اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

کرونا ایده های طراحی فرش را هم متحول کرد

طراحی فرش و موکت با رعایت فاصله اجتماعی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در حالی که همه به زندگی با ماسک و تراژدی کرونا  عادت کرده ایم اغلب کشورها سعی دارند به حالت عادی برگشته و دوباره کار و زندگی را شروع کنند و با رعایت پروتکل های بهداشتی و به ویژه فاصله گذاری اجتماعی دوره پسا کرونا را با کمترین ریسک آغاز کنند. در واقع به نظر میرسد به اجبار باید بسیاری از عادات و رسم و رسوم معمول در روابط اجتماعی خود را برای سبک جدید زندگی کرونایی تغییر بدهیم.

در این بین صنعت فرش و به ویژه تولید کنندگان فرش های تافتینگ نیز دست به کار شدند و خلاقیت هایی را در طراحی فرش به نمایش گذاشته اند. چرا که اصولا وظیفه و تضمین کننده موفقیت یک طراح فرش  و به تبع آن شرکت تولیدی به روز بودن است و اینکه چطور به نیاز جامعه به بهترین شکل و در بهترین زمان ممکن پاسخ میدهد. چیزی که متاسفانه در بین طراحان فرش ایرانی کمتر دیده می شود.

یکی از این شرکت ها شرکت ege carpets  است که نمونه هایی از طرح های جدید آن با مضمون رعایت فاصله اجتماعی را در اینجا مشاهده می کنید.

این شرکت سعی کرده تا با استفاده از رنگها و اشکال هندسی ساده محل قرارگیری هر فرد به ویژه در محیط های ادرای، تجاری و دفاتر کار  را تا حدودی مرز بندی کند و برطبق پروتکل های بهداشتی فاصله یک تا دو متری افراد را بر قرار نماید. قطعا این فرش ها یک کاربرد قطعی و راه حل اساسی برای مشکل رعایت فاصله اجتماعی نیستند اما تا حد زیادی مفید و تاثیر گذارند چرا که علاوه بر ترسیم خطوط و مرزبندی های کلی برای افراد اهمیت مساله فاصله اجتماعی را هم یادآور می شوند.

در حال حاضر به نظر میرسد این ایده تنها برای اجرا در فرش های بزرگ پارچه, انواع موکت, فرش های تافتینگ و اکسمینستر مورد مصرف در هتل ها و مراکز تجاری و اداری, فرودگاه ها, مراکز خرید, نمایشگاه های تجاری , بانکها و مکان هایی از این دست قابل اجرا است و در فرش های تکه ای area rugs قابل اجرانمی باشد.

این ایده می تواند در جاهای شلوغ و پر رفت و آمد نیز همانند یک دیوار نامریی عمل کند و با علایمی که برروی فرش و کفپوش طراحی شده مسیرهای حرکت انسانها را مشخص کرده و از اختلاط آنها جلوگیری کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

قابلیت بی نظیر کاشی فرش ها در دوران کرونا

همانطور که می دانید کاشی فرش ها یا همان تکه های مربعی فرش که قبلا توضیحات کاملی در مورد آن داده ایم و می توانید در اینجا در مورد آن بیشتر بخوانید قابلیت فوق العاده ای برای اجرای طرح فاصله اجتماعی در اختیار کاربران و کارکنان بخش تعمیر و نگهداری کفپوش های مکانهای بزرگ و پر رفت و امد قرار میدهد چراکه علاوه بر دوام بالا می توانند به خوبی با استفاده از رنگ بندیهای متفاوت و با انعطاف بسیار بالا و بدون هیچ محدودیتی زمین را مرز بندی  کرده و می تواند راهنمای بسیار خوبی باشد.

شاید بتوان گفت بهترین و کاربردی ترین نوع کفپوش برای ایجاد فضاهایی  با رعایت طرح فاصله اجتماعی کاشی فرش ها هستند و قطعا این ویژگی منحصر به فرد مصرف و تقاضا برای این نوع کفپوش را افزایش داده است.  کاشی فرش ها در ایران کمتر مورد استفاده قرار میگیرند و مصرف بالایی در کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا دارند.

طراحی فرش و موکت با رعایت فاصله اجتماعی
طراحی فرش و موکت با رعایت فاصله اجتماعی

شکل بالا فاکتورهای موثر در رعایت فاصله اجتماعی را نشان می دهند که روی قطعات کاشی فرش چاپ شده و به راحتی آب خوردن قابل استفاده در هر بخش از کف می باشد و تنها کافی است جای آن با قطعه موجود در کف تعویض شود. در واقع این قابلیت بی نظیر کاشی فرش هاست که تنها در چند ساعت می توانند به کلی فضایی جدید را به وجود آورند.

آیا فاصله اجتماعی یک امر موقتی است؟

همانطور که گفته شد کرونا بسیاری از عادات ما را تغییر داده و حتی انسانها و طراحان و معماران را به فکر واداشته. با قوت گرفتن طرح فاصله اجتماعی امروز طراحان داخلی این بحث را مطرح می کنند که حتی بدون کرونا نیز انسانها نیاز به حریم خصوصی دارند و باید این مساله در تمام مکانهای عمومی در نظر گرفته شود بنابراین به نظر میرسد حتی اگر کرونا روزی از بین ما برود این میراث را برای ما به جای میگذارد که به حریم خصوصی یکدیگر احترام بیشتری بگذاریم و قطعا این تفکر پایه گذار تغییراتی در معماری آینده نیز خواهد بود.

 

بهنام قاسمی – سردبیر

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×