اخبار نساجی

حضور سفیر قزاقستان در اتاق تهران / تشکیل کارگروه ویژه اتاق تهران و سفارت قزاقستان

 

حضور سفیر قزاقستان در اتاق تهران / تشکیل کارگروه ویژه اتاق تهران و سفارت قزاقستان

توسعه مبادلات تجاری با راه‌اندازی خط‌آهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان

    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در آخرین روز کاری هفته گذشته در اتاق خود در طبقه هشتم ساختمان اتاق تهران میزبان سفیر قزاقستان بود. اﻣﺮﻳﻒ ﺑﻐﺪاد ﻛﻮﻟﺘﺎﺋﻮﻳﭻ در حالی به دیدار یحیی آل‌اسحاق آمد که تاکید زیادی روی توانایی طرفین برای افزایش مبادلات تجاری داشت. کولتائویچ که به جد معتقد است کشورش همواره علیه وضع و اعمال تحریم علیه ایران بوده حتی در این دوران نیز فعالیت‌های اقتصادی خود را در ایران متوقف نکرده است. یحیی آل‌اسحاق نیز با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و قزاقستان، اتاق تهران را آماده اجرای هر گونه برنامه عملیاتی برای توسعه مراودات اقتصادی اعلام کرد.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، در ابتدای این نشست امریف بغداد کولتائویچ با اشاره به نزدیکی‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور در منطقه تاکیدکرد که ایران شریکی بی‌نظیر برای قزاقستان در حوزه حمل‌ونقل است. سفیر قزاقستان در ایران گفت: «در همین رابطه احداث خط‌آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران آغاز شده که اکنون مسیر این خط‌آهن در ایران و قزاقستان ساخته شده و فقط مسیر کوتاهی در داخل ترکمنستان باقی مانده است.» کولتادویچ با بیان این که کشورش سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن گندم به ایران صادر می‌کند، تاکید کرد که ظرفیت صادراتی این کشور در محصول گندم حدود پنج میلیون تن است و تنها به دلیل مشکلات حمل‌ونقلی است که صادرات گندم قزاقستان به ایران پایین است که می‌تواند با راه‌اندازی خط‌آهن جدید این مشکل برطرف شود. سفیر قزاقستان هم‌چنین افزود: «با تکمیل شدن و بهره‌برداری از این خط‌آهن قزاقستان علاوه بر ایران می‌تواند کالاهای خود را از طریق ایران به کشورهای دیگر در حوزه خلیج فارس هم صادر کند. هم‌چنین ایران می‌تواند از این طریق کالا و مسافر به قزاقستان بفرستد.» بغداد کولتائویچ با اشاره به این که پیش‌تر دو کشور در سوآپ نفت نیز با هم همکاری داشته‌اند ابراز امیدواری کرد که این امکان مجدد فراهم شود تا مسیر برای همکاری بیشتر دو کشور فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز با تاکید بر علاقمندی فعالان اقتصادی ایران به حضور در قزاقستان و همکاری‌های اقتصادی بیشتر بر عملیاتی بودن برنامه‌های اتاق تهران در روابط با کشورهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه و منطقه تاکید کرد. یحیی آل‌اسحاق با بیان این که قزاقستان یکی از کشورهای مورد هدف ما بوده و هست گفت: «با وجود نوسان‌های اقتصادی در منطقه و دنیا و شرایط اثرگذار جهانی، هیچ‌گاه رابطه دو کشور قزاقستان و ایران دچار تنش و مشکل جدی نشده و همواره از سطح اعتماد مناسبی برخوردار بوده است.» آل‌اسحاق با بیان این که ایران حدود هفت تا هشت میلیون تن گندم از خارج وارد می‌کند اشاره کرد که گندم قزاقستان مورد تایید نهادهای مسئول در ایران قرار دارد و می‌توان حجم واردات از این کشور را افزایش داد. رئیس اتاق تهران افزود: «در کنار مشکلات بروکراتیک مثل ویزا، قوانین بانکی و مقررات گمرکی و تعرفه امروز با مساله عدم شناخت فعالان اقتصادی دو کشور از ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود نیز مواجه هستیم. در همین زمینه اتاق تهران آماده است میزبان هیات‌های تجاری قزاقستان باشد که متشکل از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران و بازرگانان علاقمند است. هم‌چنین ما نیز می‌توانیم به قزاقستان هیات تجاری بفرستیم.»
یحیی آل‌اسحاق با تاکید بر این که شرکت‌های عمرانی و پیمانکاران بزرگ ایرانی امروز در اغلب کشورهای منطقه پروژه‌هایی عظیم با بهترین کیفیت و ارزان‌ترین قیمت در مقایسه با رقبای خود انجام می‌دهند گفت: «شرکت‌های ایرانی به دلیل حضور در منطقه و ساده بودن نقل و انتقال و هم‌چنین برخورداری از نیروی کار متخصص و ارزان با هزینه‌ای بسیار ارزان‌تر نسبت به دیگر پیمانکاران پروژه انجام می‌دهند.»

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

محمدرضا بختیاری معاون امور بین‌الملل اتاق تهران نیز در این دیدار با اشاره به برنامه‌ریزی‌های متعدد انجام شده توسط هیات‌های تجاری اروپایی برای حضور در ایران، تاکید کرد که اکنون فرصت و زمان مناسب برای توسعه همکاری‌ها فراهم شده است و در این میان کشورهای همسایه و منطقه از توجه ویژه برخوردار هستند. بختیاری هم‌چنین از اعزام یک هیات تجاری در نیمه اول سال آینده در صورت آمادگی فعالان اقتصادی قزاقستان خبر داد.
در انتهای این نشست مقرر شد تا تشکیل شدن اتاق یا شورای مشترک بین دو کشور ایران و قزاقستان فعلا اتاق تهران و سفارت قزاقستان کارگروه مشترکی برای پیگیری امور جاری تشکیل دهند. این کارگروه که متشکل از یحیی آل‌اسحاق، محمدرضا بختیاری و شاهرخ ظهیری از اتاق تهران و امریف بغداد کولتائویچ و دو مشاورش از سفارت قزاقستان است برای مشکلات فعلی و جاری همفکری و تبادل‌نظر خواهد داشت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×