اخبار نساجیمقالات نساجی

استراتژی جدید صنعت نساجی و پوشاک اروپا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پیشینه صنعت نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا

• صنعت نساجی و پوشاک اتحادیه اروپا در حال حاضر شامل ۱۶۰،۰۰۰ شرکت است ( که ۹۹% آن¬ها را شرکت‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند) این صنعت در اروپا ۱.۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد کرده و گردش مالی ۱۶۲ میلیارد یورو ایجاد می‌کند.

• این صنعت دارای یک زنجیره تامین طولانی است: از الیاف به نخ ، پارچه و محصولات نهایی در حوزه‌ی منسوجات و پوشاک، که برخی از آنها برای اقتصاد اروپا استراتژیک هستند. این صنعت وسایل مورد نیاز سایر صنایع، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، کشاورزی، ساختمان و خودرو را تأمین می‌کند و با صنایع خلاق، خرده فروشی‌ها و سایر صنایع ارتباط تنگاتنگی دارد. این بخش همچنین خدمات مربوط به پارچه و علامتگذاری را در بر می‌گیرد.

• نساجی و پوشاک یکی از جهانی‌ترین بخش‌های اقتصاد اروپا است. صادرات این بخش در سال ۲۰۲۰ به ۵۳ میلیارد یورو کاهش یافته است. این در حالی است که واردات همچنان مقدار بالایی است (۱۱۵ میلیارد یورو). این امر منجر به کسری قابل توجهی در تجارت نساجی و پوشاک شده است.

• کیفیت و نوآوری محرک‌های اصلی برای رقابت پذیری اتحادیه اروپا در زمینه نساجی و پوشاک هستند. همانطور که تعداد ثبت اختراعات (۱۳۰۳ ثبت اختراع، در مقایسه با ۸۶۹ ثبت اختراع کشور چین و ۶۹۲ ثبت اختراع ایالات متحده) یا طرح‌های صنعتی (بیش از ۲۰۰،۰۰۰ برای اتحادیه اروپا، کمتر از ۵۰،۰۰۰ برای ایالات متحده و ۲۰،۰۰۰برای چین) تأیید شده است.

• صنعت نساجی و پوشاک به دلیل تأثیرات زیست محیطی اش، به ویژه استفاده از منابع طبیعی، استفاده از مواد شیمیایی خطرناک و مقدار قابل توجهی ضایعات نساجی، به چالش کشیده شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

• بیماری همه گیر COVID-19 پایه‌های صنعت نساجی، پوشاک و مد را متزلزل کرده است. زنجیره تامین جهانی مختل شده، خرده فروشان در حال بازنگری در گزینه‌های تأمین منابع خود هستند و همچنین رفتار مصرف کنندگان در حال تغییر است.

با توجه به پیشینه‌ی مطرح شده، سیاست گذاران اتحادیه اروپا تاکید و تمرکز زیادی بر بخش نساجی و پوشاک دارند. یک استراتژی تحت عنوان استراتژی نساجی پایدار قرار است تا قبل از سال ۲۰۲۱ توسط کمیسیون اروپا منتشر شود و یک مسیر انتقال برای بخش منسوجات به عنوان یکی از ۱۴ اکوسیستم حیاتی استراتژی صنعتی جدید اتحادیه اروپا توسعه داده خواهد شد.

چشم انداز فعلی صنعت نساجی و پوشاک اروپا

 

زمینه فعلی فرصتی را برای شکل دادن به یک چارچوب جدید اروپایی برای صنعت نساجی و پوشاک ارائه می‌دهد که در مقابل یک دوراهی قرار دارد. EURATEX می‌خواهد به صورت فعال در این زمینه مشارکت داشته باشد، تا این اطمینان حاصل شود که می‌توان یک مدل کسب و کار پیشرو ر اتوسعه داده و پایه‌های یک صنعت نساجی رقابتی و پایدار را در اروپا پایه ریزی کنیم.

مطابق با منشور EURATEX؛

• EURATEX برای به رسمیت شناخته شدن بخش نساجی و پوشاک (T&C) به عنوان یک بخش مهم و استراتژیک اقتصاد اروپا تلاش می‌کند.

• به شدت به نوآوری، کیفیت و پایداری به عنوان یک منبع رقابتی اعتقاد دارد.

• بر ارزش یک نیروی کار ماهر تاکید دارد و مهارت¬های دوست دار طبیعت و دیجیتال را نیز در بر می‌گیرد.

• از بازارهای آزاد براساس رقابت آزاد اما عادلانه حمایت می‌کند.

چشم اندازآینده EURATEX

۱. پیشگام جهانی در زمینه نساجی پایدار

پایداری باید به یک منبع رقابتی تبدیل شود. برای این عمل، یک گفتگوی سازنده با سیاست گذاران اتحادیه اروپا ضروری است. قوانین متعددی (به عنوان مثال دستورالعمل چارچوب پسماند، REACH و غیره) یا سیاست‌های آتی (به عنوان مثال Agenda، ابتکار عمل پایدار، و غیره) پیش از این به صورت تئوری، برای منسوجات پایدار تنظیم شده‌اند.

با این حال، از دیدگاه صنعت، این قوانین یا سیاست‌ها می‌تواند به طور قابل‌توجهی به رقابت یا ظرفیت تولید صنعت آسیب برساند؛ علاوه بر این، هیچ مدرکی وجود ندارد که این قوانین بتواند به طور کامل به اهداف مورد نظرش برسد. بنابراین، استراتژی نساجی باید برای حمایت از اجرای قانون در حالی که رقابت صنعتی را تقویت می‌کند، اقداماتی انجام دهد.

استراتژی جدید صنعت نساجی و پوشاک اروپا

به طور خاص، EURATEX انجام اقدامات زیر را پیشنهاد می‌کند:

۱-۱ محصولات پایدار و دوره‌ای بایستی به صورت واضح، براساس استانداردهای معمول اروپایی – ترجیحا استانداردهای جهانی- برچسب‌ها و روش‌های محاسبه قابل تایید شناسایی شوند. ابزار شفافیت و قابلیت ردیابی ضروری هستند. اما بایستی با دقت برروی کاربرد موردنظر و محصول نهایی آزمایش شوند. بنابراین ما باید محصولاتی را توسعه دهیم که ردپایی از طبیعت را در خود داشته باشند (محصولات EFP) و با شرکت‌های کوچک و متوسط نیز سازگار باشند. همچنین بایستی از چند دسته شدن و همپوشانی استانداردها جلوگیری کنیم، زیرا این امر موجب ایجاد تورم در شرکت‌ها می‌شود.

پیشرفت در ابزار ردیابی و محصولات EPF بایستی در برابرکاربردهای واقعی، قابلیت همکاری، قابلیت اطمینان و اثربخشی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین قوانین طبقه بندی جدید باید از سرمایه گذاری پایدار بهره مند شوند، بدون اینکه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم چالشی بر سر راه شرکت‌های کوچک و متوسط باشند.

۱-۲ برای به اشتراک گذاشتن هزینه‌های دوره‌ای و رقابت شرکت‌های معتبر اروپایی، EURATEX پیشنهاد می‌کند تا کشورهایی که تصمیم به توسعه طرح‌های EPF و تضمین انسجام در اتحادیه اروپا را دارند، هدایت کند. ما همچنین بایستی یک پروژه کسب و کار مثبت برای صنعت نساجی ایجاد کنیم. این سیستم می‌تواند شامل اجرای یک سیستم پاداش در سطح اتحادیه اروپا مبتنی بر طرح پشتیبان بجای (فقط) یک سیستم مبتنی بر مقرارت (REACH, IED) باشد. دستورالعمل طراحی اقتصادی باید متناسب با این هدف باشد.

۱-۳ بازیافت اجباری منسوجات تا سال ۲۰۲۵ و حتی قبل از آن در بعضی از کشورهای عضو یک چالش است. اما همزمان فرصتی برای توسعه یک استراتژی بازیافت هماهنگ در اروپا، برای بخش صنعتی وجود دارد.
EURATEX پیشنهاد می‌کند تا کارخانه‌های بازیافت اروپایی یک ظرفیت صنعتی برای جمع آوری ۵ میلیون تن زباله نساجی در اروپا ایجاد کنند. چنین ابتکاری تنها می‌تواند با از بین بردن زباله هماهنگ و منسجم و معیارهای محصولات جانبی موفق باشد.

۱-۴ EURATEX پیشنهاد می‌کند که معیارهای GPP (Green Public Procurement) را معرفی کند، که هزینه‌های پایدار و نیازهای مرتبط با صنعت تولید را منعکس می‌کند. ما از بخش‌های تدارکات کمسیون اروپا دعوت می‌کنیم تا به عنوان مثال در انتخاب منسوجات پایدار پیشقدم شود.
۱-۵ برای موفق بودن استراتژی منسوجات باید آگاهی در بین مصرف کنندگان را افزایش داد.

همچنین تغییرات رفتاری را به سمت پایداری بیشتر در رابطه با دستورکار مصرف کننده ۲۰۲۰ افزایش دهند. EURATEX و اعضای آن آماده مشارکت با مصرف کنندگان هستند. مثلا با راه اندازی یک کمپین ارتباطی و یا ابتکارات دیگر. همچنین می‌توانیم اهداف را براساس محصولات پایدار قرار دهیم؛ مثلا تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۵۰% محصولات مناسب در بازار از اصول طراحی پایدار پیروی کننند. البته این اهداف بایستی بر اساس استانداردهای پذیرفته شده در صنعت، تجارب عالی و موافقت صنعت باشند.

استراتژی جدید صنعت نساجی و پوشاک اروپا

تقویت راندمان صنعت نساجی و پوشاک

شرکت‌های نساجی اروپا نمی‌توانند از نظر قیمت در این بخش جهانی رقابت کنند. بجای این مسئله میاز است به تمرکز بر طراحی، کیفیت و نوآوری و مدیریت فرایندها به صورت کارآمد و بهینه تا جایی که امکان دارد. استراتژی اروپایی باید مناطقی را شناسایی کند که می‌توان در آن‌ها به توسعه بهره وری پرداخت.

۲-۱ دیجیتالی شدن فرصت‌های بسیار زیادی را برای صنعت نساجی فراهم می‌کند تا کارآمد تر شود و در عین حال پایدارتر نیز باشد. دیجیتالی شدن شرکت‌ها و همچنین کل زنجیره تولید باید اعمال شود. EURATEX یک اعتبار برای دیجیتالی شدن برای صنعت نساجی و پوشاک اروپا، با ارائه نمونه کوچک حمایت و سرمایه گذاری برای شرکت‌های کوچک و متوسط که می‌خواهند فرایندهای خود را دیجیتالی کنند، پیشنهاد می‌کند.

۲-۲ از آنجا که سن نیروی کار بخش نساجی و پوشاک اروپا در حال افزایش است، نیاز به جذب نیروی کار جوان‌تر و توسعه مهارت‌های دیجیتالی و دوستدار طبیعت برای آن‌ها، وهمچنین برای نیروهای موجود، برای اجرای موفق این گذار دوگانه احساس می‌شود. به عنوان بخشی از پیمان اتحادیه اروپا برای مهارت‌ها، EURATEX پیشنهاد همکاری با ارائه دهندگان VET برای توسعه برنامه درسی جدید، ترفیع دوره کارآموزی و ارائه یک فعالیت ارتباطی برای جذب استعدادهای جوان به صنعت را پیشنهاد می‌دهد. به علاوه بایستی برنامه‌های پشتیبان برای بالابردن مهارت و اموزش کارکنان قبلی واجد شرایط آغاز شود.

۲-۳ با وجود اینکه صنعت نساجی تحت نظارت بیشتر محققان اروپایی و برنامه‌های نوآورانه بود، میزان موفقیت در فراخوان‌های مختلف پیشنهادی بسیار پایین بوده است. EURATEX خواهان یک برنامه اختصاصی در زمینه نساجی، بویژه در زمینه منسوجات و مواد اولیه جدید، که نوآوری را تامین کند، می‌باشد.

۲-۴ خلاقیت جزء اصلی صنعت نساجی اروپا بویژه پوشاک و بخش مد آن است. در عین حال تغییر به سمت محصولات پایدار و دوره‌ای، ابتکارات محلی متعددی را ایجاد می‌کند. EURATEX خواهان تشویق و حمایت از این استارت آپ‌ها است. زیرا آن‌ها با ابتکارات اختصاصی شان، محرک‌های این تغییر هستند.

۲-۵ راندمان تولیدکنندگان پارچه اروپایی با دسترسی سخت به مواد خام خاص و افزایش شدید قیمت، کاهش یافته است. تنظیم کننده اتحادیه اروپا باید به تاثیر سیاست‌های خود توجه داشته باشد. زیرا به عنوان مثال برخی از ارائه کنندگان مواد رنگی، دیگر در اروپا وجود ندارند. اتحادیه اروپا بایستی بر بازگشایی زنجیره تامین با کشورهای ثالث مصر باشد. در عین حال یک محیط نظارتی در اروپا ایجاد کند که در آن بتوان لوازم نساجی (الیاف طبیعی و بشرساخته، مواد رنگی و غیره) را تولید کرد. استفاده از مواد خام پایدار از اروپا باید مورد تشویق قرار بگیرد و دسترسی به منابع تامین انرژی پایدار، با قیمت مناسب تضمین شود.

استراتژی جدید صنعت نساجی و پوشاک اروپا

افزایش سهم بازار جهانی

صنعت نساجی یکی از بخش‌های جهانی مشخص در اقتصاد اروپا است. وارد سالانه در برابر میزان صادرات بسیار کم‌تر است. (۱۱۵ میلیارد یورو در مقابل ۵۳ میلیارد یورو)، در حالیکه در همین زمان سهم صادرات در گردش مالی شرکت‌ها افزایش یافته است. (۲۰% در سال ۲۰۱۲ و ۳۹% در حال حاضر) بنابراین استراتژی نساجی اروپا باید بعد جهانی روشن و قوی داشته باشدو به عناصر دفاعی و تهاجمی به یک اندازه توجه داشته باشد.

۳-۱ ما باید با ایجاد شبکه‌ای از مقامات نظارت بر بازار (ADCO) از جمله صنعت و سازمان‌های غیر دولتی و متخصص در محصولات نساجی و توسعه روش‌های تصمیم‌گیری سریع در گمرک برای آزمایش محصولات وارداتی حیاتی بر مبنای ریسک، پارادوکس نظارت بر بازار را حل کنیم.

۳-۲ برای تضمین یک میدان نقش آفرینی در سراسر صنعت نساجی جهانی، قواعد چند جانبه باید تاسیس شوند، درست مانند قوانین “اتحادیه اروپا”. این امر در مورد استانداردهای محیطی و اجتماعی، حفاظت از حقوق مالکیت و غیره صدق می‌کند. در این زمینه هم‌کاری قوی‌تر با سازمان تجارت جهانی، سازمان بین‌المللی کار و OECD ضروری است. بایستی نظارت دقیقی بر این اجرا وجود داشته باشد و در صورتی که الزامات توسط فروشندگان و شرکای کشور ثالث تامین نشود، باید تحریم‌های قابل‌پیش‌بینی وجود داشته باشد.

۳-۳ از دیدگاه منطقه‌ای، EURATEX خواستار ازسر گرفتن گفتگو با ایالات‌متحده برای توافق بر به رسمیت شناختن متقابل استانداردها و روندهای صدور گواهی‌نامه است. EURATEX همچنین خواستار اتخاذ سریع توافقنامه تجارت آزاد با مرکوسور (بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی) است که فرصت‌های تجاری قابل‌توجهی را ارائه می‌دهد. ما همچنین باید فرصت‌هایی را برای شرکت‌های نساجی اروپایی در آفریقا، هم از لحاظ تولید و فروش پایدار، و مذاکره با شرکای تجاری که پتانسیل قابل‌توجهی برای صنعت نساجی و پوشاک دارند، شناسایی کنیم.

۳-۴ تصویب قوانین مدرن مبدا در کنوانسیون PEM باید توسعه زنجیره تامین را در منطقه پان یورو مدیترانه ارائه دهد. یک فعالیت اختصاصی باید برای تسهیل و پشتیبانی شرکت‌های نساجی اروپا در بهره‌برداری از پتانسیل این بازار “یکپارچه” توسعه داده شود. علاوه بر این، مدرن‌سازی اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا – ترکیه، باید یک شروع فوری و همراه با حذف هر گونه موانع ممکن برای تجارت و تضمین دسترسی بدون وقفه به محصولات باشد.

۳-۵ EURATEX برای حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط نساجی اروپا در بازارهای درحال ظهور، کمپین دیپلماسی اقتصادی را پیشنهاد می‌کند و باعث بهبود کیفیت و طراحی اروپا می‌شود. این امر می‌تواند در همکاری با نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی و هیات‌های نمایندگی اتحادیه اروپا در کشورهای ثالث انجام شود.

مسیر پیش رو: حاکمیت و اجرا

برای اجرای موفق استراتژی بیان شده در بالا، اتحادیه اروپا بایستی به موارد زیر توجه کند:

– در هنگام توسعه این استراتژی، باید انسجام سیاست تضمین شود. در حالی که توسعه اقتصادی اتحادیه اروپا مبنایی مهم را فراهم می‌کند، استراتژی مربوط به نساجی باید با دیگر سیاست‌های مرتبط با اتحادیه اروپا، از جمله استراتژی صنعتی اتحادیه اروپا، استراتژی تجارت جدید اتحادیه اروپا، استراتژی توسعه مواد شیمیایی، ابتکار عمل پایدار، و غیره همسو باشد. این استراتژی باید به هماهنگ کردن اقدامات اروپایی‌ها و حذف تناقضات میان سیاست‌های اتحادیه اروپا منجر شود.

– بخش نساجی یک صنعت “گسترده” است؛ زنجیره ارزش پیچیده شامل مراحل تولید متعددی را پوشش می‌دهد که منجر به انواع متعددی از محصولات می‌شود که برخی از آن‌ها برای اقتصاد اروپا استراتژیک هستند. برای معنی‌دار بودن، استراتژی باید کل زنجیره ارزش صنعت را در نظر بگیرد، چراکه ارتباط تنگاتنگی با بخش‌های دیگر (کشاورزی، مواد شیمیایی، پلاستیک و غیره)دارد.

– بسیاری از فن‌آوری‌های ساخت این گذار از پیش وجود دارند، اما به سرمایه‌گذاری نیاز است تا آن‌ها را به مقیاس صنعتی در بخش نساجی اروپا وارد کند. مبنای سرمایه در داخل این صنعت محدود است و اغلب شرکت‌ها کوچک یا متوسط هستند. بنابراین، تمرکز بر تامین بودجه و سرمایه‌گذاری برای حمایت و ابتکارات در مقیاس کوچک، به عنوان مثال، مواد بازیافتی پیشرفته ، فن‌آوری‌ها، تکنولوژی‌های تولید دوستدار طبیعت و محصولات چند منظوره پیشرفته اهمیت دارد.

– برای اجتناب از سرخوردگی در مورد عدم اجرا یا پیگیری، استراتژی باید یک ساختار مناسب را پیشنهاد کند؛ یک ساختار (مجازی)که نمایندگان قانونی صنعت، سیاست گذاران و دیگر سهامداران کلیدی را در کنارهم قرار می‌دهد. EURATEX پیشنهاد می‌کند که “اتحادیه نساجی” ایجاد شود که تاثیر سیاست مربوط به نساجی را ارزیابی کرده و از اقدامات متناقض حاصل از مناطق مختلف سیاسی جلوگیری کند.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×