اخبار نساجی

طرح توسعه پلی ‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی شازند به بهره برداری می رسد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

طرح توسعه پلی ‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی شازند به بهره برداری می رسد

مجتمع پتروشیمی شازند، ظرفیت واحد پلی‌اتیلن سبک خطی خود را از ۶۰ هزار تن به ۷۵ هزار تن افزایش خواهد داد که با اجرای این طرح، امکان تولید گریدهایی با ارزش افزوده بیشتر فراهم خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، بخش‌های مهندسی، تدارکات، نصب و ساختمان این طرح با حدود ۸۳ درصد پیشرفت به انجام رسیده و طبق برنامه زمان بندی پیش‌بینی می شود تا پایان سال جاری به بهره برداری کامل برسد.

بر اساس گزارش منتشر شده در شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، مدیر عامل پتروشیمی شازند، هدف از اجرای طرح توسعه هیدروژناسیون این مجتمع را تبدیل ۵۲ هزار تن ترکیبات اشباع نشده چهار کربنه و تولید سالانه ۶۵ هزار تن بوتان اعلام کرد و گفت: این طرح در مرحله راه اندازی قرار دارد و طبق برآوردهای اولیه تا اوایل مرداد امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره راه‌اندازی مخازن جدید صادراتی مجتمع پتروشیمی شازند در بندر ماهشهر افزود: برای نگهداری و ذخیره‌سازی محصولات صادراتی پتروشیمی شازند، از مخازن موجود شرکت‌های دیگر به صورت اجاره‌ای استفاده می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گفته وی، پتروشیمی شازند برای ذخیره‌سازی محصولات، به چند مخزن به صورت متمرکز در بندر ماهشهر نیاز دارد تا فرآیند صدور آنها به آسانی و با هزینه کمتر انجام شود که به این منظور، ساخت و اجرای ۵ مخزن (۳ مخزن ۵ هزار تنی و ۲ مخزن ۷ هزار تنی) در دستور کار مجتمع پتروشیمی شازند قرار گرفته است.

رحمانی ادامه داد: هدف این مجتمع از احداث مخازن یاد شده، کاهش پرداخت هزینه سالانه اجاره مخازن به مجتمع‌های پتروشیمی بندر امام، فارابی و پلی‌اکریل است که حذف این اجاره‌ بها، سالانه بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

مجتمع پتروشیمی شازند، یکی از طرح‌های زیربنایی کشور است که در اجرای سیاست‌های کلی توسعه صنایع پتروشیمی و با هدف تامین نیاز داخلی کشور و صدور فرآورده ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است.

فاز اول این طرح که در سال ۱۳۶۳ به تصویب رسید، پس از طی مراحل طراحی، مهندسی و نصب، در سال ۱۳۷۲ به تولید رسید و در ادامه کار، به منظور بهبود مستمر و تولید بیشتر و متنوع‌تر، واحدهای دیگر مجتمع تکمیل و واحد اتوکسیلات به عنوان آخرین واحد مجتمع، در سال ۱۳۸۲ راه‌اندازی شد.

از سال ۱۳۷۹ همزمان با تکمیل واحدها، طرح توسعه مجتمع نیز با هدف افزایش ظرفیت واحدها به تصویب رسید که فاز اول آن در مهر ۱۳۸۴ و عملیات اجرایی فاز دوم آن در تابستان ۱۳۸۶ به انجام رسید که به این ترتیب، ظرفیت کامل تولید این مجتمع پس از انجام طرح توسعه آن، به یک میلیون و ۴۶۹ هزار تن در سال می رسد.

محصولات پایه این مجتمع، اتیلن و پروپیلن با ظرفیت تولید بیش از ۳۰۶ هزار و ۱۲۴ تن در سال است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×