اخبار فرش ماشینی

استراتژی مشترک تجاری اعضای اکو

سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) یکی از مهمترین سازمان های همکاری های اقتصادی در سطح خاورمیانه است که ۱۰ کشور ایران، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و ترکمنستان را در خود جای داده است.
بر اساس آخرین آمارهای رسمی میزان مبادلات تجاری کشورهای عضو اکو با دنیا حدود ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است که از این میزان بیش از ۳۱۰ میلیارد دلار به صادرات و مابقی به واردات اختصاص دارد. همچنین نباید از جایگاه ویژه و متمایز این کشورها چه از منظر جغرافیایی و چه از منظر اقتصادی و سیاسی به سادگی عبور کرد. در سال گذشته میلادی در کشورهای عضو اکو در مجموع بیش از ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم صورت گرفته که در مقایسه با سرمایه گذاری جهانی ‎/۲۵ ۲ درصد است.

این منطقه بیشترین میزان نیروی برق آبی را تولید می کند. کشاورزی حدود ‎/۴ ۲۳ درصد از تولید ناخالص ملی کشورهای منطقه اکو را به خود اختصاص داده است که برای ۳۸ درصد از جمعیت این منطقه اشتغالزایی می کند. صنعت نیز ‎/۶ ۲۷ درصد تولید ناخالص ملی منطقه را شامل می شود. پاکستان، ترکمنستان و ازبکستان به طور مشترک ۴۰ درصد پنبه مورد نیاز جهان را تولید می کنند.
این منطقه همچنین از مزیت در تولید نساجی، غلات، برنج، گوشت، تولیدهای دامی و لبنی برخوردار است. ۱۴ درصد ذخایر اورانیوم، ‎/۴ ۷ درصد از تولید نفت و ‎/۲ ۹ درصد از تولید گاز جهان نیز در این منطقه است. برهمین اساس، در صورت بهره بردن از تمامی پتانسیل های موجود در اکو، کشورهای عضو می توانند به قطب جدیدی در عرصه اقتصاد بین المللی تبدیل شوند.

از سوی دیگر، سازمان های توسعه تجارت جهان (TPOs) در حال تشکیل شبکه های منطقه ای یا سازمان های توسعه تجارت منطقه ای می باشند که می توان به سازمان توسعه تجارت کشورهای اروپا، شبکه سازمان های توسعه تجارت حوزه کارائیب، مرکز منطقه ای سازمان های توسعه تجارت بالکان و شبکه سازمان های توسعه تجارت شرق آسیا اشاره کرد.
سازمان توسعه تجارت ایران در راستای ایجاد تعامل و یکپارچگی در حوزه تجارت خارجی کشورهای عضو اکو اقدام به برگزاری نخستین نشست رؤسای سازمان های توسعه تجارت اکو کرده است.
در صورت موافقت اعضا، سازمان منطقه ای و یا شبکه توسعه تجارت کشورهای عضو اکو تشکیل خواهد شد. این شبکه می تواند کمک قابل توجهی را به پویایی و استفاده از پتانسیل های بالقوه کند.
از جمله این فعالیت ها می توان به ایجاد استراتژی مشترک برای توسعه تجارت میان کشورهای عضو اکو، ایجاد شبکه هیات های تجاری میان اعضا، برپایی نمایشگاه و مساعدت در تحقیقات بازاریابی، تبادل اطلاعات تجاری، ایجاد انجمن ها و اتحادیه های منطقه ای در زمینه های تخصصی و.‎/‎/ اشاره کرد. امید می رود با برگزاری این اجلاس گام مهمی در راستای تقویت همکاری های منطقه ای برداشته شود.

نویسنده: دکتر مهدی غضنفری‎

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×