اخبار نساجی

قوانین مصوب در شهرک‌های صنعتی اجرا نمی‌شود

 

باز پس گیری زمین‌های صنعتی بی‌صلاحیت، عدم استمهال بدهی واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی، عدم بخشودگی جرایم و معافیت مالیاتی شهرک‌های صنعتی و… از جمله مواردی است که روز گذشته مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در نشست خبری خود به آن پرداخت و از عدم اجرای کامل برخی از قوانین و مقررات شکایت کرد.

فخراله مولایی در این نشست از بازپس گیری ۱۸۰۰ هکتار از اراضی شهرک‌های صنعتی از افراد بی‌صلاحیت خبرداد و گفت: برنامه بازپس‌گیری زمین‌های واگذار شده در شهرک‌های صنعتی که به حال خود رها شده‌اند و پیشرفت کار در آنها مشاهده نمی‌شود در دستور کار قرار گرفته و در دو سال گذشته نیز ۱۸۰۰ هکتار از این اراضی از افرادی که صلاحیت کار نداشتند، پس گرفته شده است.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با تاکید بر وظایف سازمان صنایع کوچک، خاطرنشان کرد: وظیفه ذاتی این سازمان ایجاد بستر و زیرساخت‌های مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در شهرک‌های صنعتی است، اما از مرحله تولید به بعد هیچ مسوولیتی ندارد.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی همچنین با انتقاد از عدم اجرای کامل قوانین و مقررات مصوب برای حمایت از شهرک‌های صنعتی افزود: براساس ماده ۱۵۸ برنامه پنجم توسعه واحدهای خدمات رسان باید خدمات خود را تا درب واحدهای تولیدی برسانند، اما این قانون و بسیاری قوانین حمایتی دیگر از واحدهای تولیدی مانند ماده ۲۹ بودجه سال گذشته در خصوص استمهال بدهی‌ها و بخشش جرایم، اجرا نمی‌شود.

به گفته مولایی عدم اجرای تعهدات داده شده به واحدهای تولیدی موجب شده تا کمبود نقدینگی ۷۵ درصد مشکل واحدهای صنعتی را به خود اختصاص دهد که این مساله به بانک‌ها مربوط می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مولایی همچنین به واگذاری اراضی ملی به شکل اجاره به شرط تملیک، اعتراض کرد و گفت: اراضی ملی که برای واگذاری به سرمایه‌گذاران در اختیار این سازمان قرار می‌گیرد، باید مانند سال‌های گذشته به صورت منطقه‌ای باشد.وی یادآور شد: این اراضی تحت اختیار وزارت جهاد کشاورزی است و هم اکنون با قیمت کارشناسی و بدون سند به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود که توجیه سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد.وی در ادامه با اشاره به قانون معافیت‌های مالیاتی برای واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی، تصریح کرد: این قانون در مناطق محروم «غیر برخوردار» اجرا می‌شود اما اخیرا تبصره‌ای به آن اضافه شده که طبق آن، مناطق «برخوردار» نمی‌توانند از این معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه این امر به عنوان یکی از مشوق‌های سرمایه‌گذاری در نواحی صنعتی مطرح است، افزود: البته کمیسیون صنایع با این تبصره مخالفت کرده و خواهان ارائه معافیت‌های مالیاتی به تمام واحدهای صنعتی در همه نواحی صنعتی شده است.

مولایی با بیان اینکه این موضوع هم اکنون در انتظار مطرح شدن در صحن علنی مجلس است، ابراز امیدواری کرد در آنجا نیز با افزوده شدن این تبصره مخالفت شود.وی در پایان با اشاره به ایجاد ۹۱۱ شهرک صنعتی فعال در کشور گفت: در این شهرک‌ها ۳۰ هزار واحد صنعتی با اشتغالزایی ۶۲۰ هزار نفری ایجاد شده‌اند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×