اخبار نساجی

سقوط اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰

پژوهش جدیدی که توسط دانشگاه ام‌آی‌تی یا «انستیتو تکنولوژی ماساچوستس» در آمریکا تهیه شده است پیش‌بینی می‌کند که اگر مردم با سرعت فعلی منابع موجود در جهان را مصرف کنند اقتصاد جهانی در آستانه سقوط قرار خواهد گرفت و جمعیت جهان به شکل خطرناکی رو به کاهش خواهد گذاشت.

مجله اسمیتسونین از قول گراهام ترنر، فیزیکدان استرالیایی، می‌نویسد که جهان در مسیر نابودی پیش می‌رود و شواهد فعلی با تحقیقاتی که به نام «محدودیت‌های رشد» در سال ۱۹۷۲ منتشر شده همخوانی دارد.

در این تحقیقات جدید که به سفارش یک مجمع اقتصادی به نام «باشگاه رم» تهیه شده است، پژوهشگران با استفاده از کامپیو‌تر و بر اساس عوامل بنیانی مثل نرخ رشد جمعیت و میزان مصرف منابع موجود در کره زمین الگوهای احتمالی برای آینده اقتصاد جهان را ترسیم کرده‌اند. در این تحقیقات همچنین روش‌های گوناگون برای افزایش تولیدات کشاورزی و اقدامات مربوط به کنترل جمعیت و حفاظت از محیط زیست در نظر گرفته شده است.

دوازده میلیون نسخه از این گزارش به سی و هفت زبان زنده دنیا منتشر و توزیع شده است. در اکثر الگوهایی که توسط کامپیو‌تر ترسیم شده‌اند نرخ رشد جمعیت و نرخ رشد اقتصادی به شکلی ثابت تا سال ۲۰۳۰ ادامه خواهند یافت. اما در این پیش‌بینی‌ها تاکید می‌شود که بدون انجام اقدامات قاطع جهت حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، جهان با خطر انفجار جمعیت و سقوط اقتصاد روبه‌رو خواهد شد.

با این همه در این تحقیقات خاطرنشان می‌شود که اگر دولت‌های جهان اقدامات لازم برای توسعه فناوری‌های غیر مضر و کاهش لطمات فعلی به محیط زیست را انجام دهند، بعد از آن تاریخ نیز هنوز امکان رشد اقتصادی نامحدود وجود خواهد داشت.

گراهام ترنر می‌گوید که احتمالا یکی از مهم‌ترین نتایج این پژوهش جدید این است که نتایج الگوهایی که توسط کامپیوتر‌ها ترسیم شده‌اند تقریبا با پیش‌بینی‌های مطالعات قبلی که تحت عنوان «محدودیت‌های رشد» در سال ۱۹۷۲ منتشر شده بود انطباق دارند.
او تاکید می‌کند که شباهت پیش‌بینی‌ها و نتیجه‌گیری‌ها در این دو تحقیق جداگانه که با فاصله ۴۰ سال انجام شده هشداری جدی است که نشان می‌دهد جهان از نظر اقتصادی و الگوی مصرف در مسیری فاجعه‌بار حرکت می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×