اخبار نساجی

قیمت‌ سکه و دلار کاهش می‌یابد؟

 

قیمت‌ سکه و دلار کاهش می‌یابد؟

مذاکرات ۱+۵ نخستین تاثیر خود را در کاهش نرخ دلار آمریکا در بازار ایران نشان داد و از سه روز پیش قیمت دلار و در پی آن نرخ طلا کاهش یافت. امروز هم بخشی از سکه‌های پیش فروش شده به خریداران تحویل داده شد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، پس از روانه شدن سرمایه‌های سرگردان جامعه به سوی طلا و سکه، حدود یک سال است که بازار طلا و سکه اسیر تلاطم‌های شدید نوسان قیمت از دو تا ۲۰۰ هزار تومان شده است و این بی‌ثباتی در سال گذشته پس از طلا، گریبانگیر ارز شد.

شعار تک نرخی کردن ارز در سال گذشته برای اولین بار بیان نشد، اما برای نخستین بار به گونه‌ای به مرحله اجرا رسید.

بانک مرکزی نرخ یگانه ارز را ۱۲۲۶ تومان مشخص کرد، اما در پی تک نرخی شدن دلار، مردم عادی قادر به خرید دلار نبودند و تنها مسافران، دانشجویان خارج از کشور و تاجران قادر به دریافت دلار به طور قانونی بودند که همچنان محدودیت اخذ ارز در این اقشار نیز اعمال می‌شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سایر متقاضیان ارز که شامل این فهرست نبودند، برای خرید دلار مجبور شدند به بازار سیاه یا بازار زیر زمینی مراجعه کنند.

پس از تب شدید خرید دلار و سکه که تا مرز مرگ کنترل بازار پیش می‌رفت، اواخر سال گذشته با سیاست‌های اتخاذ ظده از سوی دولت اندکی از هیجانات خرید این دو دارایی کاسته و ثبات نسبی به بازار بازگشت. از سوی دیگر فروش ارز در صرافی‌ها نیز قانونمند شد و صرافان از متهم شدن به فروش ارز قاچاق مبرا شدند.

در سال جدید نیز بازار طلا و ارز روندی نو به نام «کاهش» را در پیش گرفتند. پس از مذاکره ۲۷ فروردین ماه ایران با گروه ۱+۵ در ترکیه، قیمت دلار کاهش یافت و بار دیگر و به طور خوشایندی موجب نزول نرخ طلا و سکه شد؛ به گونه‌ای که قیمت سکه در ایران با قیمت جهانی طلا برابر شد.

امروز ۲۹ فروردین ماه نیز بانک مرکزی به وعده خود عمل کرد و سکه‌های پیش فروش شده در نوبت نخست را به خریداران واگذار کرد. تاثیر چنین عملی از سوی بانک و روان شدن میزان زیادی سکه به بازار و دستان مردم نیز بر بازار تاثیر گذاشته و انتظار می‌رود که طی روزهای آینده همچنان نرخ طلا کاهش یابد.

اتفاقات مذکور تا حدی به بازار تاثیر گذاشتند که صبح روز گذشته (دوشنبه) سقوط قیمت دلار و سکه رخ داد ونرخ دلار به ۱۶۳۵ تومان و قیمت سکه به ۶۶۵ هزار تومان رسید. گرچه این کاهش قیمت چند ساعتی بیشتر زمان نبرد و دوباره قیمت‌ها به نرخ قبل بازگشت، اما نوسان قیمت به حدی شدید بود که طلافروشان نیز از ارائه قیمت دقیق خودداری می‌کردند.

به گفته طلافروشان، با عرضه سکه‌های پیش‌فروشی بانکی به بازار قیمت سکه و طلا باز هم کاهش می‌یابد.

در حال حاضر قیمت سکه و طلا تغییر چندانی نسبت به دیروز نداشته و سکه طرح قدیم امروز در بازار آزاد با قیمت ۷۱۰ هزار تومان، سکه طرح جدید با نرخ ۷۰۰هزار تومان، نیم سکه ۳۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۸۰ هزار تومان و سکه گرمی ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شوند.

بر این اساس هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان و هر دلار آمریکا ۱۸۰۰ تومان است.

با توجه به ارزش طلای ایران و مناسب بودن آن نسبت به قیمت طلا در جهان، قاچاق طلای ایران نیز موضوعی است که نمی‌توان آن را نادید گرفت.

وقتی تعداد زیادی سکه و طلا در دست مردم باشد و عرضه طلا در جامعه زیاد شود، فرصتی برای سودجویان و قاچاقچیان طلا فراهم می‌شود تا با خرید طلا و قاچاق آن، به نوعی تعیین‌کننده قیمت در بازار باشند و نرخ‌ها را کنترل کنند؛ اتفاقی که مشابه آن را در سال گذشته شاهد بودیم که در مقاطعی دست فروشان سکه و دلار بازار طلا و ارز را در دست گرفتند و تعیین‌کننده قیمت بودند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×