اخبار نساجی

صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری سنگ‌آهن ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در ۱۱ ماهه امسال حدود ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن به ارزش تقریبی ۶۴۷ میلیون دلار از کشور صادر شد.

به گزارش ایسنا، در حالی که کشورهای غربی طی هفته‌های اخیر تحریمهای خود را علیه ایران با هدف محدودسازی روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها تشدید کرده‌اند، آمار نشان می‌دهد که صادرات سنگ‌آهن از معادن ایران طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۰ به بیش از ۶۴۷ میلیون دلار رسیده است. صادرات ایران در این حوزه شامل سنگ‌آهن به هم فشرده نشده و به هم فشرده نشده و کنسانتره‌های آنها به غیر از پیریت‌های آهن تفته شده بوده است.

چین اصلی‌ترین خریدار سنگ‌آهن صادراتی ایران به شمار می‌رود، اما در عین حال بخشی از سنگ‌آهن تولیدی ایران نیز طی ۱۱ ماهه سال جاری به کشور پاکستان، اتریش، اردن، امارات، اندونزی، ترکمنستان، عراق، عربستان، کویت، هند، ویتنام، آلمان و ترکیه صادر شد.

شرکتهای سنگ‌آهن جلال‌آباد، چادرملو، گل گهر، گل گهر ۲، مرکزی، میشدوان و شرق ایران اصلی‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن ایران محسوب می‌شوند. در حال حاضر قسمت اعظم سنگ‌آهن صادراتی ایران از محصولات تولیدی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، ‌سنگ‌آهن مرکزی ایران، سنگ‌آهن گل‌گهر و چادرملو تامین می‌شود.

براساس آمار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)‌ تولید سنگ‌آهن در کشور در ۱۰ ماهه سال جاری به ۲۳ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۹۳ تن رسید.

ایران که بزرگترین تامین کننده نفت خام موردنیاز چین است، در سال ۲۰۱۱ پنجمین تامین کننده بزرگ سنگ‌آهن مورد نیاز چین بود. ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی سهمی معادل ۲.۴ درصد از کل واردات ۶۸۶ میلیون تنی سنگ‌آهن چین را به خود اختصاص داد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

طبق تازه‌ترین گزارش سازمان زمین شناسی آمریکا، ایران با تولید ۳۰ میلیون تن سنگ‌آهن دهمین تولیدکننده بزرگ این ماده معدنی استراتژیک در سال ۲۰۱۱ میلادی لقب گرفت. براین اساس تولید سنگ‌آهن ایران در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز معادل ۲۸ میلیون تن اعلام شده بود. چین، استرالیا، برزیل، هند، روسیه، اوکراین، آفریقای جنوبی، آمریکا، کانادا و ایران ۱۰ تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن جهان در سال گذشته میلادی بودند.

به گزارش ایسنا، آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می‌دهد که شرکتهای صنعتی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه را در خارج از ایران در دست اجرا داشته و این تعداد قرار است به ۴۰۰ پروژه هم افزایش پیدا کند.

وزارت صنعت‌ معدن و تجارت هم‌اکنون با بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارتباط صنعتی و معدنی داشته و مسئولیت کمیسیون مشترک ۱۴ کشور به این وزارتخانه واگذار شده که کلیه پروژه‌های این کشورها را مدیریت می‌کند. ایران در ۳۵ کشور مختلف جهان نیز دارای پایگاه تولیدی است.

صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به ۱۵۹ کشور دنیا انجام شده که از این میان عراق، چین، امارات متحده عربی، هند و کره جنوبی از سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند. در همین حال کالاهای صنعتی و معدنی و خدمات فنی – مهندسی صنعت ایران نیز با استقبال بسیاری از سوی کشورهای مستقل جهان مواجه شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که خاورمیانه، آمریکای لاتین، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و آفریقا از اولویتهای صادراتی کشور در حوزه‌های صنعت و معدن محسوب می‌شوند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×