اخبار نساجی

وزیر نفت در افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست: اعلام فرمول نرخ خوراک ظرف ۲۰ روز آینده

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 
    گروه نفت و پتروشیمی: نهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران شروع به کار کرد. افتتاحیه این نمایشگاه باحضور وزیر نفت، وزیر صنعت، معدن و تجارت، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد صنعت پتروشیمی و فعالان این صنعت روز پنج شنبه برگزار شد.

    بیژن زنگنه، وزیر نفت با تاکید بر اینکه تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی کار مجلس شورای اسلامی نیست، از اعلام نرخ خوراک طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده خبر داد. بر اساس گفته زنگنه فرمول درازمدت قیمت خوراک وابسته به قیمت فروش محصول است تا تولیدکنندگان داخلی به مشکلاتی مانند نوسان قیمت جهانی محصولات پتروشیمی برنخورند. این در حالی است که محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ارائه نرخ یکساله برای خوراک پتروشیمی ها جوابگوی نیاز سرمایه گذاران برای برنامه ریزی نیست، اظهار کرد که تعیین نرخ های بلند مدت خوراک برای مجتمع های پتروشیمی می تواند منجر به سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی در صنعت رو به رشد پتروشیمی شود. در این بین عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت و مدیر شرکت ملی پتروشیمی نیز با اشاره به مذاکرات ایران و۱+۵ گفت: بسیاری از شرکت های خارجی برای مذاکره و سرمایه گذاری در پتروشیمی ایران اظهار تمایل کرده اند.
    
    تعیین قیمت خوراک، کار مجلس شورای اسلامی نیست

    وزیر نفت با اشاره به ۲۲ برابر شدن ارزش محصولات پتروشیمی از سال ۱۳۷۶ تا کنون گفت: این یک جهش بزرگ در صنعت پتروشیمی است و باید این راه ادامه یابد، امیدواریم با حل مشکلات کشور به ظرفیت ٧٠میلیارد دلار از صنایع پتروشیمی در افق ١۴٠۴ برسیم. زنگنه تصریح کرد: برای تحقق این هدف به همین مقدار سرمایه گذاری نیاز داریم و اگر این هدف تحقق یابد، صنایع پایین دستی نیز توسعه خواهد یافت.وزیر نفت اعلام کرد: تامین خوراک پتروشیمی ها هم اکنون به خوبی صورت می گیرد و با تکمیل چهار فاز از فازهای توسعه میدان گازی پارس جنوبی تا پایان سال ظرفیت تولید گاز کشور ١٠٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد و همچنین سال آینده نیز ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز دیگر نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد و بنابراین علاوه بر رفع دغدغه های تامین گاز کشور در زمینه تامین خوراک پتروشیمی ها مشکلی نخواهیم داشت.وزیر نفت در مورد تعیین قیمت خوراک مواد اولیه پتروشیمی گفت: اخیرا با تولید کنندگان و فعالان صنعت پتروشیمی جلسه ای درباره تعیین قیمت خوراک داشتیم که در صورت پایبندی تولیدکنندگان به موارد مطرح شده در این مذاکرات، قیمت معقول خوراک ظرف ١۵ تا ٢٠ روز آینده مشخص می شود. زنگنه با تاکید بر اینکه تعیین قیمت خوراک کار مجلس شورای اسلامی نیست، گفت: اگر مجلس در گذشته در شرایطی خاص یک بار قیمت خوراک پتروشیمی را تعیین کرد ویژگی آن دوره بوده اما تعیین قیمت خوراک پتروشیمی کار دولت است. وزیر نفت گفت: حاضریم فرمول درازمدت قیمت خوراک که وابسته به قیمت فروش محصول است را تا سال ١۴٠۴ تعیین کنیم تا تولیدکنندگان داخلی به مشکلاتی مانند نوسان قیمت جهانی محصولات پتروشیمی برنخورند.
    
    تعیین بلندمدت نرخ خوراک الزامی برای جذب سرمایه گذاری

    محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تعیین نرخ های بلند مدت برای خوراک مجتمع های پتروشیمی می تواند منجر به سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی در صنعت رو به رشد پتروشیمی شود. وی افزود: سرمایه گذاران در صورت تعیین نرخ های بلند مدت خوراک می توانند امکان سنجی برای حضور در طرح ها و آینده طرح ها را بررسی کرده و اقدام به سرمایه گذاری کنند. به گزارش «شانا»، نعمت زاده با بیان اینکه اگر ١٠درصد سرمایه گذاری را در بخش پلیمر افزایش دهیم، رشد ١۵ تا ٢٠ درصدی تولید را شاهد خواهیم بود، گفت: امید است با همکاری وزیر نفت برای تعیین بلند مدت نرخ خوراک بتوانیم منابع جدید مالی را به صنعت پتروشیمی تزریق کنیم.وی اظهار کرد: از واحدهای پایین دستی درخواست داریم محور اصلی فعالیت خود را بر صادرات قرار دهند تا از خام فروشی محصولات پتروشیمی جلوگیری شده و ارزش افزوده بیشتری به دست آید. نعمت زاده ادامه داد: با بیش از ۶ میلیون تن محصول پلیمری که در کشور تولید می شود و با به بهره برداری رسیدن طرح های توسعه ای در حاشیه خط لوله اتیلن غرب ظرفیت تولید پلیمر افزایش خواهد یافت و امید است که تا پایان امسال به بیش از ٧ میلیون تن برسد.
    
    صنعت پتروشیمی پروپیلن محور خواهد شد

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

    عباس شعری مقدم، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در آیین آغاز به کار نهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست اظهار کرد: براساس برنامه تدوین شده برای توسعه آینده صنعت پتروشیمی، تولید الفین ها به ویژه پروپیلن از گاز طبیعی در اولویت قرار گرفته است.وی افزود: با توجه به ضریب نفوذ گسترده پروپیلن در صنایع شیمیایی کشور پیش بینی می شود، با تولید این ماده زمینه احداث واحدهای متعدد پایین دستی در کشور فراهم شود. به این ترتیب این بخش می تواند موجب اشتغال مولد و یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشور باشد.شعری مقدم تصریح کرد: صنایع پتروشیمی در ایران تاکنون سالانه فقط پنج درصد کل هیدروکربورهای تولیدی کشور اعم از مایع و گاز را مصرف کرده و در مقابل بیش از ۴٠ میلیون تن محصول تولید کرده است. محصولاتی که بعضا بیش از ۴٠ درصد از صادرات غیر نفتی کشور را در بر گرفته که این بالاترین ارزش افزوده است. وی افزود: اکنون بیش از ٣٠ هزار واحد تولیدی در کشور به تولیدات پتروشیمی وابسته هستند که مواد اولیه آنها را صنایع پتروشیمی کشور به ویژه واحدهای موجود در عسلویه و ماهشهر تامین می کند. این نشان می دهد که برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی، باید توسعه و سرمایه گذاری در صنایع بالادستی هم بی وقفه ادامه یابد.وی با بیان اینکه صنایع نساجی، فرش ماشینی، موکت و گونی های آرد نیز از محصولات راهبردی هستند که به طور مستقیم به صنعت پتروشیمی وابسته اند، اظهار کرد: امروز شرایط بین المللی در سایه مذاکرات مدبرانه گروه مذاکره کننده کشور با اعضای ۱+۵ امیدوارکننده تر از گذشته شده است و بسیاری از شرکت های خارجی برای مذاکره و سرمایه گذاری در ایران اظهار تمایل کرده اند اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب، فاصله زیادی وجود دارد.وی گفت: خوراک عمده واحد های پتروشیمی گاز طبیعی است که قیمت فروش بین المللی ندارد و قیمت ١٣ سنت اعلام شده برای آن هم کاملابا قیمت هایی که در منطقه خلیج فارس به تولیدکنندگان فروخته می شود، مطابقت دارد. شعری مقدم با بیان اینکه برای هرچه بهتر برگزار شدن این نمایشگاه از همکاری و نظرات تشکل های مرتبط با صنایع لاستیک و پلاستیک نیز استفاده می شود، گفت: امروز شاهد حضور بیش از ۵٠٠ شرکت داخلی و ٢۵٠ شرکت خارجی در فضایی به وسعت ۶٠ هزار متر مربع هستیم.

    نهمین نمایشگاه ایران پلاست تا هشتم مهر ماه از ساعت ١٠ تا ١۶ پذیرای بازدیدکنندگان است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×