اخبار نساجی

ارز دانشجویی حذف می‌شود؟

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ارز دانشجویی حذف می‌شود؟

«ارز دانشجویی باید حذف شود»، این پیشنهاد را رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و کسی که اولین بار ایده «متوقف شدن فروش ارز دولتی به مسافران» را به میان آورد، مطرح کرده است. ارسلان فتحی پور گفت که اعطای ارز دانشجویی در شرایط کنونی جزو ضروریات کشور نیست و تنها نتیجه‌اش فراز مغزها از کشور است. او البته تاکید کرد که ما مانع این نیستیم که دانشجویان با پول خود تحصیلاتشان را در کشورهای دیگر ادامه دهند. فتحی‌پور اعلام کرد که ارز دولتی دانشجویی تنها باید محدود به دانشجویان رشته‌های تخصصی و هسته‌ای شود. این اظهارات فتحی پور در حالی است که بانک مرکزی دو روز پیش اعلام کرد که ارز دانشجویی همچنان فروخته می‌شود.

فتحی پور پیش از این پیشنهاد متوقف شدن فروش ارز دولتی به مسافران را ارائه داده بود؛ پیشنهادی که یک هفته بعد از سوی دولت اجرایی شد.

این محدودیت شامل رشته‌های هسته‌‌ای نمی‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه ارز دانشجویی باید محدود شود، گفت: باید شرایط دادن ارز به دانشجویان آن هم برای برخی رشته‌های تخصصی، پژوهشی، هسته‌ای و پزشکی باشد تا علاوه بر مقابله با فرار مغزها بتوان در مقطع کنونی در جهت ساماندهی ارز گام‌های اساسی برداشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ارسلان فتحی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه باید با سیاست‌گذاری‌های مدون، ارز دانشجویی حذف و محدود شود، متولی این کار را وزارت علوم عنوان و اظهار کرد:‌ در راستای ساماندهی بحث ارز در کشور بعد از حذف ارز مسافرتی و محدودن شدن ارز زیارتی باید ارز دانشجویی که اکنون همچون گذشته پرداخت می‌شود، محدود به دانشجویان رشته‌های تخصصی، پژوهشی و پزشکی که در داخل کشور وجود ندارد، شود.

وی با بیان اینکه این موضوع قابلیت تبدیل و مطرح شدن در قالب طرحی در مجلس را دارد،‌ گفت: اعطای ارز دانشجویی در شرایط کنونی جزو ضروریات کشور نیست و تنها نتیجه‌اش فراز مغزها از کشور است.

نماینده کلیبر و هوراند توضیح داد: در حال حاضر به هر دانشجویی که قصد تحصیل در مقاطعی همچون فوق‌دیپلم،‌ لیسانس یا فوق‌لیسانس را در خارج از کشور دارد، ارز دولتی داده می‌شود که این کار هیچ ضرورتی ندارد چون ما در کشور دانشگاه‌هایی همچون تهران، ‌تبریز و شیراز را داریم که با ظرفیت بالا جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا هستند.

فتحی‌پور ادامه داد: در شرایطی که ارز کشور باید صرف تامین مواد و کالاهای اساسی و اولیه برای حمایت از تولید ملی قرار گیرد تا با تقویت تولید،‌ تحریم‌ها به فرصت تبدیل شود هیچ ضرورتی ندارد که ارز دانشجویی اعطا شود، چون مجلس، دولت را از دادن ارز به کالاهای غیرضروری ممنوع کرده که این موضوع شامل ارز دانشجویی نیز می‌شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اینکه دانشجویان با در اختیار داشتن ارز دولتی، سرمایه کشور را در کشورهای دیگر هزینه کنند تنها نتیجه‌اش، کسب درآمد برای آن کشورها است و هیچ فایده‌ای برای کشورمان ندارد چون ما در داخل کشور با برخورداری از دانشگاه‌های بسیار خوب، ‌توانایی جذب دانشجو را داریم، البته این موضوع شامل برخی از رشته‌‌های استراتژیک، تخصصی و هسته‌ای نمی‌شود که در ایران امکان تحصیل در آن رشته‌ها وجود ندارد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه دانشگاه‌های ایران جزو بهترین دانشگاه‌های دنیا هستند، گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های ایران مورد توجه بسیاری از کشورهای اروپایی می‌شود که ما با ایجاد مشوق‌هایی دانشجویان سایر کشورها را برای ادامه تحصیل در ایران راغب کنیم نه اینکه با دادن ارز به دانشجویان‌مان، ‌به فرار مغزها کمک کنیم، البته ما مانع این کار نیستیم که دانشجویان با پول خود تحصیلاتشان را در کشورهای دیگر ادامه دهند. تاکید ما بر این است که ارز دولتی به آنها تعلق نگیرد.

دانشجویان خارج از کشور با گواهی اشتغال به تحصیل تایید شده توسط سفارت ایران در کشور محل تحصیل می‌توانند سالانه تا سقف ۱۰ هزار دلار ارز دولتی (به قیمت هر دلار ۱۲۲۶ تومان) دریافت کنند تا صرف امور تحصیل خود کنند.

براساس آمار و اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری پر متقاضی ترین کشورها برای دریافت ارز دانشجویی آمریکا و مالزی هستند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×