اخبار نساجی

فروش بنزین اروپایی به مشتریان آسیایی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

فروش بنزین اروپایی به مشتریان آسیایی

 

راه‌اندازی هاب بنزین ایران در خلیج‌فارس

با ساخت و راه اندازی سه طرح جدید پالایشگاهی در بندرعباس، ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا از مرز ۹۰ میلیون لیتر در روز عبور می‌کند تا نخستین هاب صادرات بنزین و گازوئیل کشور در حاشیه سواحل خلیج فارس شکل بگیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توافق سه جانبه وزارت نفت، خودروسازان و سازمان محیط زیست، در سالجاری باید توزیع سراسری بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در هفت کلانشهر کشور آغاز شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

بر این اساس هم اکنون ظرفیت تولید بنزین اروپایی با بهره‌برداری از طرح‌های جدید بهینه سازی، بهبود فرآیند تولید و توسعه در پالایشگاه‌های نفت تهران، شازند، آبادان و لاوان به مرز ۲۵ میلیون لیتر در روز رسیده است که این ظرفیت با بهره برداری کامل از ۴ طرح جدید در پالایشگاه‌های نفت تبریز، اصفهان، لاوان و بندرعباس در ادامه سالجاری به ۲ برابر افزایش می یابد.

همزمان با افزایش تولید، عرضه و توزیع بنزین یورو ۴ و ۵، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای توزیع ۴۰ میلیون لیتر گازوئیل کم گوگرد اروپایی برنامه‌ریزی کرده است که آخرین گزارش‌های رسمی از آغاز توزیع این فرآورده نفتی در سه کلانشهر تهران، کرج و مشهد حکایت دارد.

افزایش تولید و بنزین اروپایی در حاشیه خلیج فارس

در این بین یکی از طرح‌های افزایش تولید و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و ۵ اتحادیه اروپا در پالایشگاه بندرعباس مراحل نهایی ساخت و راه‌اندازی را پشت سر می‌گذارد که پیش بینی می‌شود در سالجاری چشم سبد سوخت خودروها به بنزین و گازوئیل اروپایی این پالایشگاه حاشیه خلیج فارس هم روشن شود.

احمد فرزانه درباره آخرین وضعیت پیشرفت اجرایی طرح بنزین‌سازی پالایشگاه بندرعباس، گفت: هم اکنون پیشرفت اجرایی این طرح پالایشگاهی از مرز ۷۶ درصد عبور کرده است.

مجری طرح بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس با تاکید بر اینکه مطابق با برنامه زمان‌بندی واحدهای تصفیه هیدروژنی گازوئیل، آب، برق و بخار و تمامی مخازن این طرح شهریور ماه سالجاری در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد، تصریح کرد: واحدهای فرآیندی باقیمانده هم تا پایان سالجاری راه اندازی و به تولید محصول خواهند رسید.

این مقام مسئول مهمترین ویژگی اقتصادی و زیست محیطی این طرح را تولید بنزین و گازوئیل کم گوگرد و با استاندارد یورو ۴ و ۵ اروپا عنوان کرد و افزود: در مجموع با اجرای این طرح سالانه از محل تولید نسل جدید فرآورده‌های نفتی بیش از ۲۵۰ میلیون دلار ارزش افزوده اقتصادی حاصل خواهد شد.

وی از افزایش تولید روزانه ۴.۸ میلیون لیتر بنزین، ۱۲۰ تن گوگرد و ۷.۹ میلیون لیتر گازوئیل به عنوان دیگر ویژگی‌های کمی این پروژه پالایشگاهی یاد کرد و اظهار داشت: برای طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی کل این طرح به حدود ۹ هزار و ۵۰ میلیارد ریال منابع مالی و اعتباری نیاز است.

به گفته فرزانه تاکنون از محل انتشار اوراق مشارکت ۱۵۰ هزار میلیارد و از محل صندوق فاند انرژی ۲۳۱ میلیون یورو برای اجرای این طرح خط اعتباری گشایش یافته که ۵۰ درصد منابع فاند انرژی جذب شده است.

بندرعباس هاب جدید صادرات بنزین و گازوئیل

به گزارش مهر، بر این اساس با بهره‌برداری از طرح جدید بنزین در پالایشگاه موجود نفت بندرعباس و راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس (ظرفیت تولید روزانه ۴۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل) در مجموع ظرفیت تولید بنزین و گازوئیل اروپایی کشور در بندرعباس به عنوان هاب جدید بنزینی کشور از مرز ۵۰ میلیون لیتر در روز عبور می کند.

علاوه بر این دو طرح جدید پالایشگاهی، هم اکنون ساخت پالایشگاه نفت سنگین هرمز با تعیین سهامداران جدید بخش خصوصی شتاب گرفته است.

یکی از اهداف ساخت پالایشگاه هرمز علاوه بر افزایش ظرفیت پالایش نفت سنگین و فوق سنگین، افزایش تولید روزانه ۱۵ میلیون لیتری بنزین و ۲۶٫۶ میلیون لیتیر گازوئیل با استانداردهای روز اتحادیه اروپا است.

در این صورت پیش بینی می شود تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید مجموع بنزین و گازوئیل به بیش از ۹۳ میلیون لیتر در روز برسد که در این صورت با توجه به وجود اسکله و مخازن متعدد نفتی، بندرعباس به هاب جدید صادرات بنزین و گازوئیل منطقه خلیج فارس تبدیل خواهد شد.

پالایشگاه نفت خام فوق سنگین هرمز در صورت ساخت از ظرفیت پالایش روزانه ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام فوق سنگین برخوردار بوده که ۲۰۰هزار بشکه نفت خام فوق سنگین این پالایشگاه از میادین سروش و نوروز و ۱۰۰ هزار بشکه آن از سایر میدان های خشکی تأمین خواهد شد، برآورد هزینه احداث این پالایشگاه حدود ۶ میلیارد یورو و در نظر گرفته شده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×