اخبار نساجی

پول خوب شرط واگذاری فولاد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی به تازگی از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد دعوت کرده که وی پیشتر به طور تلویحی از خصوصی‌ نشدن هفت طرح فولادی تا اطلاع ثانوی خبر داده بود.

به گزارش ایسنا، مهدی عضنفری از فعالان بخش خصوصی دعوت کرده تا در چهار حلقه فولادسازی شامل اکتشاف، ‌گندله و کنسانتره‌سازی، ‌فولادسازی و محصولات فولادی سرمایه‌گذاری کنند. این در حالی است که پیشتر، مرکز پژوهش های مجلس حضور بخش خصوصی در صنعت فولادسازی کشور را ضعیف توصیف کرده بود.

اما اظهارنظر غضنفری در حالی مطرح شده که او پیشتر خبر داده بود که هفت طرح فولادی تا اطلاع ثانوی در اختیار دولت باقی مانده و خصوصی نمی‌شوند.

سال گذشته سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برای واگذاری هفت طرح فولادی به بخش خصوصی فراخوان داد که در ادامه تعدادی از شرکتهای سرمایه‌گذاری از جمله شرکتهای متعلق به برخی بانکها برای خرید طرحهای فولادی ثبت‌نام کردند. با این وجود و بعد از گذشت چندین ماه هنوز خریداران نهایی طرحهای فولادی مشخص نشده‌اند.

پیش از این کارشناسان قیمت‌گذاری طرحهای فولادی و همچنین قیمتهای پیشنهادی برای خرید این طرحها از سوی متقاضیان را دلیل اصلی تاخیر در واگذاری طرحهای فولادی عنوان کرده بودند؛ دلیلی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز آن‌را تائید می‌کند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مهدی غضنفری گفته “مشکل آن است که قیمتی که بخش خصوصی برای خرید طرحهای فولادی پیشنهاد می‌کند تا حد قابل توجهی پایین‌تر از میزان هزینه‌ای است که در این طرحها صورت گرفته است.”

به گفته وی “اگر مثلا در یک طرح فولادی ۱۰۰ واحد هزینه شده، بخش خصوصی پیشنهاد پرداخت ۷۰ واحد را مطرح می‌کند؛ بنابراین در چنین شرایطی ترجیح موجود، تامین منابع برای تکمیل این طرحها از سوی ایمیدرو به نمایندگی از دولت است.”

به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که بخش خصوصی فعلا دست کم توانایی مالی لازم را برای اجرای پروژه‌های سنگین فولادسازی نداشته و با این حساب واگذاری طرحهای فولادی به بخش خصوصی فعلا منتفی شده و این طرحها همچنان در اختیار دولت باقی می‌مانند. چندی پیش نیز هیئت دولت با اختصاص دو میلیارد و ۱۰۱ میلیون یورو منابع مالی برای تکمیل هفت طرح فولادی موافقت کرد.

به گزارش ایسنا، هفت طرح فولادی در ابتدا هشت طرح فولادی در چهارمحال بختیاری، شادگان، نیریز، قائنات، بافق یزد، سبزوار، بافت و میانه بودند که بعدا یکی از آنها یعنی طرح بافق یزد به بخش خصوصی واگذار شد و قرار است مابقی طرحها نیز سرنوشت مشابهی داشته باشند.

براساس آخرین اطلاعات اعلامی از سوی ایمیدرو، پیشرفت فیزیکی هفت طرح فولادی در بخش احیا بین ۱۳ تا ۹۴ درصد بوده است. همچنین بخش فولادی این پروژه‌ها به طور متوسط بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×