اخبار نساجی

اسلام و فشن شو در کشمیر

مشکل کشمیر با فشن شو چیست؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

ترجمه : مهلقا صدوقی

واکنش عناصر محافظه کار در دره کشمیر به یک نمایش مد که اخیراً در سریناگر (بزرگترین شهر و پایتخت تابستانی قلمرو اتحادیه هند جامو و کشمیر) برگزار شد، جامعه مسلمانان کشمیری را به عنوان یکی از جوامع واپسگرایانه مسلمان نشان می‌دهد که در دوره گذشته اسلام گیر افتاده و از حرکت و پیشرفت با گذشت زمان خودداری می‌کند.

فراتر از مخالفت با برگزاری نمایش مد در سرینگر توسط گروهی از زنان محافظه کار مسلمان کشمیری به عنوان توهین به فرهنگ مسلمان و اسلام، توجیه زنان کشمیری، توجه رسانه‌های انگلیسی زبان مسلمان در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

استدلال‌های نادرست و ساختگی در اعتراض زنان مسلمان کشمیری علیه این نمایش مد، جهان بینی بسیار رادیکال شده جامعه مسلمان کشمیری را نشان داده است. زنان معترض مسلمان کشمیری گفته‌اند که نمایش‌های مد، خلاف فرهنگ مسلمانان است و باعث بد اخلاقی و فحشا می‌شود.

آنها مثال زدند که اسپانیا قرون وسطایی که روزگاری یک کشور با اکثریت مسلمان بود، چنین فعالیت‌های غیراخلاقی را تبلیغ می‌کرد و سپس مسلمانان را می‌کشت. این مثال مضحک و نادرست، نه تنها به حاکمیت باشکوه مسلمانان در شبه جزیره ایبریا اسپانیا توهین می‌کند، بلکه توانایی کم تبلیغات مذهبی مسلمان در دره کشمیر را به نمایش می‌گذارد.

اسلام یک اعتقاد برجسته و گسترده در شبه جزیره ایبری بود که با فتح هیسپانیا (اسپانیا قرون وسطایی) توسط امویان آغاز شد. اکثر سلسله‌های مسلمان اسپانیا از نژاد “مور” مراکشی بودند که بر منطقه وسیعی از شبه جزیره ایبری در اسپانیا و پرتغال امروزی، که آنها “الاندلس” می‌نامیدند، حاکم بودند. الاندلس چراغی برای یادگیری و یکی از مراکز فرهنگی و اقتصادی پیشرو در سراسر دریای مدیترانه در اروپا و جهان اسلام بود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

پوشاک اسلامی
نمایشگاه مد اسلامی

دوره طلایی امپراتوری‌های اسلامی که مبتنی بر پیشرفت در علم، نجوم و ریاضیات بود، از مراکز آموزشی الاندلس نشات می‌گرفت. سرانجام حکومت امپراتوری‌های مسلمان “الاندلس” پس از حملات مکرر پادشاهی‌های مسیحی از اروپا پایان یافت.

تاریخ نادرستی که معترضان مسلمان کشمیری در پادشاهی‌های مسلمان اسپانیا با هدف حفظ فرهنگ مسلمان کشمیر ارائه دادند، در پایان به توهین به فرهنگ و تاریخ غنی و با شکوه اسلام و جوامع مسلمان منجر شد. پادشاهان عرب مور در الاندلس نه نمایش‌های مد را در پادشاهی‌های خود برگزار می‌کردند و نه فحشا یا هرگونه فعالیت غیراخلاقی دیگر را تبلیغ می‌کردند و شهروندان مسلمان خود را قربانی نکردند.
بیشتر جهان اسلام، از جمله عربستان سعودی، جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، آسیای میانه و حتی پاکستان و بنگلادش، با افتخار به فرهنگ پیش از اسلام خود و ترکیب آن با دین اسلام، در حال مقابله با عناصر رادیکال مذهبی در کشورهای خود هستند.

به عنوان مثال با رقص هندو در جزیره جاوا در اکثریت مسلمان اندونزی، جشنواره بهاری هندو-سیک “Vasant / Basant” در پنجاب پاکستان، جشنواره نوروز زرتشتیان پیش از اسلام در ایران، جوامع مسلمان در تلاشند که از تخریب فرهنگی ناشی از اسلام رادیکال خارج شوند. اما دره کشمیر، در حال فروپاشی در باتلاق درونگرایی و محافظه کاری است.

مسلمانان کشمیری روزگاری یکی از آینده نگرترین جوامع مسلمان در جنوب آسیا بودند، جایی که رقص، موسیقی، شعر، نقاشی و غیره تصویر هنری و فکری یک مسلمان کشمیری را تعریف می‌کرد. با این حال، امروز، شاهد خسارتی هستیم که پنج دهه نفوذ الهیات پاکستانی اسلام از حوزه‌های علمیه مسلمانان شمال هند و سه دهه تهاجم مذهبی از کشورهای خاورمیانه به جامعه مسلمان کشمیری رسانده است.

مسلمان کشمیری مدرن، سکولار و مترقی یا دره کشمیر را ترک کرده و در کلان شهرهای مختلف هند زندگی می‌کنند یا به خارج از کشور مهاجرت کرده‌‌اند.

دره کشمیر با اکثریت قریب به اتفاق جوانان مسلمان مذهبی رادیکال باقی مانده است. متأسفانه نسل جوان مسلمان کشمیری در معرض تاریخ فرهنگی غنی، متنوع، سکولار و پویای کشمیر قرار نگرفته‌اند. در عوض آنها تحت آموزش تبلیغات مذهبی ارتدکس قرار گرفته‌اند که باعث کاهش درک و جهان بینی آنها شده است. عواقب این امر برای نسل‌های بعدی مسلمانان کشمیری مخرب و ویرانگر خواهد بود.

 

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×