اخبار نساجی

کاهش پیش بینی بانک جهانی از رشد جهانی اقتصاد!

بانک جهانی با کاهش پیش بینی خود برای رشد جهانی اعلام کرد: افزایش قیمت‌های غذا و سوخت، از سرعت احیای اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی می کاهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بانک پیش بینی کرد رشد جهانی در سال ۲۰۱۱ تنها ۳.۲ درصد باشد که یک دهم کمتر از برآورد ماه ژانویه این بانک و به طرز چشمگیری کمتر از ۳.۸ درصد در سال ۲۰۱۰ است.

این وام دهنده جهانی در گزارش “چشم اندازهای اقتصاد جهانی نیم سالانه” خود پیش بینی کرد اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۲ احیا شود.

کشورهای پردرآمد پس از بحران مالی جهانی ۲۰۰۹-۲۰۰۸ همچنان در تلاش برای احیا هستند. رشد از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۲.۲ درصد در سال ۲۰۱۱ کند می شود که کندتر از پیش بینی قبلی ۲.۴ درصد است.

اندرو برنز، نویسنده اصلی این گزارش در یک کنفرانس خبری در مقر اصلی بانک جهانی در واشنگتن اظهار کرد: کشورهای ثروتمند بزرگ‌ترین تغییر ساختاری را باید انجام دهند.

این بانک در گزارش خود اعلام کرد انتظار می‌رود آمریکا که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان است، در سال جاری ۲.۶ درصد رشد کند و رشدش در سال ۲۰۱۲ به میزان ۲.۹ درصد شتاب یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فاجعه زلزله و سونامی ۱۱ مارس ژاپن و ناآرامی در جهان عرب در حالی که به طرز چشمگیری از رشد داخلی کاسته اما تاثیر اندکی در رشد جهانی خواهد داشت.

این فاجعه طبیعی تامین مواد و قطعات مهم از سوی ژاپن برای صنایع جهانی بویژه خودرو و دستگاههای الکترونیکی را مختل کرد در حالیکه آشفتگی سیاسی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی بر اقتصادهای این منطقه تاثیر گذاشته و قیمت‌های نفت را بالاتر برد.

احیای اقتصادی در اروپا به دلیل بحران بدهی در اعضای متعدد منطقه یورو با موانع متعددی روبرو است. انتظار می رود ۱۷ کشور منطقه یورو با روند سال ۲۰۱۰، در سال جاری ۱.۷ درصد رشد کنند و رشد آنها در سال ۲۰۱۲ به ۱.۸ درصد افزایش می یابد.

در مقابل کشورهای در حال توسعه از رکود جهانی عبور کرده و نیروی موثر برای احیای جهانی را فراهم می کنند اما همزمان رشد قوی آنها تقاضا برای کالاها را بوجود آمده که افزایش قیمت‌ها را به دنبال داشته است.

با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه به ظرفیت کامل رسیده اند، رشد تولید ناخالص داخلی گروهی آنها از ۷.۳ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۶.۳ درصد در هر سال از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ کند می شود.

بانک جهانی هشدار داد بسیاری از این کشورها بویژه در آسیا و آمریکای لاتین، بیش از ظرفیت خود فعالیت می کنند و در خطر دو آتشه شدن اقتصادشان هستند.

برای چین که صاحب دومین اقتصاد بزرگ جهان و عامل اصلی رشد اقتصاد جهانی است، پیش بینی شده اقتصاد این کشور از نرخ ۱۰.۳ درصد سال ۲۰۱۰ به ۹.۳ درصد در سال ۲۰۱۱ و حدود ۸.۷ درصد در هر یک از سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ کند شود.

پیش بینی شده قیمت‌های نفت خام که سال گذشته به طور متوسط حدود ۷۹ دلار در هر بشکه بود، در سال ۲۰۱۱ پیش از اینکه اندکی کاهش یابد، به ۱۰۷.۲۰ دلار در هر بشکه برسد.

قیمت‌های غذای داخلی نیز در کشورهای در حال توسعه از ژوئن گذشته، ۷.۹ درصد افزایش یافته است اما قیمت‌های داخلی به دلیل تاثیر تغییرات قیمت بین المللی بر بازارهای خانگی، ممکن است افزایش بیشتری یابد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×