اخبار نساجی

توان درآمدزا یی صنایع دستی کشور بیش از نفت است

معاون اول رئیس جمهور در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی

رونمایی از تابلوی منبت- معرق بین الحرمین
معاون اول رئیس جمهوری بر ضرورت توجه و اهتمام به صنایع دستی کشور تاکید کرد و گفت: اگر همت کنیم، می توانیم بیش از نفت از صنایع دستی درآمدزایی داشته باشیم.
محمدرضا رحیمی در آئین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی افزود: در جلسه هیات دولت، تشکیل کارگروه ویژه اشتغال در صنایع دستی تصویب خواهد شد. وی با تاکید بر ضرورت حمایت دولت از صنایع دستی و فعالان این حوزه، یادآور شد: مدیران کل میراث فرهنگی ۳۱ استان باید موظف شوند که برای اشتغالزایی در این زمینه از هر استان طرح و برنامه ارائه کنند. رحیمی با مروری کوتاه بر قدمت و تاریخ صنایع دستی در ایران گفت: نیاکان ما از ۳هزار سال قبل کارهای بزرگی انجام داده اند؛ به عنوان مثال نساجی در اصفهان هزاران سال قدمت دارد اما اکنون تولیدات این شهر به ترکیه فرستاده می شود و پس از کار روی آن، به اصفهان بازگردانده و چهار برابر قیمت فروخته می شود. وی با بیان این که قالی ایران رقیب و نظیر ندارد، ادامه داد: امروز چینی ها از قالی ایرانی تقلید می کنند و با این اقدام موجب اخلال در بازار فروش قالی ایرانی شده اند. وی تاکید کرد: ما باید توجه داشته باشیم که دنیای کنونی رقابتی است و نباید اجازه دهیم صنایع دستی ایران این چنین دستخوش فراز و نشیب شود. معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: زمانی در ایران، نساجی و صنعت وجود داشت که در بسیاری ها از کشورها همچون امریکا وجود نداشتند. رحیمی با اشاره به نشستی با استانداران سراسر کشور در سال ۸۹، افزود: در این جلسه توانایی استان ها برای اشتغال، ارزیابی و مشخص شد که امکان ایجاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار شغل وجود دارد که البته یک میلیون و ۴۰۰ هزار شغل پس از آن ایجاد شد. وی تصریح کرد یکی از اقدامات اساسی دولت، اشتغالزایی است که باید جوانان ایرانی شغل داشته باشند. معاون اول رئیس جمهوری با طرح این سوال که تا چه میزان می توان از بانک ها برای ایجاد شغل تسهیلات گرفت، گفت: نباید اجازه دهیم صنایع دستی ایران را نابود کنند؛ می توان با تقویت صنایع دستی برای جوانان اشتغالزایی کرد. رحیمی یادآور شد: در این زمینه علاوه بر صیانت و احیای صنایع دستی باید به نیازهای جامعه و دنیا توجه کرد.

مشوق های صادراتی برای صادرکنندگان صنایع دستی
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین در این مراسم خواستار برخورداری صادرکنندگان صنایع دستی از مشوق های صادراتی شد. سیدحسن موسوی از معاون اول رئیس جمهور خواست تمهیدات لازم را برای برخورداری همه هنرمندان صنایع دستی از بیمه هنرمندان اتخاذ کند. وی با بیان این که اکنون هنرمندان صنایع دستی تا یک سقف سنی می توانند از بیمه هنرمندان استفاده کنند، افزود: اگر این بیمه به همه سنین تعمیم داده شود و سقف سنی برداشته شود، گام موثری در حمایت از این صنعتگران خواهد بود. موسوی به قول مساعد وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اختصاص مشوق های صادراتی به صادرکنندگان صنایع دستی اشاره کرد و خواستار اولویت دادن به صنعتگران عرصه صنایع دستی در اختصاص این مشوق ها شد. افزایش پرداخت تسهیلات بانکی به فعالان حوزه صنایع دستی از دیگر درخواست های رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از معاون اول رئیس جمهور بود که در این باره گفت: کارگاه های تولید صنایع دستی با حداقل وام یعنی حداکثر با پنج میلیون تومان راه اندازی می شوند.
وی افزود: تنها با توسعه گردشگری و توسعه تولید صنایع دستی و صادرات آن می توان مشکل اشتغال را در کشور ریشه کن کرد. موسوی تاکید کرد: هر چیزی که مانع توسعه و صادرات صنایع دستی شود، «خودتحریمی» است که باید آن را شکست.

ایجاد شهرک صنایع دستی در حومه فرودگاه امام(ره)
محمدحسن صالحی مرام، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی نیز در این مراسم به معاون اول رئیس جمهور پیشنهاد کرد زمین نزدیک فرودگاه امام(ره) برای ایجاد شهرک صنایع دستی در تهران به سازمان میراث فرهنگی واگذار شود و خانه های فرهنگ خارج از کشور و ساختمان های متعلق به دستگاه های دولتی به گالری صنایع دستی در خارج از کشور تغییر کاربری داده شود.

رونمایی از تابلوی منبت- معرق بین الحرمین
تابلوی معرق- منبت «بین الحرمین» که با استفاده از ۹۵ هزار قطعه چوب از ۱۱۰ نوع درخت ظرف مدت دو سال ساخته شده است، در روز جهانی صنایع دستی رونمایی شد. همچنین در آئین رونمایی از این تابلوی منحصر به فرد، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور و سیدحسن موسوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند.
این تابلو شامل فضای بین الحرمین کربلای حسینی، متن کامل زیارت عاشورا و اسامی ۷۲ شهید واقعه کربلااست و چشم انداز مربوط به حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) و فضای اطراف شهر کربلابا استفاده از هنر معرق و منبت به تصویر کشیده شده است.
برآورد کارشناسان نشان می دهد که تابلوی یادشده بیش از ۵۰۰ سال ماندگاری خواهد داشت.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

روزنامه ایران، شماره ۵۰۹۸ به تاریخ ۲۱/۳/۹۱، صفحه ۴ (اجتماعی)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×