اخبار نساجی

صنعت نساجی خصوصی و قوی در کشور فعال است ولی نه به اندازه سالیان قبل

 

صنعت

 

متخصص تکنولوژی نساجی از فعال شدن بخش خصوصی در صنایع نساجی بعد از طی چند سال گفت و عنوان داشت: با حمایت هایی که در سال های مختلف از این صنایع انجام شد، یک بخش خصوصی قوی ولی نه به بزرگی آن مقیاسی که بود، شکل گرفت و رشد کرد.

مهندس محمد کاظم عمید در ابتدا به تاریخچه صنعت نساجی در ایران اشاره کرد و گفت: بر اساس نوشته ها و گفته ها قدمت فرش دست بافت که بخشی از نساجی است، بسیار طولانی است و دنیا ایران را به این نام می شناسند زیرا پایه و اساس فرشی که در دنیا است از صنعت نساجی ایران است.

وی با اشاره به قدمت زیاد نساجی ایران خاطرنشان کرد: در موزه های مختلف، فرش های ایرانی خودنمایی می کند. چند صد سال پیش عمدتا مواد اولیه ای که برای تولید فرش های دست بافت استفاده می شد، از پشم بود و عمدتا نیز به صورت دستی انجام می شد همانند رنگرزی آن که با رنگ طبیعی انجام می گرفت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

معاونت فنی انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به راه اندازی واحدهای صنعتی برای تولید خامه فرش دست بافت در اصفهان اظهار داشت: در زمان های بعد تار و پود فرش ها به واحدهای صنعتی آمد یعنی تولید نخ چله فرش ماشینی در واحدهای ریسندگی  انجام شد که این نخ ها عمدتا از پنبه بودند. برای اینکه این نخ را تولید کنند احتیاج داشتند، پنبه را به عنوان مواد اولیه در واحدهای ریسندگی تبدیل به نخ کنند و سپس آن را در چله هایی که بر روی دار قالی بسته می شدند، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: عمده سرمایه گذاری مان در نساجی تقریبا بعد از سال ۵۰ صورت گرفت. در این دوره واحدهای پیشرفته ای در بخش های  ریسندگی، بافندگی و هم رنگ رزی و چاپ و تکمیل در کشور ایجاد شد. تا قبل از انقلاب عمده واحدهایمان، واحدهای خصوصی بود. انقلاب که شد خیلی از واحدهای بزرگ، تحت پوشش دولت قرار گرفت و به علت ضعف های مدیریتی که در اداره کردن این واحدها داشتیم، واحدهایمان با انبوه کارگر و قیمت تمام شده خیلی بالا، مجبور شدند تقریبا به تعطیلی کشیده شوند یا به بخش خصوصی واگذار شوند.

عمید به دوران قبل از انقلاب اشاره کرد و افزود: حدود ۱۵ سال قبل از انقلاب در ارتباط با کلیه حوزه های نساجی، وضعیت خیلی خوبی داشتیم. در تولید نخ های پنبه نیز جایگاه خوبی داشتیم به طوری در سال ۵۳ پنبه تولیدی مان ۲۵۵ هزار تن بود که این رقم در حال حاضر به حدود ۵۰ هزار تن رسیده است.

مهندس مجید نامی استاد دانشگاه در ادامه در خصوص وضعیت کنونی صنعت نساجی اظهار داشت: در طول سالیان گذشته و در یک برهه ای به دلیل ساختاری و مدیریتی که در شرکت های بزرگ نساجی صورت گرفت، دچار یک خلا در بازار شدیم. شرکت های خصوصی بزرگ و بسیار پیشرفته به بخش های دولتی واگذار شدند و به دلیل سوء مدیریت ها این شرکت ها کم کم وارد مشکلات فنی، تکنولوژیکی و کیفیتی شوند در حالی که در زمانی از هر نظر بسیار قدرتمند بودیم.

وی افزود: از کارخانجات بسیار بزرگی مانند چیت ری و بافکار باید نام ببریم که یکی پس از دیگری به دلیل سوء مدیریت ها و مشکلاتی که در زمینه نو سازی و بازسازی از نظر تکنولوژیکی داشتند، دچار معضلات گسترده ای شدند.

متخصص تکنولوژی نساجی از فعال شدن بخش خصوصی در صنایع نساجی بعد از طی چند سال گفت و عنوان داشت: با حمایت هایی که در سال های مختلف از این صنایع انجام شد، یک بخش خصوصی قوی ولی نه به بزرگی آن مقیاسی که بود، شکل گرفت و رشد کرد. یک زمانی صنعت نساجی ما دولتی بود ولی الان بیش از ۹۵ درصد صنایع نساجی و پوشاک ایران کاملا خصوصی هستند و آن ۵ درصد هم تحت مالکیت بعضی بانک ها هستند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران صنایع نساجی که در بخش خصوصی کار می کنند را موفق دانست و بیان داشت: البته حمایت چندانی از این صنایع نمی شود ولی با این وجود توانسته اند در زمینه تولید و صادرات به موفقیت های زیادی برسند.

وی با اشاره به بخش های مختلف صنعت نساجی گفت: نساجی از کالای خانگی تا صنایع پوشاک را در بر می گیرد و به همین جهت گستردگی بسیار زیادی دارد. آن ذهنیت درباره صنایع نساجی که گفته می شود وضعیت خوبی ندارد، به دلیل سابقه ای است که از آن دوران به ارث رسیده است ولی امروز به دلیل خصوصی شدن، وضعیت مناسب تری پیدا کرده اند به ویژه اگر از طرف حاکمیت حمایت شوند.

دکتر علی اکبر مرآتی استاد دانشگاه در ادامه به تعریف صنعت نساجی پرداخت و اظهار داشت: صنعت نساجی و پوشاک یکی از رشته صنعت های کلیدی کشورهای مختلف بوده و است که ریشه و اساس تولید جوامع است. در ایران این صنعت صرفه جویی ارزی و ارز آوری قابل توجهی دارد که با شتاب قابل توجهی، اهدافی که از قبل برای آن تعریف می شود را  به دست می آورد.

وی صنعت نساجی را یکی از راهکاری توسعه صنعتی کشور دانست و عنوان داشت: این صنعت با مشارکت ۹۹ درصدی بخش خصوصی اداره می شود. این تحقیقات بر اساس پژوهش ها روز است و اگر این تحقیقات انجام نشود، اتفاقات بدی برای این صنعت می افتد.

مرآتی درباره دلایل لزوم توجه به این صنعت گفت: در سیاست های کلی ابلاغی رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی، از ۲۴ بند اعلام شده، ۱۳ بند آن را نساجی و پوشاک به طور مستقیم در بر می گیرد. در این ۱۳ بند به کلماتی نظیر دانش بنیان بودن، بهره وری، کارآفرینی، ارتقاء کیفیت، رقابت پذیری در تولید، افزایش صادرات و ارزش افزوده بر می خوریم.

رئیس پژوهشکده مواد و فناوری های پیشرفته در نساجی دانشگاه امیر کبیر با تاکید بر دانش بنیان کردن این صنعت بیان داشت: این مهم با توجه به پژوهش هایی که می تواند کاربردی باشد، رخ می دهد و به دست می آید.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×