اخبار نساجی

صنایع نساجی: ارزش واردات ۸۰ درصد بیشتر از صادرات

گروه صنعت و معدن- صنعت نساجی طیف قابل توجهی از کالاشامل انواع نخ، انواع پارچه، انواع پوشاک و فرض و سایر کف پوش ها را شامل می شود. این صنعت به لحاظ حجم اشتغال و ارزش سرمایه گذاری از مهم ترین رشته های صنعتی کشور محسوب می شود اما، شرایط نامساعد در تاسیس و به کارگیری واحدهای صنعتی مدرن و تکنولوژی نو و همچنین فقدان نوآوری در تولید انواع پارچه و پوشاک موجب عقب ماندگی صنعت نساجی ایران شده است.

شاخص این عقب ماندگی را می توان در کیفیت اندازه صادرات محصولات این صنعت دانست. تازه ترین آمار گمرک ایران نشان می دهد ارزش واردات صنایع نساجی در بهار امسال ۸۰ درصد بیشتر از ارزش صادرات آن بوده است.این گزارش نشان می دهد ارزش واردات محصولات نساجی ۷/۲۷۲ و ارزش صادرات آن ۱۴۱.۶ میلیون دلار بوده است.
با توجه به آمار مذکور می توان گفت ارزش پایین محصولات نساجی تولید شده در کشور عمده دلیل افت ارزشی کالای مشابه وارداتی است به طوری که این امر موجب شده تا وارد کنندگان با وجود تراز منفی تجاری در بهار سال جاری به لحاظ ارزش رتبه قابل قبول تری نسبت به تولیدکنندگان داخلی داشته باشند.
از سوی دیگر در بهار سال جاری بیشتری حجم صادرات محصولات نساجی به انواع کف پوش و مواد خام اختصاص داشته که با این شرایط می توان گفت فعالان این بخش بیشترین رشد خود در بهار سال جاری را مدیون این دو بخش هستند.

انواع کف پوش در صدر صادرات
بر اساس آمار اعلام شده بیشترین حجم صادرات نساجی کشور در بهار سال جاری به انواع کف پوش اختصاص داشته؛ به طوری که در این مدت بیش از ۷۱ میلیون دلار انواع (فرش ماشینی و موکت) به کشورهای افغانستان، پاکستان، امارات، ترکمنستان و عراق صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل صادر کنندگان در این بخش رشد ۵۳درصدی را در این بخش نسبت تجربه کردند.
در رتبه دوم صادرات نیز سایر منسوجات قرار دارند؛ به طوری که ارزش تجاری (انواع کرک، پرز،اوات الیاف و…) در بهار سال جاری بیش از ۲۷ میلیون دلار بوده که این امر بیانگر رشد ۸۱/۱۷۳ درصدی است.
همچنین در این مدت بیش از ۱۲ میلیون دلار انواع نخ (ابریشم، پشم، پنبه و…) به کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و عراق صادر شده که با این شرایط صادرات نخ با تفاوتی ۱۰۰ هزار دلاری نسبت به صاردات انواع الیاف در جایگاه سوم قرار گرفته اند. رشد صادرات انواع نخ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲ درصد و الیاف نیز ۶۸ درصد بوده است.

واردات ۱۷ میلیون دلار چادر مشکی
از سوی دیگر آمار اعلام شده از سوی گمرک حکایت از آن دارد که در بهار سال جاری انواع الیاف (ابریشم، پشم، کنف و…) در صدر واردات به کشور قرار دارند به طوری که در این مدت در مجموع ۵/۱۰۸ میلیون دلار الیاف از کشورهای آلمان، ترکیه، کره، تایوانو امارت وارد کشور شده که آمار مذکور از رشد ۲۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.
در رده دوم نیز انواع نخ (ابریشم، پنبه، کنف و…) بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده اند؛ به طوری که ارزش واردات این محصولات بیش از ۴۸ میلیون دلار بوده که این بخش نیز رشد ۲۴ درصدی را تجربه کرده اند. بیشترین وادرات نخ در از کشورهای ترکیه، بنگلادش، هند، امارات. کره صورت گرفته است.
پنبه را می توان در جایگاه سوم واردات به کشور قرار داد؛ به طوری که ۴۸/۴۱ میلیون دلار پنبه با رشد ۶۹/۳۳ درصدی از کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، امارات و ترکیه وارد کشور شده است.
واردات ۷۳/۱۷ میلیون دلار پارچه چادر مشکی با رشد ۴۷/۸ درصدی از کشورهای امارات و چین را می توان در جایگاه چهارم جدول گمرک قرار داد.
علاوه بر محصولات ذکر شده در این مدت ۷۰۰/۶۴۴ هزار دلار نیز انواع پتو (سفری، راشل، مینک و نمد) با رشد ۱۵۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل وارد کشور شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۶۸۷ به تاریخ ۲۲/۴/۹۱، صفحه ۳ (صنعت و معدن)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×