اخبار نساجی

جزئیات خدمات رایگان درمانی در بیمارستان‌های دولتی

روز یکشنبه هفته جاری کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه سال‌جاری، قانونی را به تصویب رساند که درصورت تصویب نهایی، هزینه درمان مردم در مراکز دولتی رایگان می‌شود.

مجلس با درنظر گرفتن اعتبار ۶۶ هزار میلیارد تومانی برای هدفمندسازی یارانه‌ها مقرر کرد تا ضمن اختصاص ۴۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی، ۶ هزار میلیارد تومان هم به بخش سلامت تخصیص یابد. در باره جزئیات این تصمیم با مهندس محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و دکتر حسینعلی شهریاری، نماینده کمیسیون بهداشت و درمان در کمیسیون تلفیق بودجه گفت‌وگو کردیم.

هزینه درمان همه مردم پرداخت می‌شود

با تصویب اعتبار ۶ هزار میلیارد تومانی برای بخش سلامت، چه تکالیفی پیش روی دولت قرار می‌گیرد؟

سال گذشته مجلس مصوب کرد که دولت رقمی از پول یارانه‌ها را برای ارتقای سطح بهداشت و درمان کشور اختصاص دهد، اما فقط بخشی از این تکلیف اجرا شد که نتوانست اهداف مدنظر را محقق کند. بر همین اساس مجلس مصمم شد تا در سال‌جاری حتما بخش قابل توجهی از درآمد هدفمندسازی یارانه‌ها را به‌صورت تکلیف قانونی به بحث درمان مردم اختصاص دهد.

این اعتبار کدام یک از مراحل درمان را تحت پوشش قرار خواهد داد؟

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این اعتبار بیشتر برای بیماران بستری درنظر گرفته شده و قرار است به سمتی برویم که دیگر مردم پولی در این باره پرداخت نکنند. البته این هدف عالی مجلس بود و الان هم عدد خوبی در این باره درنظر گرفته شده است.

آیا استفاده‌کنندگان از این اعتبار باید شرایط خاصی داشته باشند؟

خیر؛ این رقم برای تمام شهروندان ایرانی درنظر گرفته شده و تصمیم بر این است که درمان تمام مردم رایگان شود.

احتمال رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های خصوصی

مکانیسم اجرای قانون پرداخت هزینه درمان بیماران درصورت تصویب چگونه خواهد بود؟

قانون برنامه پنجم در بخش بهداشت و درمان تکلیف کرده است که همه ساله ۱۰ درصد از اعتبارات خالص هدفمندسازی یارانه‌ها به حوزه سلامت تعلق بگیرد. این اعتبار هم ذیل اعتبارات وزارت بهداشت و درمان قید می‌شود و باید از سوی این وزارتخانه ساماندهی شود. البته این در شرایطی است که دولت اعتبارات این بخش را در فواصل زمانی مقرر به‌طور منظم به وزارتخانه مذکور بدهد تا قانون مصوب مجلس امکان اجرایی شدن داشته باشد در غیراین صورت همانند سال گذشته عمل خواهد شد که اعتبارات مناسبی به این بخش تعلق نگرفت.

در حال حاضر سهم هزینه‌های درمان در سبد هزینه خانوار به‌طور متوسط چقدر است؟

این رقم در حال حاضر بین ۶۵ تا ۷۰ درصد است که درصورت اختصاص به کمتر از ۳۰ درصد تقلیل خواهد یافت. این اقدام در راستای کاهش سهم هزینه‌های درمان از سبد مخارج مردم صورت گرفته است و امیدواریم با اعتبار قابل توجهی که درنظر گرفته شده هزینه درمان مردم مخصوصا در بیمارستان‌های دولتی به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کند. در این راستا هدف این است که اگر بیماری به بیمارستانی مراجعه کرد مجبور نباشد خودش تجهیزات پزشکی و دارویی را خریداری کند.

با این میزان اعتبار چه مراحلی از درمان تحت پوشش قرار خواهد گرفت؟ فقط درمان یا اینکه تأمین هزینه دارو هم جزو اهداف این مصوبه است؟

فقط در بیماری‌های صعب العلاج، هزینه داروها داده می‌شود اما برای افراد هیچ سقفی درنظر گرفته نشده است. ضمنا باید توجه داشت که تمرکز این مصوبه بیشتر در مورد بیماران بستری است و بیماران سرپایی را کمتر تحت پوشش قرار خواهد داد. براساس برآوردهای وزارت بهداشت و درمان هر یک روز بستری بیمار در یک بیمارستان دولتی به‌طور متوسط ۱۱۹ هزار تومان هزینه برای دولت دارد. سال گذشته حدود ۲۳میلیون روز تخت بستری داشتیم و فکر می‌کنیم که این رقم به ۲۵میلیون روز تخت برسد.

آیا این اعتبار فقط برای بیمارستان‌های دولتی درنظر گرفته شده است؟

خیر؛ بیمارستان‌های خصوصی هم می‌توانند با دانشگاه‌های علوم پزشکی قرارداد ببندند. در این راستا باید بیمارستان‌ها هیات امنایی شوند.

این قانون از چه زمانی اجرا خواهد شد؟

بلافاصله پس از تصویب و ابلاغ قانون بودجه به دولت، وزارت بهداشت و درمان موظف به اجرای این بند از بودجه خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×