اخبار نساجی

قیمت سکه ۱۶ هزار تومان زیر قیمت واقعی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

قیمت سکه ۱۶ هزار تومان زیر قیمت واقعی

این روزها بسیاری از خریداران سکه های پیش خریدی به دنبال تحویل گیری سکه ها دچار این تردید هستند که پیشنهاد جایگزین بانک مرکزی را بپذیرند و یا اینکه به فروش سکه ها اقدام کنند؛تحلیل های کارشناسی در این حوزه نیازمند اطلاعات از بازاری است که بسیار متلاطم می نماید.در این باره به بررسی وقایع بازار پرداخته ایم.

به گزارش بی باک به نقل از افکارنیوز،مشاهدات میدانی و اظهارات روسای برخی شعب بانک ملی درمناطق مرکزی شهرتهران نشان می دهد که سامانه ارتباطی بانک مرکزی که دچار نارسایی شد ،عملا توزیع سکه‌های پیش‌فروش شده مطابق وعده مسوولان بانک مرکزی به طور کامل انجام نشد؛هر چند که این مشکل از سوی مقامات رسمی بانکی کشور تکذیب شد،اما از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر عملا امکان تحویل سکه به افراد فراهم نشد.

به همین دلیل دیروز عملا سکه به شعبه رسیده تحویل داده شد اما در نهایت می توان گفت که ۱۰۰ هزار قطعه سکه به مردم تحویل داده نشده تا بتوان تاثیر واقعی این عرضه را بر بازار رصد کرد.

به گزارش قانون،دیروز در نهایت قیمت سکه طرح قدیم به ۷۱۲۰۰۰۰ ریال،۷۰۷۰۰۰۰ سکه طرح جدید،۳۵۳۰۰۰۰ نیم سکه،۱۸۴۵۰۰۰ ربع سکه و ۱۰۱۰۰۰۰ هر سکه گرمی در بازار عرضه شد تا بتوان تاثیر کاهشی قیمت ها بر طلا را طی اوایل هفته مقطعی بر شمرد.
این قیمت ها در حالی است که یک محاسبه نشان می دهد ارزش واقعی یک سکه طرح جدید۷۲۱,۰۸۲ تومان است و با قیمت فعلی آن که ۷۰۵,۰۰۰ تومان معامله می شود یک حباب منفی ۱۶,۰۸۲ تومانی را ساخته است.
بررسی مجموع این اتفاقات نشان می دهد که ارقام متفاوتی برای سکه بر تابلو معاملاتی سکه فروشان نقش بسته و با گذشت زمان و اعلام این خبر که سکه‌های با تعداد بیش از ۱۰۰ عدد را در شعب نمی‌توان دریافت کرد قیمت سکه تا ساعت ۲ بعداز ظهر به سطح ۷۰۶ هزارتومان هم رسید. این موضوع در حالی بود که هر اونس طال ۱۶۴۲.۵ دلار بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

استدلال بانک ملی

بر اساس این گزارش عرضه ی سکه های پیش فروش شده در دومین روز کاری خود یک نتیجه کلی داد و آن این بود که قیمت سکه در بازار با افزایش رو به رو است. دیروز در بازار با اعلام ساعت ۴:۳۵ دقیقه به وقت تهران، بهای سکه تمام بهاربا ۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته رو به رو شد و به ۷۰۵ هزار تومان رسید. بهای هر قطعه نیم سکه ۳۵۵ هزار تومان،هر قطعه ربع سکه ۱۸۵ هزار تومان و هر قطعه سکه ی گرمی ۱۰۰ هزار تومان گزارش شده است.

در این میان بازار ارز نیز دستخوش تغییراتی شد که در آن بهای دلار آمریکا به ۱۸۲۰ تومان رسید.دراین میان بهای یورو به ۲۴۱۶تومان، بهای پوند به ۲۹۵۵ تومان و بهای درهم نیز به ۵۰۴ تومان رسید.لازم به ذکر است که بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز نسبت به روز گذشته با تغییر چندانی رو به رو نشد و در بهای ۷۱ هزار تومان و ۸۶۳ تومان مبادله شده است.
در این رابطه روابط عمومی بانک ملی در اعلام نظری عنوان کرد که افزایش بهای سکه به دو دلیل افزایش بهای دلار در بازار و همچنین استقبال نه چندان چشمگیر مردم از ارائه ی سکه های پیش فروش شده در روزهای ابتدایی بوده است و در روز های آینده و با ادامه ی ارائه ی سکه های پیش فروش شده و افزایش رجوع مردم به بانک برای دریافت سکه های خود، بهای سکه در بازار با کاهش رو به رو خواهد شد.

در این باره گفتنی است که در روز سه شنبه ۱۹ هزار و ۲۷۷ قرارداد سکه طلا در بورس کالای ایران به ثبت رسید تا ارزش این حجم از معاملات را به یک هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال برسد.بر اساس این گزارش، فعالان بازار آتی ۱۴ هزار و ۳۵۹ قرارداد سکه طلا را برای تحویل در تیرماه مورد معامله قرار دادند تا علاوه بر این تعداد ۴ هزار و ۲۹۱ قرارداد نیز برای تحویل در مرداد توسط معامله گران دادوستد شد.ضمن اینکه حجم قراردادهای آتی تحویل اردیبهشت و خرداد نیز به ترتیب به ۵۰۸ و ۱۱۹ مورد بالغ گردید.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازارهای جهانی هم در مسیر افزایشی قرار گرفته بود و دیروزبه روند کاهشی رسید ولی در ایران روند افزایشی شد!این موضوع در حالی است که سازمان تجارت جهانی از کاهش رشد تجارت در سال ۲۰۱۲ میلادی خبر داده و عنوان کرده است که افزایش بهای نفت خام و افزایش بحران های اقتصادی در اروپا از مهم ترین دلایل کاهش این شاخص به شمار می آیند.
پاسکال لامی رئیس سازمان تجارت جهانی گفته است که با نگاهی به اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۲ میلادی ما باردیگر با شرایط متناقض در تحولات اقتصادی مواجه هستیم که یا یک بحران مداوم یا شرایط کمی بهتر را پیش رو خواهیم داشت.
بر اساس این گزارش، رشد تجارت جهانی در سال جاری به ۳.۷ درصد کاهش می یابد، این رقم در سال گذشته میلادی پنج درصد و در سال ۲۰۱۰ چیزی در حدود ۱۰ درصد گزارش شده است.
انتظار می رود که تجارت جهانی در سال ۲۰۱۳ تا حدی بهبود یابد و رشد آن به حدود ۵.۶ درصد برسد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×