اخبار نساجی

تامین بخشی از برق صادراتی، با پروژه میدان فروز B

 

تامین بخشی از برق صادراتی، با پروژه میدان فروز B

تهران – مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران گفت: برق تولیدی از پروژه تبدیل گاز به برق میدان گازی فروز B بخشی از نیاز کشورهای همسایه را تامین می کند.

‘عباس علی آبادی’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با تاکید بر اینکه همه همسایه های ایران نیازمند برق هستند ، افزود: برق میدان گازی فروزB به عراق، پاکستان، افغانستان، سوریه، لبنان، ترکیه و حتی کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا میدان فروز B برای طرح تبدیل گاز به برق انتخاب شد ، گفت: این میدان تفاوتی با میدان های دیگر ندارد ، کما اینکه می توانست گاز میدان دیگری برای این طرح تخصیص داده شود اما برای اینکه بتوان معادلات این پروژه را به طور دقیق از ابتدا تا انتها بررسی کرد ، این میدان به طور مشخص برای این طرح در نظر گرفته شد.

علی آبادی ادامه داد: با تخصیص کامل گاز میدان فروزB ، میزان ارزش افزوده پروژه تبدیل گاز به برق به طور دقیق مشخص می شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیرعامل شرکت مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران اضافه کرد: اساسا در تبدیل انرژی و تبدیل مواد خام به محصولی با قیمت بالاتر ارزش افزوده وجود دارد.

به گزارش ایرنا، قرارداد طرح توسعه میدان گازی ‘فروز B ‘ دوم اسفند ماه جاری به ارزش سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار امروز بین شرکت های نفت فلات قاره و مدیریت پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) به تازگی امضا شده است.

میدان گازی ‘فروز B ‘ در منطقه برون ساحلی و بین جزایر سیری و کیش قرار دارد.

توسعه میدان ، تولید گاز و محصولات گازی، تولید برق در نیروگاه سیکل ترکیبی به میزان سه هزار مگاوات در مرحله نخست، تبدیل جزیره قشم به منطقه انرژی و تبدیل شرکت های ایرانی به شرکت های معتبر در زمینه توسعه میادین نفت و گاز از دستاوردهای انعقاد این قرارداد پیش بینی شده است.

جزییات این قرارداد که به صورت بیع متقابل(بای بک) به امضا رسیده است ، طراحی، ساخت، حمل و نصب دو سکو، تاسیسات آب زدایی و تاسیسات اولیه مورد نیاز در سکوی مرکزی در دریا، حفاری ۱۲ حلقه چاه جدید تولیدی، حفاری یک حلقه چاه تزریق گازهای اسیدی در خشکی ، احداث خطوط لوله درون میدانی، احداث خط لوله ۳۲ اینچ و ۵/۴ اینچ به منظور انتقال گاز به جزیره قشم و ارسال ماده شیمیایی ( متیل اتیل گلایکولMEG) از خشکی به سکوی مرکزی است.

براساس این قرارداد یک یا دو حلقه چاه توصیفی به منظور ارزیابی کامل میدان و تعیین پتانسیل مرحله دوم توسعه، حفاری می شود. همچنین تاسیسات فراورش گاز و جداسازی، تثبیت و شیرین سازی میعانات گازی، گاز مایع و گوگرد برای تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز احداث می شود.

بدنبال این قرارداد مخازن ذخیره میعانات گازی و گازهای مایع و اسکله صادرات مایعات گازی، میعانات گازی و گوگرد و همچنین تاسیسات تصفیه آبهای آلوده در خشکی براساس استانداردهای زیست محیطی احداث می شود.

از دیگر مواد این قرارداد احداث تاسیسات پشتیبانی، خدماتی، اداری و راه های ارتباطی مرتبط به تاسیسات خشکی در جزیره قشم، احداث ایستگاه تقویت فشار و خط لوله انتقال مازاد گاز از جزیره قشم به ساحل و همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی توسط بخش خصوصی در این جزیره است.

حجم ذخیره گاز درجای این میدان حداقل ۲۸ تریلیون فوت مکعب و حجم گاز قابل استحصال آن حداقل ۱۸ تریلیون فوت مکعب برآورد شده است.

میزان ذخیره مایعات گازی این میدان حدود ۱۸۰ میلیون بشکه تخمین زده شده است. در مرحله نخست یک میلیارد فوت مکعب(۲۵ میلیون مترمکعب) در روز گاز و حدود ۱۰ هزار بشکه در روز مایعات گازی تولید خواهد شد.

پیش بینی می شود در مرحله نخست توسعه این میدان تا حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزارتن گاز مایع در سال و حدود ۴۶۶ هزار تن گوگرد در روز تولید شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×