اخبار نساجی

ارائه گواهی بازرسی کالا هنگام معامله اسناد اعتباری الزامی است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

بانک مرکزی اعلام کرد: ارائه گواهی بازرسی کالا به هنگام معامله اسناد، از جمله حداقل مدارک لازم بوده و حذف آن از شرایط اعتبار خلاف نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار است.

به گزارش بی باک به نقل از خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فراس “توانا” پیرو سؤالات مکرر مطروحه از سوی شبکه بانکی کشور در رابطه با الزام ارائه گواهی بازرسی مذکور در ماده ٨  “الزامات ناظر بر فرآیند اعتبار اسنادی داخلی  ریالی ” موضوع بخشنامه شماره ۲۶۰۸۱۸/۹۰ مورخ ۱/۱۱/۱۳۹۰ بدین وسیله موارد زیر به اطلاع می‌رسد:

١. همان گونه که در فراز پایانی ماده ٨ مقررات یادشده ذکر گردیده است؛ ارائه گواهی بازرسی کالا به هنگام معامله اسناد، از جمله حداقل مدارک لازم بوده و حذف آن از شرایط اعتبار خلاف نص صریح مصوبه شورای پول و اعتبار می‌باشد.

٢. گواهی بازرسی کالا توسط شرکت های بازرسی مستقل و معتبری که در فهرست شرکت های بازرسی مجاز بانک مرکزی قرار دارند، صادر و ذینفع اعتبار اسنادی داخلی  ریالی (فروشنده ) موظف است این سند را به همراه سایر مدارک مورد نیاز از جمله سیاهه تجاری و سند حمل ، به بانک/مؤسسه اعتباری غیربانکی گشایش کننده/تعیین شده ارائه نماید .

پرداخت وجه اعتبار اسنادی داخلی  ریالی، صرفًا در قبال ارائه مدارک مورد اشاره و مطابق با شرایط اعتبار امکان پذیر می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

٣. با عنایت به این مهم که هدف اصلی از الزامی نمودن ارائه گواهی بازرسی کالا توسط ذینفع اعتبار اسنادی داخلی  ریالی (فروشنده) به بانک /مؤسسه اعتباری غیربانکی گشایش کننده/تعیین شده، حصول اطمینان از فروش کالا با مشخصات و ویژگی های مذکور در متن پیش فاکتور یا قرارداد فروش کالا و شرایط اعتبار می باشد، لذا عبارت پایانی تبصره ذیل ماده ٨ مبنی بر این که ”انجام بازرسی کالا باید ناظر بر فرآیند تحویل کالا به خریدار باشد .” لزومًا به معنای بازرسی کالای موضوع اعتبار اسنادی داخلی  ریالی در مقصد حمل نمی باشد .

عبارت یادشده به مفهوم انجام عمل بازرسی کالا در زمان انتقال ریسک و مسئولیت کالا حسب شرایط تحویل کالا (اینکوترمز) از ذینفع اعتبار (فروشنده) به متقاضی اعتبار (خریدار) می باشد. بنابراین نقطه بازرسی، حسب شرایط توافق شده تحویل کالا می تواند در مبدأ یا مقصد حمل باشد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×