اخبار نساجی

شبکه تئاتر خانگی راه اندازی می شود

 

شبکه تئاتر خانگی راه اندازی می شود

شاه آبادی: شبانه و با چراغ خاموش به نماد ملی هنر و تئاتر ایران تجاوز می کنند

شبکه تئاتر خانگی راه اندازی می شود

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از عملکرد شهرداری تهران و تجاوز به حریم مجموعه تئاتر شهر از آغاز به کار شبکه تئاتر خانگی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، حمید شاه آبادی گفت: در روزهای نخست سال که کشور در تعطیلات سال نو به سر می برد، شهرداری تهران شبانه و با چراغ خاموش به حریم نماد هنری و تئاتر کشور تجاوز کرد. وی افزود: شهرداری تهران حداقل حرمت تئاتر شهر را نگاه می داشت و با وزارت ارشاد هماهنگی می کرد. ما از طریق کمیسیون فرهنگی شورای شهر در حال پیگیری این موضوع هستیم.
شاه آبادی تاکید کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد فضای کاری شهرداری تهران و ساخت و ساز آنها در محوطه تئاتر شهر ادامه پیدا کند.

راه اندازی شبکه خانگی تئاتر
معاون هنری وزیر ارشاد که نخستین نشست خبری خود را در سال ۹۱ با هدف تشریح برنامه های سال جاری برگزار کرده بود آمار جالبی هم در زمینه تئاتر منتشر کرد و گفت: در سال ۹۰ بیش از ۴۱۷۲ عنوان نمایش در سراسر کشور روی صحنه رفت و در زمینه جذب مخاطب هم یک رکورد جدید داشتیم. وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۶۴ هزار اجرای عمومی در عرصه تئاتر وجود داشت و ۲ میلیون و ۱۴۴ هزار تماشاگر از آثار نمایشی کشور دیدن کردند.
همین آمار شاید بهانه ای بود تا او خبری را هم درباره یک اتفاق تازه در حوزه تئاتر کشور اعلام کند؛ شاه آبادی گفت: شبکه تئاتر خانگی روز شنبه ۱۶ اردیبهشت به طور رسمی فعالیت خودش را با عرضه محصولات فرهنگی در فروشگاه های کشور آغاز می کند.
معاون هنری وزیر ارشاد در توضیح این شبکه گفت: بیش از یک سال و نیم کار مطالعاتی روی این شبکه انجام شده است و تیم تولید، شورای انتخاب و بازبینی کار خود را از مدت ها قبل آغاز کردند. وی تاکید کرد: فعالیت این شبکه کاملامستقل از شبکه خانگی سینماست و معاونت هنری مسوولیت آن را به عهده دارد و یک تیم حرفه ای نمایش های برگزیده را پس از پایان نمایش ضبط می کند و توسط شبکه خانگی عرضه خواهد شد.
شاه آبادی از تشکیل شورای عالی تئاتر کشور به ریاست وزیر ارشاد در سال ۹۱ خبر داد که برای نظارت و حمایت عالیه بر تئاتر کشور کار خود را آغاز می کند.
دیگر خبر خوش شاه آبادی برای تئاتری ها، اعطای پروانه دائم به گروه های تئاتر بود. وی در تشریح این برنامه گفت: برخی گروه های تئاتر پروانه دائم ۳ ساله دریافت می کنند که براساس آن صاحب بودجه سالانه و ثابت خواهند شد و این نوید بزرگی برای جامعه تئاتری کشور است.

کارت صلاحیت تدریس
اما خبر دیگری که شاه آبادی اعلام کرد به ۶۹ دانشگاه علمی ـ کاربردی مرتبط بود که در رشته های فرهنگی و هنری ۶۱ هزار دانشجو دارند.
به گفته معاون هنری وزارت ارشاد از مهر امسال و براساس تفاهم نامه ای که با وزارت علوم امضا شده است، این دانشگاه ها زیر مجموعه معاونت هنری وزارت ارشاد قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: شورای عالی نظارت بر آموزشگاه های فرهنگی هنری هم در سراسر کشور بزودی کار خود را آغاز می کند و تمام آموزشگاه ها اعتبارسنجی خواهد شد.
به گفته شاه آبادی، کارت صلاحیت تدریس برای همه مدرسان در آموزشگاه ها صادر خواهد شد و هیچ آموزشگاه و موسسه ای نمی تواند از مدرسانی که بدون این کارت باشند، استفاده کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

انتشار ژورنال مد و لباس
معاون هنری وزارت ارشاد درباره برنامه ریزی هایی که در حوزه مد و لباس در سال ۹۱ انجام خواهد شد گفت: در این عرصه تعامل فعالان عرصه مد و لباس را مد نظر داریم و در ادامه برنامه های خود در این عرصه، امسال نمایشگاه پوشاک پاییزه در شهریور خواهیم داشت.
وی از صدور گواهینامه مالکیت هنری آثار مد و لباس در سال ۹۱ خبر داد و افزود: ژورنال مد و لباس نیز برای فصل بهار آماده انتشار شده است.

نگرانی از روند خرید آثار هنری
بخش دیگری از صحبت های شاه آبادی به ابهامات اجرای قانون خرید آثار هنری اختصاص داشت؛ وی در این باره گفت: دستگاه های دولتی باید در پایان تیر سال جاری گزارشی از چگونگی هزینه کردن بودجه مخصوص به خرید آثار هنری ارائه کنند.
معاون هنری وزارت ارشاد افزود: البته ما از روند کند خرید آثار از سوی دستگاه های دولتی نگران هستیم، چرا که اگر این بودجه تا پایان تیر سال جاری هزینه نشود، امکان جذب مجدد آن در سال ۹۱ کمتر می شود.
وی افزود: مکاتبات بسیاری از سوی وزیر ارشاد به دستگاه های مختلف در همین زمینه صورت گرفته است و خوشبختانه شاهد هیچ گونه مقاومتی از سوی دولتی ها نبوده ایم، اما امیدواریم که برگزاری اکسپو در خرداد امسال بتواند به دستگاه های دولتی کمک کند تا این بودجه را هزینه نماید.

روزنامه جام جم، شماره ۳۳۸۳ به تاریخ ۲۲/۱/۹۱، صفحه ۵ (فرهنگ و هنر)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×