اخبار نساجی

جنب پل حافظ؛ شروع جدی بازار

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

جنب پل حافظ؛ شروع جدی بازار

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته پس از پشت سر گذاشتن تعطیلات سال نو، شاهد شروع جدی معاملات بود که این شروع با افت شاخص به دلیل افزایش عرضه‌ها همراه شد.

در بازار دیروز رشد قیمت‌ها در هفته کاری گذشته و ثبت بازدهی ۶/۲ درصدی شاخص موجب افزایش تمایل معامله‌گران کوتاه مدت برای عرضه‌های تکنیکی شد که این موضوع، بیشتر صف‌های خرید بازار را مورد حمله قرار داد. نمادهایی نظیر ذوب‌آهن اصفهان، نفت و گاز پارسیان و صندوق بازنشستگی دیروز با عرضه‌های سنگینی مواجه شدند که البته با رشد حجم معاملات همراه شد. از دیدگاه تکنیکی رسیدن قیمت‌ها به سقف‌های جدید نیاز به حمایت از سوی معامله‌گران دارد که این مسأله در افزایش حجم معاملات متبلور خواهد شد. از این دیدگاه ادامه یا عدم ادامه روند رشد بازار در روزهای آینده وابسته به افزایش حجم معاملات نمادهای پیشرو بازار به ویژه در گروه پتروشیمی، فلزی و بانک‌ها است.

در همین حال معامله‌گران نیم نگاهی نیز به تحولات سیاسی دارند؛ در آستانه مذاکرات ۱۳آوریل استانبول، کارشناسان نفس برگزاری مذاکرات را با توجه به در پیش بودن انتخابات ایالات متحده و فرانسه زمینه‌ساز کاهش تنش‌های سیاسی ارزیابی می‌کنند. در همین حال نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که تهران با قاطعیت به برنامه هسته‌ای خود ادامه داده و هرگز غنی‌سازی اورانیوم خود را تعلیق نمی‌کند. سلطانیه تاکید کرد که تهران مایل به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه انرژی هسته‌ای خود است اما به هیچ درخواستی مبنی بر بازدید از تاسیسات نظامی خود تن نخواهد داد.

در بازار دیروز در گروه بانکی، ضعف عمومی این گروه با‌وجود پایین بودن «پی‌بر‌ای» و ارزندگی سهام در آستانه برگزاری مجامع سالانه ادامه داشت. در این گروه پیرو تصمیم هیات مدیره بانک سرمایه، مهندس پرویز کاظمی به سمت رییس هیات مدیره و علی بخشایش به عنوان سرپرست این بانک منصوب شدند.در گروه پتروشیمی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم از برنامه افزایش تولید این مجتمع در سال ۹۱ خبر داد و گفت: سال گذشته با رشد تولید در این مجتمع پتروشیمی، رکورد تولید سال ۸۸ شکسته شد. مهندس مصطفی مرتضوی اظهار کرد: مجتمع پتروشیمی جم یک بار در سال ۱۳۸۸ رکورد تولید را شکست و در سال ۹۰ نیز موفق شد با تولید نزدیک به ظرفیت اسمی، رکورد سال ۸۸ را بشکند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم با بیان اینکه تولید این مجتمع در ۶ ماه دوم سال ۹۰ به علت تامین مناسب ‌تر خوراک، وضعیت بهتری داشت، ادامه داد: تولید پتروشیمی جم هم‌اکنون حدود ۱۶۰ تن در ساعت است و انتظار می‌رود با تامین بهتر خوراک در ماه‌های آینده از مرز ظرفیت اسمی نیز فراتر رود.

در گروه فلزی، ذوب‌آهن اصفهان دیروز در گزارشی بر اطلاعات قبلی خود تاکید کرد. براساس این گزارش عطف به نامه مورخ ۰۹/۰۱/۹۱ ارسالی از طریق سیستم کدال و پیرو مذاکرات تلفنی صورت گرفته با کارشناس سازمان بورس، هیچ‌گونه اطلاعات افشا نشده با اهمیتی در خصوص این شرکت وجود ندارد. ذوب‌آهن تاکید کرد: در صورت وجود اطلاعات با اهمیت مراتب از طریق سازمان بورس به اطلاع کلیه سهامداران رسانده خواهد شد. در این گروه، آلومینیوم ایران دیروز نیز با صف خرید همراه بود که احتمالا این نماد امروز مشمول ضوابط رفع گره خواهد بود.

در گروه غذایی، دیروز گروه قندی بار دیگر با افت قیمتی همراه شدند. این در حالی است که صف‌های فروش در بیشتر نمادهای این گروه پابرجا ماند. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل با افت شاخص بود. ارزش معاملات نیز دیروز ۸/۴۲میلیارد تومان بود که ۳/۲۰درصد آن را معاملات ۵/۱۲درصد نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از ۲۱۰ نماد مورد معامله ۱۳۱نماد با کاهش قیمت و ۷۵ نماد با رشد ارزش همراه شدند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×