اخبار نساجی

واکنش منطقی به ریسک سیاسی

 

بورس تهران، انتخابات

 

نگاهی به تحولات بورس تهران در هفته منتهی به انتخابات؛

انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری از اهمیت فراوانی برخوردار است و قطعا بر عملکرد نهادها و سازمانها در سطوح کلان تاثیر خواهد گذاشت. اما باید توجه داشت که ریسک سیاسی همواره در همه بازارها وجود دارد اما نباید آن را به ریسک کل بازار تعمیم داد یا آنرا نادیده گرفت، بلکه باید میزان منطقی ریسک سیاسی را مدنظر داشت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، بورس تهران در آغاز هفته گذشته شاهد کاهش حجم و ارزش معاملات بود اما در ادامه روند روبه رشد خود را ادامه داد. هرچند که در این هفته شاهد اوج گیری تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودیم اما بررسی روند هفته گذشته این بازار نشان می دهد که برخلاف نظر برخی تحلیلگران و فعالان این بازار نباید چشم انداز بازار را لزوما به مسایل سیاسی داخلی و خارجی گره زد. شکی نیست که انتخابات ریاست جمهوری در هر کشوری از اهمیت فراوانی برای مردم و نظام سیاسی آن کشور برخوردار است و قطعا بر عملکرد نهادها و سازمانها در سطوح کلان تاثیر خواهد گذاشت. اما ایجاد التهاب یا تحمیل کاهش و افزایش قیمتها به بازارهای مختلف از جمله بورس به دلایل سیاسی اعم از تایید یا رد صلاحیت برخی نامزدها و یا پیروزی یک نامزد یا شکست دیگری در انتخابات قاعدتا نباید بصورت دفعی رخ دهد و تاثیر مخرب بر بازار داشته باشد. البته ناگفته پیداست که ریسک سیاسی همواره در همه بازارها وجود دارد اما نباید آن را به ریسک کل بازار تعمیم داد یا آنرا نادیده گرفت، بلکه باید میزان منطقی ریسک سیاسی را مدنظر داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در هر صورت برخی سهامداران به سبب تاثیرپذیری از برخی اظهارنظرها و یا انتشار پیش بینی هایی از پیروز برخی نامزدها در انتخابات در روزهای شنبه و یکشنبه هفته گذشته اقدام به فروش سهام خود کردند. کاهش حجم و ارزش معاملات در دو روز ابتدایی هفته نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته محسوس بود. این کاهش در کنار افت قیمت سهام سبب شد تا شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه با بیش از ۳۹۰ واحد کاهش نسبت به چهارشنبه هفته ماقبل روبرو شود. اما روند بازار از روز دوشنبه به طرف افزایش قیمتها تغییر کرد. افزایش قیمت در اکثر نمادهای پرطرفدار و همچنین اقدام به خرید سهام از طرف فعالان بازار سبب شد تا حجم معاملات بیش از ۸۰ درصد نسبت به روز یکشنبه افزایش یابد و این روند در روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز بصورت نسبی ادامه یافت.

در میان شاخص گروهها بیشترین رشد شاخص مربوط به گروه لاستیک و پلاستیک بود که بیش از ۴۴ درصد رشد را در طول هفته اخیر کسب کرد. پس از این گروه شاخص گروه تجهیزات و ماشین آلات با بیش از ۱۴ درصد رشد، رتبه دوم بیشترین افزایش شاخص در میان گروهها را به خود اختصاص داد. همچنین بیشترین افت شاخص گروهها نیز با بیش از ۴ درصد کاهش به گروه محصولات چوبی تعلق داشت.

در هفته اخیر بازار شاهد معامله عمده در نماد پالایشگاه نفت اصفهان نیز بود که طی آن بلوک ۱۱.۳۲ درصدی این شرکت با قیمت هر سهم ۲۸ هزار و ۶۰۰ ریال به فروش رسید.

در نهایت شاخص کل بورس در پایان هفته با جبران کاهش در روزهای ابتدای هفته توانست بیش از ۸۲ واحد رشد را نسبت به هفته ماقبل تجربه کند. نگاهی به شاخص های معاملاتی هفته از قبیل حجم و ارزش سهام معامله شده، تعداد دفعات معاملات، حجم و ارزش معاملات خرد و بلوک و همچنین تعداد خریداران حکایت از افزایش تمامی این شاخصها در هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نسبت به هفته ماقبل آن دارد. البته باید توجه داشت که در هفته گذشته بازار ۵ روز کاری را پشت سر گذاشت در حالیکه در هفته ماقبل آن به دلیل تعطیلات ۱۴ و ۱۵ خرداد تنها ۳ روز کاری را تجربه کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×