اخبار فرش ماشینیاخبار نساجیاسلاید شو

اولین قدم بنسیوا در راه جهانی شدن

آقای شاه‌بابایی، رئیس هیئت مدیره شرکت بنسیوا در گفت‌وگو با مجله کهن می‎‌گوید نمایشگاه دموتکس آلمان توانسته مسیری عالی برای صادرات فرش ایرانی به نقاط مختلف جهان باشد.

شرکت بنسیوا که به تازگی تحت این عنوان و برند خود را در بازار شناسانده توسط تیمی متشکل از چند متخصص در حوزه فرش ماشینی و نساجی شکل گرفته که هرکدام در یک زمینه تخصص خود را دارند.

این شرکت در نمایشگاه دموتکس ۲۰۲۰ هانوفر، اولین دوره حضور خود را در بازارهای جهانی و یک رویداد مهم جهانی تجربه می‌کرد.

ریاست محترم این مجموعه یعنی آقای لطیفی سالیان زیادی است که برای شرکت‌های مختلف تولیدکننده فرش ماشینی، کار طراحی فرش انجام می‌دادند و امسال تصمیم گرفتند که کارهای خود را با برند شخصی به بازار عرضه کنند.

به همین منظور به سراغ آقای شاه بابایی، رئیس هیئت مدیره شرکت بنسیوا رفتیم تا گفت‌وگویی در زمینه فعالیت‌های شرکت بنسیوا ترتیب دهیم.

ابتدا توضیحات کاملی در مورد شرکت بنسیوا برای مخاطبان مجله کهن بفرمایید.

فعالیت شرکت بنسیوا در ابتدای سال ۱۳۹۷ و بر اساس علاقه مندی سهامداران به توسعه فعالیت بازرگانی در حوزه فرش ، از طریق همکاری با تامین کنندگان، طراحان، مشاوران و بازاریابان حرفه ای در این حوزه آغاز شد . از اهداف مهم این شرکت، صادرات فرش ماشینی بر مبنای درک نیاز مشتری و استفاده از طرح و نقش های متنوع و جدید با رعایت استانداردهای جهانی است که با تحقق این هدف، توانایی رقابت ما با کشورهای پیشرو در این صنعت به شدت افزایش می یابد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

از اولین حضور خود در نمایشگاه دموتکس برای ما بگویید.

نمایشگاه دموتکس آلمان در زمینه فرش و کفپوش و معماری در جهان فعالیت می‌کند. تولیدکنندگان و تجار ایرانی نیز در این نمایشگاه فرش‌های دستباف و ماشینی خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

سابقه شرکت تجار ایرانی در این نمایشگاه دارای قدمت بسیاری است و فرش‌های دستباف و ماشینی ایران در این نمایشگاه بسیار معروف هستند.

به طوریکه در چند دهه اخیر ایران توانسته جایگاه خود را در عرضه آن‌ها به مشتریان در این رویداد بدست آورد.

محصولات جدید همانند سال‌های گذشته توسط شرکت‌های باسابقه و حتی شرکت‌های جدیدتر در قالب استراتژی درک نیاز مشتری (مبتنی بر شناخت دقیق بازارها) از بابت طرح‌های جدید و با تلفیق رنگ‌های جذاب‌تر و با تعداد محدودتر الوان و همگون در قالب فرش‌های سبک‌تر و با پایل کوتاه و بعضاً با نخ‌های با ظرافت کم، عرضه گردیده‌اند.

با برند شخصی بنسیوا چه انتظارات و اهدافی را دنبال می‌کنید؟ و دلایل حضورتان را هم برای ما بفرمایید .

هدف این شرکت طراحی و صادرات فرش ماشینی بر مبنای درک نیاز مشتری و استفاده از طرح و نقش‌های متنوع و جدید بوده است.

همچنین هدف از شرکت در نمایشگاه، شناخت دقیق مشتریان با فرهنگ‌ها و اقلیم‌های متنوع، درک بهتر از بازار فرش جهانی، کسب مهارت و پیدا کردن اثرگذاری مناسب برای سال‌های بعد بوده است.

تفاوت اصلی محصول ایرانی با محصول دیگر رقبای ایران در بازار خارجی در چیست؟

پاکستان، چین، افغانستان و نپال کشورهای رقیب ایران در بخش فرش‌های دستباف هستند.

کیفیت فرش‌های دستباف ایران به همگان ثابت شده است و هر ساله خریداران زیادی به غرفه‌های ایرانی مراجعه می‌کنند.

نمایشگاه دموتکس آلمان توانسته مسیری عالی برای صادرات فرش ایرانی به نقاط مختلف جهان باشد.

تجار و تولیدکنندگان فرش در ایران هر ساله از این فرصت استثنایی استفاده می‌کنند.

در حال حاضر با توجه به کیفیت مطلوب این محصولات، طرح و نقشه بدیع ایرانی و بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا، چشم انداز روشنی پیش روی این رشته صنعتی است و این انتظار می‌رود که صادرکنندگان این محصول با تنوع بخشی به بازارهای صادراتی خود، شاهد افزایش صادرات این محصول به بازارهای اتحادیه اروپا و سایر نقاط جهان نیز باشیم.

البته در این بازه زمانی ورود به بازارهای اتحادیه اروپا و حتی آمریکا مستلزم تلاش بیشتر در جهت شناخت سلیقه مردم به لحاظ طرح و رنگ، نقشه و ترکیب مواد اولیه در بازارهای هدف است و در این خصوص نقش رایزنان بازرگانی و بخش تجاری سفارتخانه‌های ایران بسیار پررنگ خواهد بود.

برای استقبال بازار جهانی از فرش ایرانی تولید کننده باید چه تغییرات و عناصری را در تولید محصولات خود در نظر داشته باشد؟

اصولا طراحی‌ها باید به سمت رفع نیاز مشتری و بازار رفته و در فرش‌های جدید از نسل جدید طرح‌های کهنه‌نما یا وینتیج استفاده شود.

همچنین علاوه بر طراحی جدید، به نقش تبلیغات و نوآوری در محصولات نیز باید اشاره نمود.

چه محصولاتی برای ارائه به بازارهای جهانی به هانوفر آورده بودید؟

در این نمایشگاه شرکت بنسیوا فرش‌های ماشینی خود با طراحی ویژه و با قیمتی مناسب ارائه نموده بود.

آیا از این پس در داخل و خارج محصولات و طرح‌های شما را با برند بنسیوا خواهیم دید؟ دلیل ایجاد برند شخصی خودتان را هم برای مخاطبان توضیح بفرمایید.

بله، با توجه به اهداف ذکر شده برای شرکت، محصولات شرکت با برند اختصاصی بنسیوا در داخل و خارج ارائه خواهند شد.

با توجه به علاقه شخصی و تجارب کاری در صنایع نساجی، تصمیم به ایجاد این برند نام تجاری گرفته شد.

اندکی هم به مسئله کپی‌کاری که در داخل در حوزه طراحی رخ می‌دهد بپردازیم و نظرات شما را در این زمینه جویا شویم. امروز برای جلوگیری از کپی کاری چه کارهایی باید از طرف طراحان و تولید کنندگان صورت گیرد؟

عدم وجود و اجرای قانون کپی رایت در کشور، سبب بروز این معضل شده است که با وضع و پذیرش قانون کپی رایت، تا حد زیادی این مشکل رفع خواهد شد. همچنین مراحل پرهزینه و زمانبر ثبت طرح نیز از دیگر عوامل موثر در این مساله قلمداد می‌شوند.

چرا غالب طراحان به صورت اختصاصی با مجموعه‌های تولیدی همکاری نمی‌کنند و یا برند شخصی خودشان را راه‌اندازی نمی‌کنند؟

اصولا تولیدکنندگان فرش با توجه به شرایط مالی موجود، امکان پرداخت کامل هزینه‌های طراحی اختصاصی طرح‌ها را نداشته و با برونسپاری، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند.

همچنین بسیاری از طراحان به روش‌های سنتی تمایل به استفاده از سبک شخصی خود در طراحی را داشته ولی نیاز تولیدکننده و نیاز بازار ممکن است با سبک شخصی طراح اختصاصی همخوانی نداشته باشد، لذا تولیدکننده مجبور خواهد بود که از طریق برون‌سپاری به هدف خود دست یابد.

نقش نهادهای صنفی مانند انجمن صنایع نساجی، اتاق بازرگانی، اتحادیه فرش ماشینی، شرکت تعاونی فرش ماشینی و… را در حل این مشکل چگونه و چه میزان می دانید؟

از آنجا که ایران در نمایشگاه هانوفر، فاقد پاویون (علیرغم اینکه ایران را به عنوان کشور صادر کننده فرش دستباف و ماشینی در جهان می‌شناسند) بوده، مساعدتی در خصوص پرداخت هزینه‌ها وجود نداشته و طبعاً اجاره فضای نمایشگاهی و هزینه‌های انتقال نمونه کالا و سایر هزینه‌ها بسیار بالا بوده که معمولاً در سال اول شرکت در نمایشگاه جز برای شرکت‌کنندهایی که با اقبال خوب در جذب مشتری روبرو گردیده باشد، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

لذا نقش انجمن‌های ذکر شده می‌تواند در تأمین بخشی از هزینه‌های حضور در نمایشگاه های بین المللی باشد.

نقش رسانه‌هایی مانند مجله کهن در بهبود وضعیت موجود چیست؟ به عبارت دیگر آیا ما به عنوان مجله کهن می‌توانیم کمکی به بهبود شرایط موجود داشته باشیم؟

رسانه همواره نقش مهمی در بازتاب توانمندی‌ها، معضلات و دست‌اندازهای صنایع داشته و مجله کهن نیز با حضور موثر در جمع صنعتگران این حوزه، می‌تواند به بازتاب این مشکلات و مطالبه گری نیازهای متخصصین از نهادها و ارگانهای مرتبط مبادرت ورزد و قطعا می‌تواند نقش موثر خود را در ایجاد آگاهی عمومی و اطلاع رسانی در توسعه شاخه‌های دیگر این صنعت ایجاد نماید.

فرم ثبت نام سریع

جهت دریافت آخرین اخبار و رویدادهای نساجی و فرش ماشینی ایران و جهان در فرم زیر ثبت نام کنید

[instagram-feed]

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×