جذاب‌ترین‌ها

چرا دموتکس اینقدر مهم است؟  

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

نگارش : بهنام قاسمی مجله نساجی کهن 

دموتکس نامی است آشنا برای اهالی صنعت فرش و کفپوش جهان. نامی که با تار و پود این صنعت اجین شده و یار و یاور تولیدکنندگان و فعالان این صنعت است.

اما به راستی چرا دموتکس اینقدر برای اهالی فرش و کفپوش مهم است ؟

بادی که کشتی صنعت فرش و کفپوش را به حرکت در می آورد.

این تعبیری است که سایت رسمی دموتکس برای توصیف اهمیت دموتکس ۲۰۱۷ به کار برده است. تعبیر زیبایی که اگر کمی در آن دقیق شویم مفاهیم مهمی را در بر دارد. در واقع این باد که دموتکس خود را عامل وزیدن آن می داند همان توجه اساسی و پایه گذاری تمایلات، روند بازار  و تعیین جهت حرکت بازار در سال پیش روست. می توان به زبان ساده گفت اگر بازارهای جهانی را دریایی پر  خروش و تلاطم در نظر بگیریم برای موفقیت و رسیدن به ساحل امن و موفقیت باید سوار بر کشتی شد که بادبان ها را در جهت موافق بادهای دموتکس باز کرده است. این تعبیر هر چند شاید در ابتدا بسیار سمبلیک به نظر برسد اما راه و مسیر را برای موفق شدن در بازار های جهانی نشان می دهد. برای سوار شدن بر این کشتی قدرتمند لوازم و پیش زمینه هایی لازم است که بسیاری از شرکت های فرش و کفپوش جهان از جمله تولید کنندگان ایرانی در حال تلاش برای رسیدن به این استاندارها هستند.

دموتکس ۲۰۱۷ ؛ پایانی خوش برای همه 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دموتکس ۲۰۱۷ با افزایش تعداد شرکت کنندگان و نیز فضای کلی نمایشگاه و در عین حال افزایش تعداد بازدید کنندگان و شرکت کنندگان بین المللی همراه بود. دموتکس ۲۰۱۷ در مجموع پذیرای ۱۴۰۹ شرکت کننده از ۶۰ کشور جهان بود. نگاهی به آمار بازدید کنندگان دموتکس نیز بسیار جالب توجه است. امسال حدود ۷۰ درصد بازدید کنندگان ار خارج از آلمان به نمایشگاه آمدند که حدود ۴۳ درصد از اتحادیه اروپا بودند. تعداد بازدیکنندگانی که از خاورمیانه و شمال آفریقا به نمایشگاه آمدند رشد جالب ۹ درصدی را نشان می دهد.  همچنین افزایش تعداد بازدید کنندگان از کشورهای آمریکا و انگلستان جالب توجه بود.

نمایشگاه امسال به عقیده بسیاری از شرکت کنندگان و برگزار کنندگان یکی از موفق ترین رویداد های دموتکس بوده است که منجر به ایجاد روابط تجاری گسترده ای در سراسر جهان و در همه بخش های صنعت فرش و کفپوش گردید.

دموتکس ؛ خالی از محصول ، پر از ایده 

توجه دموتکس به طراحی و برگزاری رویدادهای متعدد در حاشیه نمایشگاه برای پررنگ تر کردن مد، فشن و ایده های نو این ایده را برای ما ایجاد می کند که دموتکس در آینده از محلی برای عرضه محصولات به سمت جایی برای ایده پردازی و خلاقیت بدل خواهد شد. هرچند دموتکس به دلیل ماهیت نمایشگاهی خود و حضور طیف وسیعی از تولید کنندگان همواره محلی برای ارائه تولیدات باقی خواهد ماند اما به مرور دموتکس خالی از محصول و پر از ایده خواهد شد که این تاثیر گذاری و اهمیت دموتکس را بیش از پیش در این صنعت افزایش خواهد داد. شاید رویه حرکت صنایع و تفکر آلمانی در تمامی صنایع گواهی بر این ادعا باشد. آلمانی ها به ویژه در صنعت نساجی در دهه اخیر تمرکز ویژه ای بر روی تولید تکنولوژی های بسیار پیشرفته و های تک دارند و در بخش هایی مثل اتوماسیون و الکترونیک ماشین آلات، مصرف انرژی، منسوجات فنی و تکنیکی  و … سرمایه گذاری کرده اند. در واقع این نگاه را می توان در عملکرد برگزار کنندگان دموتکس و فعالیت هایی که در جهت افزایش ارزش افزوده  این رویداد انجام داده اند در دهه گذشته به خوبی مشاهده کرد.

بهترین های ۲۰۱۷ چه کسانی بودند؟

یکی از مهمترین رویدادهای جانبی دموتکس هرسال مسابقه انتخاب بهترین های فرش ها از جنبه های مختلف است که به طور سنتی و در فضایی منحصر به فرد برگزار می شود.

این مراسم که در روز ۱۵ ژانویه برگزار گردید برنده  های خود را در ۸ بخش مختلف در سال ۲۰۱۷ معرفی نمود. مراحل انتخاب بدین شکل است که هیات داوران از بین ۳۸۴ فرش ارسالی از ۲۱ کشور جهان ، ۲۴ نفر را به عنوان فینالیست انتحاب می کنند و از بین آنها ۸ برگزیده اصلی معرفی می شوند. نتاسفانه در این لیست شرکت  ایرانی وجود ندارد.

در زیر نتیجه نهایی و ۸ فرش برتر را مشاهده می نمائید:

۰۱ Best Studio Artist Design (Netherland)

“Vlisco Recycled” by Simone Post

Deep colours and innovative approach to texture. A clear story and a fresh perspective on recycling in rugs.

 

۰۲ Best Modern Design Superior (INDIA)

“Super Moon” by Sterling Rugs

The vision of its design, simple colouring and its fine technique. The way it could be used in both a modern and a traditional setting and will stand the test of time.

 

۰۳ Best Modern Design Deluxe (USA)

“Summit” by Wool and Silk Rugs

Its evocative design and subtle colouring.

 

۰۴ Best Traditional Design (AE)

“Vase Green” by Ayka Design

Organic and fun design that plays with form and focus. Tactile nature, the richness of its material and its unique palette.

 

۰۵ Best Transitional Design (Germany)

“Shiraz Sabz” by Hossein Rezvani

Fine weave, rich materials and delicate colour. For its vision and dynamic colours.

 

۰۶ Best Flatweave Design (US)

“Scandinavian Flatweave 2” by Rug & Kilim

A lot of design, thought and texture. Highlights both material and technique beautifully.

 

۰۷ Best Modern Collection (India)

Unstring by Kavi by Jaipur Rugs

Contemporary colour combination with a well conceived design. Suitable for simply any interior.

 

۰۸ Best Transitional Collection (Germany)

Alasht Collection by Edelgrund

Praised for its scale, texture and timeless colour combinations. Classic and modern at the same time.

 

سفیران فرش ایران در نمایشگاه ۲۰۱۷ چه کسانی بودند ؟ 

در نمایشگاه امسال شرکت های ایرانی حضور داشتند و توانستند به عنوان سفیر فرش ایرانی هنر و صنعت ایران زمین را به نمایش در آورند که در زیر اسامی آنها را ذکر کرده ایم. در مجموع ایران در فضایی به وسعت ۴۰۰۰ متر در این نمایشگاه حضور داشت.

Exhibitor

Hall Stand Sqm.
Ziadi Brother Carpet ۱۴/۱۵ E20 ۳۵
Ghom Silk Carpet ۱۴/۱۵ F18 ۲۰
Abans’s Carpets ۱۴/۱۵ F12 ۲۷
Tufan Rugs ۱۶ B12 ۱۳۸
Abbas Nishaburi ۱۶ D07 ۱۳۶
Persian Homa Carpet ۱۴/۱۵ E29

۳۲

Seerman Co. ۱۷ D34/1 ۳۹
Ovan Carpet ۱۴/۱۵ F16/1 ۲۴
Naghashpour ۱۴/۱۵ B17/1 ۲۱
Dakhili ۱۴/۱۵ D15 ۶۶
Ghazvini Carpet-Isfahan ۱۴/۱۵ F10 ۲۰
Ghalibafan Varamin Carpet Company ۱۴/۱۵ F19 ۳۵
Safari Carpet ۱۴/۱۵ E25 ۳۲
Zanjan ۱۴/۱۵ E33 ۴۲
TOTAL      ۶۶۷ 
Exhibitor Hall Stand Sqm.
Nima Baft Kashan Carpet Co. ۳ B12 ۱۵۰
Abrisham Shomal Carpet Co. ۳ B06 ۱۵۰
Shahkar Safavieh Carpet / Zartosht ۳ G02 ۱۶۳
Parnian Carpet /Baftehaye Mahestan Kashan ۳ H06 ۱۴۹
Gheytaran ۳ F22 ۲۸۵
Farrahi Carpet ۳ H10 ۲۵۷
Nikzad Weavin Pvt. ۳ D10 ۱۱۹
Zarbaf Khorasan Carpet Co. ۳ E12 ۱۴۳
Yaldaye Kavir Co. ۳ H22 ۲۵۰
Pars Corporation ۲ B31 ۶۴
Setareh Kavir Carpet ۲ B38 ۳۴۰
Solomon Carpet ۳ G05 ۳۷۵
Mashad Carpet ۲ B24 ۲۲۰
Khatereh Kashan Weaving Co. ۳ C22 ۳۰۰
Savin ۳ J22 ۱۵۲
Pamchal ۳ H02 ۷۸
Golrisan Textile Co. / ( Jordan Carpet ) ۳ G29 ۸۴
Del Asa ۳ ۹
Iran Diba ۳ F01/1 ۱۸
TOTAL      ۳۳۱۵ 

 

وقتی اعداد و ارقام حرف می زنند

حضور ایران در دموتکس از نگاهی دیگر

شاید یکی از دلایل رشد روز افزون کشورهای پیشرفته حال حاضر دنیا نگاه دقیق و توجه به آمار و ارقام و اعداد باشد. اعدادی که بدون هیچ گونه تعارف و یا کم و کاست و به دور از هیاهوی مدیران و سازمانها و دولت ها با زبان بی زبانی آنچه در یک کشور، سازمان و … واقعا روی می دهد را باز گو می کند.

ندیدیم نگاهی به اعداد و ارقام مربوط به شرکت کنندگان و سهم کشورهای صاحب نام در این بخش بیندازیم تا ببینیم واقعا در کجای کار قرارداریم.

هندوستان از جمله رقیب های فرش ایرانی در بخش دستباف و ماشینی از نوع تافتینگ و هندتافت است که همیشه دلیل موفقیت آنها در بازارهای جهانی از زبان مسئولان ما کارگر ارزان قیمت بیان شده و چیزی از اینکه آنها چطور فرش های خود را بازاریابی میکنند و به فروش می رسانند گفته نمی شود چرا که اگر سردمداران فرش ایران نیز همانند هندی ها فرش ایرانی را در نمایشگاه دموتکس معرفی می کردند حالا جایگاه ما در دنیا با دیگر کشورها فرق های اساسی داشت. هند در نمایشگاه دموتکس ۲۰۱۷ بالغ بر ۳۰۰ غرفه گذار دارد که تنها ۱۶۰ غرفه گذار در بخش فرش دستباف به آلمان آمدند. همچنین مابقی شرکت های هندی در بخش فرش های ماشینی، نخ فرش، فرش های تافتینگ، پادری ها و… حضور دارند. بد نیست سری به وب سایت دموتکس بزنید و تبلیغات گسترده فرش هندی در وب سایت رسمی دموتکس را ببینید و یا اگر به نمایشگاه می روید از تبلیغات محیطی هندی ها در فضای نمایشگاه غافل نشوید و این گونه است که هند می تواند با چندین سال حضور متوالی این چنینی سهم بیشتری از بازار را بگیرد.

ترکیه کشور دیگری که ما آنها را رقیب خود می دانیم! در نمایشگاه بالغ بر ۱۸۰ غرفه گذار دارد که اکثر قریب به اتفاق آنها در حوزه فرش ماشینی به نمایش محصولات خود می پردازند و به دنبال افزایش صادرات فرش ماشینی ترکیه به بالای ۳ میلیارد دلار هستند.

بلژیک یکی دیگر از کشورهای صاحب صنعت کفپوش در جهان است که با ۱۱۰ شرکت کننده در نمایشگاه حضور داشتند.

همچنین سایر کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله امارات، عربستان، اردن، رژیم صهیونیستی، مصر و … جمعا بالغ بر ۳۰ نماینده در نمایشگاه داشتند.

اما ایران با چند نماینده در این رویداد حضور داشت؟؟ طبق اطلاعات رسمی وب سایت دموتکس تنها ۳۶ شرکت ایرانی در این رویداد حضور دارند. حتی اگر کمی به خودمان ارفاق کنیم و همه شرکت های ایرانی الاصلی که عطای حضور در نمایشگاه دموتکس به عنوان یک ایرانی را به لقایش بخشیده اند و از آلمان و سایر کشورها حضور دارند را هم به حساب ایران بزنیم هنوز فاصله معناداری با کشورهایی داریم که آنها را رقیب خود تصور می کنیم.

همانطور که گفته شد نگاهی به این آمارها نشان می دهد متاسفانه با همه سر و صداهایی که گاه و بیگاه برای هنر- صنعت فرش دستباف و ماشینی در داخل کشور به راه می افتد آنچنان که شایسته سبقه و امکانات موجود در کشور است جایگاهی در بازارهای جهانی نداریم و اگر دولت در سیاست های خود در قبال صنعت فرش ماشینی و دستباف تجدید نظر اساسی نکند هیچ گاه نمی توانیم به رقم های صادراتی کشورهای پیشرو در این صنعت دست یابیم…..

++  لطفا اگر از این نمایشگاه بازدید کرده اید و نظری دارید و یا اینکه در مورد صنعت فرش ماشینی و دستباف ایران  و … نظری دارید با ما در میان بگذارید

+ لطفا اگر مطالب سایت که را کپی برداری می کنید به جهت اخلاقی و اصول روزنامه نگاری لینک این مطلب را در سایت خود قراردهید

نویسنده: بهنام قاسمی

تحریریه مجله کهن

تلفن اشتراک: ۷۷۲۴۵۷۸۰-۰۲۱

جهت عضویت در کانال تلگرام مجله کهن برروی لینک زیر کلیک کنید

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×