اخبار نساجی

گره صادرات فرش با بهره گیری از تکنولوژی های نوین باز می شود

 

 

 یکی از پردرآمدترین محصولات صادراتی غیر نفتی، فرش دستباف است که با وجود آنکه همواره در بازارهای جهانی مورد استقبال مشتریان واقع شده اما صادرات آن طی سال های اخیر  به دلیل برخی مشکلات، رو به کاهش بوده است.

در این ارتباط بهنام ملکی استاد دانشگاه واقتصادان تصریح کرد: متاسفانه ما نتوانستیم آن طور که باید از دانش وتوانایی های خود در به روز رسانی صنعت وهنر سنتی فرش بهره مند شویم .
وی ادامه داد : با توجه به این که کشورهایی مانند هند ، چین وپاکستان  از هنر ایرانی به نفع خود استفاده کرده و با ارتقای این صنعت از ما سبقت می گیرند و این امکان وجود دارد که در آینده بازار جهانی را نیز به خود اختصاص بدهند ؛ این کشورها اقدام به کپی برداری از فرش ایرانی کرده و بازار فرش را در اروپا به دست گرفتند و این امر باعث شده که به صنعت فرش ایران ضربه ای بزرگ وارد شود .

ملکی با تاکید بر اینکه باید پیشینه درخشان خود را در صنعت فرش حفظ کنیم تصریح کرد : راه اندازی دانشکده ها و مراکز تحقیقات فرش با هدف تربیت دانشجویان و پژوهشگران در زمینه های مختلف این صنعت شامل رنگ ،نخ ، تجهیزات ، هنر نقشه کشی ، بافت و…،‌حفظ کیفیت وکاهش هزینه ها از مهم ترین اقداماتی است که می توان در راستای ارتقای صنعت فرش انجام داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این استاد دانشگاه افزود : با جدی گرفتن اقدامات لازم برای به روز رسانی صنعت فرش می توان در بخش های مختلف از جمله ارتقای تولیدات داخلی ، تحقق اقتصاد مقاومتی ، اشتغالزایی و خروج از بحران و رکود اقتصادی و توسعه صادرات در بازار جهانی و کسب رتبه های برتر گام بزرگی را برداشت .

وی با اشاره به این که رقبای بسیاری در صنعت فرش در بازار جهانی وجود دارد گفت: ایران باید با بهره گیری از تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته ،اقدامات لازم را برای رقابت و دست یابی به بازار جهانی به نفع خود انجام دهد چراکه در غیر این صورت فرش نیز مانند دیگر هنرهای سنتی که بازار جهانی خود را از دست داده با این معضل بزرگ مواجه می شود .

ملکی در پایان با اشاره به این که گزینه های بسیاری مانند رنگ ، بافت ، نوع پشم ، دارقالی که در ارتقای فرش موثر است افزود : اگر تجهیزات دارای کیفیت و مرغوبیت نبوده و با استانداردهای کشورهای اروپایی هم سو نباشد در ارتقای صنعت فرش نمی توانیم با سایر کشورها رقابت کنیم زیرا ذائقه کشورهایی نظیر آلمان که از طرفداران فرش ایرانی بودند تغییر کرده است.

 وی در پایان تاکید کرد: اکنون جذب سرمایه گذاران و تاجران برای ارائه تبلیغات مناسب با فرش ایرانی و ارتقای این صنعت می تواند بازار جهانی را از آن ما کند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×