اخبار نساجی

روز نوشت سه شنبه ۲۰ تیر ماه (روز چین، سواپ نفت و تمدید مجوز احداث پالایشگاه)

 

امروز برای من روز چین بود ، ساعت ۳  در همایش سرمایه گذاری ایران و چین در دانشگاه شهید بهشتی شرکت کردم پس از آن در جلسه اتاق ایران با حضور سفیر ایران در چین و نمایندگان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با محوریت اتاق مشترک ایرن و چین شرکت کردم و سپس شام را با رایزن بازرگانی چین در ایران و مدیر عامل یکی از شرکتهای بزرگ چینی صرف کردم و تقریبا ازظهر درگیر بحث چین بودم و مطلب جهت این همایش آماده میکردم.
موضوع صحبت من در پانل “چین دوست یا دشمن” بود که به نقطه نظرات مخالفین روابط با چین و موافقین اشاره نموده و نهایتاً بیان داشتم که روابط با چین را نباید صفر و یک فکر کنیم و دو کشور به یکدیگر نیاز دارند. ما برای صادرات محصولات نقتی، پتروشیمی ، معدنی و صادرات نفت خام به بازار چین نیازمندیم و در صورت بازاریابی مدرن قادریم سهم خوبی از بازار فرش، خاویار و زعفران چین را بدست آوریم و از طرف دیگری در معاملات بین اللمل خصوصا تحریم ها حمایت چین و حضور چین در شورای امنیت برای ما مهم میباشد.
از طرف دیگر چین با توجه به اهمیت انرژی در امنیت آینده اش به ما نیاز دارد و تجربه ما در مبارزه با آمریکا نیز برای چینی ها مفید و درس آموز می باشد در مناسبات بین المللی و رقابت باشد لازم است که با ایران روابط منطقی و قابل قبول داشته باشند و از طرف دیگر بازار ۷۵ میلیونی ایران برای صنایع چینی جذاب می باشد همزمان چین به علت مازاد تجاری ۳۰۰ میلیارد دلاری مایل است در خارج از چین سرمایه گذاری نماید در پتانسیل سرمایه گذاری ایران در صورت عادی شدن وضعیت برای چین قابل چشم پوشی نمی باشد.
شب در ضیافت شام وقتی آقای لیپنیگ که خودش نیز در همایش سخنرانی کرده بود از موضوع صحبت من سوال نمود و گفتم که عنوان صحبتم “چین دوست یا دشمن” بوده است برایش بسیار جالب بود و اصرار نمود که متن سخنرانی برای ایشان ارسال گردد تا ترجمه و در سایت سفارت چین قرار دهد.
جلسه بعد از ظهر در محل اتاق ایران که آقای کرمانشاهی از سازمان توسعه تجارت نیز حضور داشتند بسیار جلسه راهگشا و کاربردی بود و بررسی که توسط اتاق مشترک ایران و چین در رابطه با شرکت های ایرانی در چین شده بود مستند و دسته بندی نموده و توسط جناب آقای حریری مطرح گردید و آقای صفری سفیر ایران در چین و نماینده بانک مرکزی در حد مقدورات خودم لازم و راهنمایی لازم بعمل آوردند.
جناب سفیر از موافقت بانک مرکزی چین جهت همکاری با چند بانک با کلون بانک و بانکهای ایران خبر داد و از عملیاتی شدن فاینانس جهت پروژه فولادی و راهسازی توسط چینی ها خبر داد و از سفر یک عضو بلند پایه چین در آینده نزدیک به ایران و نهایتاً یک راه حل کارشناسی ارائه گردید که مورد پذیرش اعضاء قرار گرفت و قرار شد شنبه صبح جلسه مفصل جزئیات راه حل بررسی و نهایی گردد که در صورت پذیرش راه حل مشکل واحدهای تولیدی که مواد اولیه خود را می توانند از چین تهیه کنند حل شده و در انجام امور با توجه به همکاری سازمان توسعه و بانک مرکزی تسریع می گردد.
امروز یک مصاحبه با مجله وزین تجارت فردا داشتم که نقطه نظر خود را درباره توانایی بخش خصوصی جهت صدور نفت خام بیان داشتم و با ایسنا نیز یک مصاحبه در ادامه مصاحبه قبلی در رابطه با سوآپ نفت خام داشتم.
مصاحبه قبلی من در مورد قطع سوآپ نفت خام با واکنش وزارت نفت مواجه شده است اعلام نموده اند که سوآپ بهیچ وجه قطع نشده است و هفته ای دو کشتی تحویل نکاء میگردد که که من در مصاحبه به ایسنا تاکید کردم اولا روزانه ده کشتی نفت خام تحویل میشده و دو کشتی از نظر من هیچ می باشد و این دو کشتی نیز پس از شکایت یکی از سوآپ کننده گان از شرکت نفت به مراجع بین المللی مجوز سوآپ دریافت کرده است و اساس سوآپ نرخ و توافق قبلی بوده است نه شرایط جدید سوآپ.
ضمنا با نکاء تماس گرفتم تا از وضعیت سوآپ مطمئن شوم که اطلاع یافتم در دو ماه گذشته فقط ۶ کشتی تخلیه شده است و رقم آمار هفته ای دو کشتی شرکت نفت نیز صحیح نمی باشد اگر چه قصد پیگیری این مجادله با نفت را ندارم ولی انفعال وزارت نفت در بحث سوآپ برای من قابل قبول نمی باشد. ضمناً خبر خوشحال کننده امروز موافقت کمیته تخصصی خوراک وزارت نفت با تمدید مجوز پالایشگاه نفت سروش و معرفی به شرکت نفت جهت عقد قرارداد خوراک می باشد که خستگی را از تن من بیرون کرد. لازم می دانم از آقای دکتر بازرگانی، مهندس خجسته مهر، مهندس رمضانی، مهندس پاک نژاد و سرکار خانم افضل نژاد تشکر کنم.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×