اخبار فرش ماشینی

کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران تشکیل جلسه داد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

کمیته فرش ماشینی انجمن صنایع نساجی ایران تشکیل جلسه داد

 

نشست کمیته فرش ماشینی انجمن روز شنبه مورخ ۱۸ شهریور ماه در ساختمان شماره ۱ انجمن با حضور تولیدکنندگان این رشته برگزار گردید.

در این نشست حاضرین به بیان مشکلات حال حاضر تولید فرش ماشینی در کشور پرداخته و راهکارهای موجود را بررسی نمودند.

بنا بر اظهارات ایشان، طی چند ماه گذشته قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، علی‌رغم افزون بودن تولید داخلی گرانول پلی‌پروپیلن نسبت به نیاز داخلی آن، قیمت این ماده نسبت به فروردین سال جاری بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و از حدود ۲۱۰۰۰ ریال به ۴۲۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم رسیده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بنا به گفته حاضرین، میزان عرضه این محصول در بورس کالا به شدت پایین بوده و همین امر موجب افزایش قیمت آن در بازار می‌گردد. ایشان همچنین اعلام داشتند که قیمت الیاف اکریلیک نیز با افزایش روبرو شده و به بیش از ۷۵۰۰۰ ریال در هر کیلوگرم رسیده است.

در ادامه مطرح گردید که تولیدکنندگان پیش از این، به منظور واردات مواد اولیه، تنها ۱۰ درصد از کل ارزش کالا را از طریق سیستم بانکی پرداخت نموده و می‌توانستند پس از تأمین مواد اولیه مورد نیاز، تولید کالا و فروش آن، نقدینگی لازم جهت پرداخت مابقی وجه کالای خریداری شده خود را فراهم آورند اما در شرایط فعلی می‌باید در همان بدو امر ۱۰۰ درصد ارزش کالا را برای فروشنده حواله نمایند و با توجه به افزایش بیش از دو برابری نرخ ارز، نیاز ایشان به نقدینگی نسبت به سال قبل در حدود ۲۴ برابر شده است که با توجه به بازار راکد داخلی ادامه این وضعیت در آینده نزدیک غیرممکن بوده و احتمال کاهش تولید به علت عدم توان تأمین مواد اولیه بسیار محتمل می‌باشد.

در این نشست عنوان گردید که از جمله راهکارهای شرکت های تولیدکننده برای عبور از بحران فعلی، ساماندهی تولید می‌باشد بطوریکه تولید فرش‌های زیان‌ده را متوقف نمایند. همچنین صنعت تولید فرش ماشینی می‌باید به آرامی به سمت فروش نقدی حرکت کرده و از فروش‌های مدت دار حتی‌الامکان خودداری نماید.

به اعتقاد حاضرین، با توجه به شرایط موجود سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به منظور جلوگیری از زیان بیشتر واحدهای فعال و کاهش تولید و یا حتی تعطیلی برخی از این واحدها لازم است هرچه سریعتر نسبت به صدور مجوز افزایش قیمت فروش فرش ماشینی اقدام نماید. شایان ذکر است که انجمن صنایع نساجی ایران در تاریخ ۳۱ مرداد ماه درخواستی در این خصوص تهیه و همراه با مستندات مربوطه برای این سازمان ارسال نموده که تاکنون پاسخی دریافت نکرده است.

همچنین حاضرین اعتقاد دارند که سازمان حمایت به منظور کنترل هرچه بهتر بازار می‌باید نظارت دقیق‌تری بر روی قیمت مواد اولیه مورد مصرف در صنایع نساجی علی‌الخصوص پلی‌استر، پلی‌پروپیلن، اکریلیک و پنبه بنماید و صرف تمرکز بر قیمت‌های فروش محصولات نهایی کارساز نخواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×