اخبار نساجی

ملاقات هیات تجاری ایرانی با رییس اتاق ازمیر/ وعده‌های دو رییس برای بهبود روابط تجاری ایران و ترکیه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

ملاقات هیات تجاری ایرانی با رییس اتاق ازمیر/ وعده‌های دو رییس برای بهبود روابط تجاری ایران و ترکیه

 

    هیأت تجار ایرانی در ادامه برنامه سفر خود به ترکیه، روز گذشته به اتاق بازرگانی ازمیر رفت تا میهمان “اکرم دمیرتاش” رییس اتاق بازرگانی ازمیر و بازرگانان و فعالان اقتصادی عضو این اتاق باشد و با همتایان خود دیدار و گفت‌و‌گو کند. در این دیدار روسای اتاق بازرگانی تهران و ازمیر نسبت به توسعه روابط تجاری بین دو کشور تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، نخستین برنامه تجار ایرانی در شهر ازمیر شرکت در نشست اتاق بازرگانی این شهر مهم تجاری ترکیه بود. در ابتدای نشست و در سالن جنبی اتاق بازرگانی ازمیر، اکرم دمیرتاش از یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق تهران و محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران استقبال کرد.

پیگیری پیشنهاد ایجاد گمرکات و منطقه آزاد در نزدیکی تهران

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در ابتدای این نشست یحیی آل‌اسحاق حادثه پیش آمده برای معدنچیان ترک را تسلیت گفت و اظهار امیدواری کرد که هرچه زودتر آثار آن برطرف شود. آل‌اسحاق در ادامه سخنانش به دمیرتاش گفت: «شما در سفرتان به ایران شاهد بودید که کشور ما فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی دارد. این در حالی است که تنها بخشی از ظرفیت‌ها و نه همه آنها برای هیأت ترک نمایش داده شد.» او ادامه داد: «ما در کشورمان امکانات بزرگ استانی داریم که به خوبیِ امکانات ازمیر هستند. این شرایط مسئولیت ما را سنگین می‌کند و بنابراین باید سعی کنیم مشکلات را حل کنیم.» آل‌اسحاق با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر تاسیس گمرکات و مناطق آزاد در جوار شهر تهران گفت: «ما خبردار شدیم که شما نیز چنین مراکز گمرکی را در نزدیکی همین شهر ازمیر ایجاد کرده‌اید. اجرای چنین طرحی در ایران نیز شدنی است. زمانی ‌که خود من وزیر بازرگانی بودم، حتی انبار کارخانه‌ها نیز تبدیل به گمرک شده بود. قبلاً هم که آقای کرباسیان معاون من در اتاق تهران بود، تجربه ایجاد مناطق گمرکی را داشتیم. اکنون نیز این پیشنهاد را پیگیری می‌کنیم و با روحیه‌ای که شما دارید، به حل مشکلات امیدوار هستیم.»

مذاکره برای بررسی تعرفه های ترجیحی در تجارت با ایران

سپس اکرم دمیرتاش، رییس اتاق بازرگانی ازمیر، ضمن قدردانی از ابراز همدردی هیات ایرانی از وجود اراده متقابل در هیأت ترک برای افزایش حجم تجارت با ایران خبر داد و گفت: «پس از بازگشت از ایران، با معاون وزیر خارجه کشورمان صحبت کردم و از او خواستم با آقای اردوغان در مورد تعرفه‌های ترجیحی ترکیه برای ایران صحبت کند. این روزها به خاطر حادثه معدن، شاید پیگیری این موضوع به عقب افتاده باشد، ولی قرار است که این موضوع در مجلس تصویب شود. بهتر است شما نیز هرچه سریع‌تر موارد مربوط به خودتان را در ایران پیگیری کنید.»

آل‌اسحاق سپس سخنانی را درمورد راهکارهای افزایش حجم مبادلات تجاری از ۱۵ به ۳۰ میلیارد دلار میان ایران و ترکیه ایراد کرد: «یک سری ازمشکلات، از جمله تعرفه‌های ترجیحی، باید حل و فصل شود.» او در ادامه به ظرفیت تجاری ایران در حوزه انرژی اشاره کرد و افزود: «یکی از اقلام صادراتی ایران به ترکیه، مربوط به محصولات حوزه پتروشیمی است و۸۰ درصد نیاز ترکیه در این حوزه، از طریق واردات تأمین می‌شود.» او ادامه داد: «ترکیه واردات خود را از کشورهای ایران، عربستان، آلمان و کره تأمین می‌کند که کیفیت محصولات پتروشیمی ایران اگر ازکشورهای مورد اشاره بهتر نباشد، در سطح نازل تری قرار ندارد.» آل‌اسحاق گفت: «ایران در سال گذشته حدود یک و نیم میلیارد دلار صادرات پتروشیمی به ترکیه داشته است. اما در حال حاضر این رقم کاهش یافته است.» به گفته او، یکی از دلایل این کاهش، جریمه شش درصدی است که بر کالاهای ایرانی از سوی ترکیه وضع شده است. آل‌اسحاق ضمن بیان این موضوع خواستار تسهیل شرایط دادو ستد از سوی ترکیه شد.

پس از این جلسه، یحیی آل‌اسحاق و اکرم دمیرتاش به هیأت‌های تجاری ایرانی و ترک در سالن کنفرانس اتاق بازرگانی ازمیر پیوستند و نشست تجار دو کشور در آنجا ادامه یافت. آقای دمیرتاش در این جلسه، ضمن خیرمقدم به تجار ایرانی و تشکر از بابت پذیرایی از هیأت ترک در سفرشان به ایران، گفت: «ایران و ترکیه هریک ۷۷ میلیون نفر جمعیت دارند. یعنی دو کشور جمعیت‌شان بالغ بر ۱۵۰ میلیون نفر می‌شود. اما سهم تجارت ایران با ازمیر، فقط ۲۱۰ میلیون دلار صادرات و ۶۰ میلیون دلار واردات است، که این رقم بسیار اندکی است.» او با اشاره به تنوع صنایع در ازمیر، اظهار امیدواری کرد که تجارت این شهر با ایران افزایش یابد.
سپس چند تن از اعضای هیأت‌های ایرانی و ترک سؤالات خود را از روسای اتاق تهران و ازمیر پرسیدند و در نهایت به صورت اعضای هیأت‌های تجاری دو کشور با یکدیگر دیدار کردند.

بازدید از کارخانه دریینلر

پس از اتمام برنامه‌ها در اتاق بازرگانی ازمیر، هیأت ایرانی به بازدید از کارخانه «درینلر» (dirinler) رفتند و از خط تولید آن بازدید کردند. این کارخانه، تولیدکننده کمپرسور و ماشین‌های CNC و همچنین انجام‌دهنده پرس‌های سنگین است. کارخانه درینلر با برخی از شرکت‌های ایرانی نیز روابط تجاری داشته است. پس از این بازدید، تجار ایرانی به سمت منطقه آزاد تجاری ازمیر رفتند. در آنجا ویژگی‌های این منطقه برای تجار ایرانی برشمرده شد، از جمله اینکه گفته شد قوانین مالیاتی و تعرفه‌ای در این منطقه آزاد، از قوانین دولت ترکیه تبعیت نمی‌کند و شرایط آسان‌تری برای فعالیت تجار در آنجا فراهم شده است. رییس اتاق بازرگانی تهران در این بازدید طی سخنانی، ضمن ابراز تمایل به توسعه روابط، به این نکته اشاره کرد که با وجود مشکلات پیش روی، فعالان اقتصادی می‌توانند همزمان برای رفع آنها اقدام کنند و از فرصت‌ها نیز استفاده کنند. او در بخش دیگری از سخنانش بر عزم مسئولان دو کشور بر حل مشکلات تأکید کرد و افزود: «آنچه من می‌فهمم، اوضاع بین‌المللی رو به بهبود است و روابط ایران و ترکیه نیز می‌تواند بهتر شود. تجار دو کشور نیز بسیار بهتر از گذشته می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند.» او همچنین اظهار امیدواری کرد که از این سفرها نتایج عملی حاصل شود. در بخش آخر جلسه، هیأت تجار ایرانی و ترک با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.

بازدید از دانشگاه اقتصاد ازمیر

در ادامه برنامه سفر این هیات، بازرگانان ایرانی به بازدید از «دانشگاه اقتصاد ازمیر» نیز رفتند. این دانشگاه، خصوصی است و در مقاطع تحصیلی گوناگون، در رشته‌های متنوع، دانشجویان داخلی و خارجی می‌پذیرد. طبق گفته آقای دمیرتاش که از اعضای هیأت امنای این دانشگاه است، در حال حاضر ۱۰۴ دانشجوی خارجی در دانشگاه اقتصاد ازمیر تحصیل می‌کنند. این دانشگاه در سال ۲۰۰۱ میلادی تأسیس شده و ۲۵ درصد از اساتید آن نیز خارجی هستند. برنامه هیأت تجاری ایرانی در ازمیر با این دیدارها پایان یافت و این هیات صبح چهارشنبه به آنکارا پرواز کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×