اخبار نساجی

صف چند کیلومتری تریلی ها در مرز باجگیران

محمدزاده: معطلی چند شبانه روزی و صف چند کیلومتری تریلی ها و کامیونهای ترانزیتی در مرز باجگیران امان رانندگان را بریده است.

بر اساس این گزارش، طی سال جاری رانندگانی که قصد خروج از مرز باجگیران را دارند، باید چند شبانه روز در گردنه های نزدیک شهر باجگیران در صفی طویل در تریلی هایشان زندگی کنند تا وارد محوطه گمرک شوند.
یکی از رانندگان که مدت چهار شبانه روز را در داخل تریلی خود و در گردنه ها گذرانده، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پس از چهار روز موفق شده ام خودم را به پارکینگ برسانم و احتمالاً دو روز دیگر نیز باید در این محل باشم.

صف طویل تریلی ها

وی افزود: زنجیره ای از صف تریلی ها به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر در جاده منتهی به باجگیران تشکیل شده و رانندگان به نوعی گرفتار این وضعیت شده اند و هیچ چاره ای ندارند و باید در گردنه ها شب و روز خود را بگذرانند و تهیه ارزاق مورد نیاز مشکل جدی بیشتر آنان است.
وی اظهار داشت: علت اصلی تشکیل چنین صف طولانی پذیرش محدود تریلی ها از سوی گمرک ترکمنستان است. از سوی دیگر سهم قابل توجهی از کل پذیرشها مربوط به خودروهای حامل تره بار و مواد فسادپذیر است، بنابراین خودروهای حامل سایر اقلام یاد شده باید در این صف طولانی به انتظار بنشینند.
یکی دیگر از رانندگان با انتقاد از وضعیت پارکینگ محل توقف کامیونها و تریلی ها در باجگیران نیز گفت: ورودی هر دستگاه خودرو به پارکینگ ۲۰ هزار ریال است، اما هیچگونه خدماتی ارائه نمی شود و حتی امکاناتی از قبیل سرویسهای بهداشتی نیز در آن بسیار محدود می باشد.

مشکل باید از طریق دیپلماسی حل شود

مدیر گمرک باجگیران نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما گفت: تنها راه حل این مشکل پیگیری جدی از طریق دیپلماسی می باشد.
رحیمی افزود: علت بروز مشکل و تشدید آن توقف یا کاهش تبادلات ترانزیتی در ایام نوروز می باشد؛ زیرا حجم قابل توجهی از کالاها در داخل کشور مانده و اکنون صاحبان آنها به دنبال صادرات آن هستند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از عوامل تشدیدکننده این وضعیت وجود تنها قرنطینه محصولات کشاورزی کشور ترکمنستان در نزدیکی مرز باجگیران است و تمام محصولات کشاورزی وارداتی به کشور ترکمنستان الزاماً باید از مرز باجگیران وارد این کشور شوند، از سوی دیگر تعداد قابل توجهی از کامیونها نیز حاوی پیاز و سیب زمینی می باشند؛ زیرا با توجه به نزدیکی فصل جدید کاشت و برداشت محصولات کشاورزان یا دارندگان این محصولات در حال تخلیه انبارهای سردخانه ای خود هستند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فقط پذیرش روزانه ۱۰۰ دستگاه

رحیمی اظهار داشت: متأسفانه محدودیت پذیرش از سوی گمرک ترکمنستان نیز مزید بر علت شده و هم اکنون به طور متوسطه روزانه ۱۰۰ دستگاه پذیرش می شود و اگر این تعداد افزایش یابد طی چند روز صف طویل تریلی ها از بین خواهد رفت.
وی گفت: هر چند با انعکاس موضوع از طریق سفارتخانه این کشور خواستار حل مشکل شده ایم، اما راه حل نهایی پیگیری جدی مسؤولان عالی رتبه از طریق وزارتخانه و به روش دیپلماسی است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×