اخبار نساجی

تغییر کاربری زمینهای کشاورزی حاصل نفوذ و قدرت ویلاسازان است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تغییر کاربری زمینهای کشاورزی حاصل نفوذ و قدرت ویلاسازان است

خداحافظ شالی، سلام ویلا

    نماینده مردم آمل گفت: با هجوم ویلاسازان به مناطق روستایی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، روستاها در حال تغییر شکل‌ هستند و با این روند باید از کشاورزی و کشت برنج در شمال کشور خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اینکه دولت و مجلس چه نظارتی بر روند تغییر کاربری اراضی بخش کشاورزی و تبدیل آن به ویلا دارند، گفت: تبدیل اراضی کشاورزی و شالیزارها به دلیل لطمه‌ای که به بخش کشاورزی وارد می‌شود، بسیار خطرناک است و قطعا با تبدیل اراضی کشاورزی به ویلا خطراتی که بخش کشاورزی را تهدید می‌کند، بسیار جدی‌تر است.

وی افزود: در حال حاضر ۳۸۴ کیلومتر نوار ساحلی شمال کشور به لحاظ ساختمان‌سازی و ویلاسازی اشباع شده و به همین دلیل ویلاسازان به سمت روستاهایی که ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر از ساحل فاصله دارند، هجوم آورده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

نماینده مردم آمل در مجلس اظهار داشت: عامل دیگری که باعث هجوم ویلاسازان به روستاهای شمالی شده است، ارزان بودن زمین و امن بودن مناطق روستایی است.

یوسفیان ملا در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا قانونی در مجلس برای مبارزه با تبدیل زمینهای کشاورزی به کاربری‌های دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: قانون برای حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها داریم و وزارت جهاد کشاورزی مسئول اجرای این قوانین و آئین‌نامه‌ها است، ولی نظارتی بر روی اجرای این قوانین وجود ندارد.

وی گفت: ویلاسازان از نفوذ و قدرت برخوردارند و به راحتی اراضی کشاورزی را تغییر کاربری می‌دهند.

یوسفیان ملا تصریح کرد: در حالی که ویلاسازان برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی با هیچ مانعی مواجه نمی‌شوند، کشاورزان برای تبدیل یک قسمت از زمینشان به خانه‌ای که فرزندشان در آن زندگی کند، با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

وی افزود: برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و تشویق آنها به ماندن در روستاها باید یک سری تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گیرد و باید کشاورزان برای تبدیل بخشی از زمینشان به خانه برای خود یا فرزندانشان با مانعی مواجه نشوند.

یوسفیان بیان داشت: روستاها در حال تغییر شکل هستند و با این روند باید از کشاورزی و به ویژه کشت برنج در شمال به زودی خداحافظی کرد.

وی گفت: با تغییر کاربری در اراضی کشاورزی شمال کشور و تبدیل آن به ویلا بعید است که در تولید برنج، کشور به خودکفایی برسد.

نماینده مردم آمل تصریح کرد: کشور سالانه به ۵۰۰ هزار تن برنج وارداتی نیاز دارد و برای همین میزان واردات اما و اگرهای زیادی از قبیل آلودگی برخی برنج‌های وارداتی به دغدغه مردم و مسئولان تبدیل شده، بنابراین اگر نیاز کشور به برنج وارداتی در اثر تبدیل کاربری اراضی کشاورزی بیشتر شود، حتما مشکلات مربوط به این مسئله هم بیشتر می‌شود.

یوسفیان ملا گفت: دولت برای مبارزه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی اقدامی نکرده و در این قضیه مقصر است.

وی در پاسخ به این سؤال که مجلس چه اقدامی برای مبارزه با تغییر کاربری زمین کشاورزی کرده است، گفت: مجلس ضمانت اجرایی ندارند و حتی اگر وزیر جهاد کشاورزی را پیرامون این مسئله استیضاح کند، در اصل ماجرا تغییری ایجاد نمی‌شود و زمین‌های کشاورزی برنمی‌گردد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×