اخبار فرش ماشینیاسلاید شو

قیمت پایه صادرات واقعی شود

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

محسن احتشام، رئیس اتاق بیرجند می گوید، در شرایط کنونی، صادرکننده ها نمی دانند محصولات را با چه نرخی صادر کنند. باید قیمت های پایه صادراتی بر اساس فروش واقعی صادرکننده باشد و چگونگی برگشت ارز نیز با توجه به محدودیت های موجود باشد.

آیین تجلیل از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی استان خراسان جنوبی با حضور مشاور معاون وزیر و مسئول هماهنگی امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندار خراسان جنوبی و نمایندگان مجلس برگزار شد و از ۱۲ صادرکننده برگزیده استانی، پنج صنعتگر، پنج معدنکار و پنج نفر از اصناف نمونه با اهدای لوح و تندیس تجلیل شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در این مراسم گفت: صادرکنندگان در شرایط بسیار سختی در حال فعالیت هستند. قهرمانان حوزه اقتصادی، هراسی از تحریم ها ندارند به شرط این که هر روز با بخش نامه های خلق الساعه مواجه نباشند.

محسن احتشام افزود: تصمیماتی غیر موثر و غیر کارا در حوزه صادرات گرفته شده که از مبنای مدیریت استراتژیک برخوردار نیست. مدیران حوزه اقتصادی با تفکر استراتژیک باید مبنای تصمیم گیری هایشان مفاهیم مدیریت استراتژیک باشد. نظرات و پیشنهادات بخش خصوصی جنبه علمی و کارشناسی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

احتشام افزود: فضای کسب و کار نشات گرفته از فضای کسب و کار بین المللی است. تصمیم گیری ها باید فعالان اقتصادی را از بحران های فضای کسب کار دور کرده و به سمت اهداف ایجاد اشتغال، توسعه اقتصادی و ارزآوری هدایت کند.

وی با اشاره به موانع پیش روی صادرکنندگان بیان کرد: پیمان سپاری ارزی از جمله مشکلات صادرکنندگان بوده که از ابتدای سال مطرح است. چالش های محیط کسب و کار به درستی تجزیه و تحلیل نشده است. باید چاره ای اندیشیده شود که فعالان اقتصادی را به سوی اهداف توسعه اقتصادی هدایت کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس اتاق بیرجند با بیان اینکه بخش نامه صادراتی از تصمیم استراتژیک برخوردار نیست، افزود: در شرایط کنونی صادرکننده ها سر درگم هستند و نمی دانند محصولات را با چه نرخی صادر کنند. باید قیمت های پایه صادراتی بر اساس فروش واقعی صادرکننده باشد و چگونگی برگشت ارز نیز باید با توجه به محدودیت های موجود باشد.

احتشام بیان کرد: در استان مرزی خراسان جنوبی که پیشرو صادرات است، باید یکسری موانع از جمله ضعف زیرساخت های تردد در محور ماهیرود – فراه افغانستان برطرف شود زیرا این مسیر استاندارد نیست در حالیکه سرمایه گذاری خوبی در این مرز انجام شده است.

رئیس اتاق بیرجند با اشاره به غیر فعال بودن نمایندگی وزارت خارجه در بیرجند بیان کرد: فعالیت این نمایندگی نقش مستقیمی در توسعه صادرات داشته که خواستار فعال شدن آن هستیم.

وی گمرک نشدن بازارچه میل ۷۳ و بازارچه یزدان را از دیگر مشکلات دانست و اظهار کرد: این بازارچه ها در تسهیل مراودات ایران به افغانستان نقش زیادی ایفا می کند. در این زمینه مذاکرات و مکاتبات زیادی با طرف افغان شده و طرح توجیهی برای رایزن افغانستان نوشته ایم که می توان تقابل دوطرفه در این مرز ایجاد کرد.

وی عدم توازن تجاری را از دیگر مشکلات دانست و عنوان کرد: طرف افغان انتظار دارند توازن تجاری رعایت شده و صادرات و واردات، هر دو توسط ایران و افغانستان انجام شود. مرز مشترک طولانی با افغانستان داریم اما از ظرفیت های بازار این کشور به نحو احسن استفاده نمی کنیم.

رئیس اتاق بیرجند یادآور شد: از ظرفیت های قانونی مرزنشینان استفاده نمی شود. مرزنشینان ثروت بزرگی برای استان هستند لذا با فراهم کردن اشتغال از طریق خرده فروشی امکان ماندگاری آنها در مرز بیشتر می شود.

وی با تاکید بر لزوم مدیریت واحد در پایانه مرزی میل ۷۸، گفت: انتظار می رود هماهنگی بیشتری بین سازمان های متولی باشد چون با تراکم زیادی در مرز مواجه هستیم. صادرکنندگان بابت صف های طولانی و روند ترخیص برای ورود به بازار افغانستان گلایه مند هستند که باید چاره اساسی شده و زمینه مراودات با افغانستان تسهیل شود.

۳۰ درصد صادرات کشور از طریق استان خراسان جنوبی صورت می گیرد

مشاور معاون وزیر و مسئول هماهنگی امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه با قدردانی از خدمات صادر کنندگان و صنعتگران استان گفت: با وجود موانع صادرات، فعالیت های زیادی توسط فعالان این عرصه صورت گرفته است و صادر کنندگان با تلاش خودشان اتفاقات خوبی در کشور رقم زده اند.

ایرج موفق صادرات کشور را در سال جاری ۳۱ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به سال گذشته  ۱۳ درصد رشد داشته است و۳۰ درصد از صادرات کشور توسط استان خراسان جنوبی انجام می شود.

موفق گفت: در حوزه صادرات هر استان باید با توجه به ظرفیت هایی که داراست دیده شود. شرایط استان خراسان جنوبی متفاوت نسبت به استان های دیگر کشور است که باید در در نظر گرفته شود. فعال سازی نمایندگی امور خارجه در استان مورد پیگیری قرار خواهد گرفت تا بتوان از ظرفیت های کشور افغانستان در جهت رونق صادرات استفاده موثرتری صورت گیرد.

ثبت جهانی زعفران قاین،زرشک و عناب بیرجند

در ادامه رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه استان در سه بخش تجارت، معدن و کشاورزی ظرفیت توسعه و رشد دارد، افزود: این سه عامل می توانند دیگر ظرفیت های استان را هم فعال کنند.

شهرکی ادامه داد: طی سال گذشته زعفران قاین، زرشک و عناب بیرجند نشان جغرافیایی ملی را کسب کردند و در سال ۹۷ به همت فعالان اقتصادی، به ثبت جهانی رسید. در  سال ۹۸، هشت محصول معدنی استان نشان جغرافیایی ملی و سپس جهانی خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اقتصادی گفت: مدیران حوزه اقتصادی، مدیرانی استراتژیک هستند. بخشی از مدیران با پیگیری هایشان قوانینی را در حوزه مالیات و نرخ ارز اصلاح کردند که قابل توجه است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: ذخایر معدنی استان از ابتدای دولت تاکنون از دو و نیم میلیارد تن به سه و نیم‌میلیارد تن افزایش یافته است.

وی افزود: در زمینه صدور کارت مبادلات مرزی ۲۰۰ درصد و میزان صادرات ۴۰ درصد رشد داشته ایم. طی سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح رونق تولید پرداخت شده است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک  به ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات از این محل پرداخت شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×