اخبار نساجی

در همایش «روز جهانی غذا» مطرح شد: چالش‌های جدی صنعت غذا

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

در همایش «روز جهانی غذا» مطرح شد؛ چالش‌های جدی صنعت غذا

نفیسه آفرین‌زاد: همایش بزرگداشت روز جهانی غذا که دیروز با حضور صنعتگران بخش خصوصی، دو وزیر کابینه، استاندار تهران و روسای کمیسیون‌های مربوطه مجلس برگزار شد، عملا صحنه تقابل دیدگاه‌های متناقض درباره اوضاع صنعت غذای کشور بود؛ برخی از کیفیت و استاندارد مواد غذایی در ایران گلایه کردند و برخی دیگر گفتند: «در شرایطی که صنعتگران ایرانی، به دلیل تحریم‌ها، با مشکلات داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کنند و اجازه افت به بخش تولید نمی‌دهند، نباید به جای تقدیر از آنها، جامعه را نسبت به کیفیت غذا در ایران نگران کنیم.»

حمایت از تلاش‌های بخش خصوصی از آنجا بود که در همایش دیروز، رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه اوضاع کیفی و استانداردی صنعت غذا خوب نیست، از برخی تخلفات استانداردی در صنایع غذایی کشور از جمله برنج‌های وارداتی، فرآورده‌های گوشتی و نیز صنایع لبنی خبر داد و در این باره به شدت ابراز نگرانی کرد؛ اما از سوی دیگر، نمایندگان دولت از جمله استاندار تهران و برخی از نمایندگان بخش خصوصی اعم از دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران، مطرح کردن چنین موضوعاتی را تضییع کننده تلاش‌های صنعتگران بخش خصوصی دانستند. در این همایش همچنین اعلام شد که رکورد واردات محصولات کشاورزی به کشور شکسته شده و این امر زنگ خطری برای تولیدکنندگان و بخش خصوصی کشور است که با شرایط سخت، چرخ‌های تولید را می‌چرخانند.

انتقادات جدی رییس کمیسیون بهداشت

اما آنچه نمایندگان دولت و بخش خصوصی را به شدت عصبانی کرد، این سخنان رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود که به ماجرای واردات ۱۳ نوع برنج آلوده هندی به فلزات سنگین در دو سال گذشته اشاره و عنوان کرد: اطلاعات مربوط به عدم سلامت این برنج‌ها را خود سازمان استاندارد جمع‌آوری کرد؛ اما مسوولان وقت آنها را ناچار به اعلام این موضوع کردند که برنج‌ها مشکلی ندارند. حسینعلی شهریاری با بیان اینکه اکثر موارد قانونی در خصوص سلامت و امنیت غذا توسط دولتمردان عملیاتی نشده، گفت: متاسفانه برخی دولتمردان اهمیت سلامت و امنیت غذا را درک نکرده‌اند. وی به وجود ناهماهنگی میان سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌های مربوط در صنعت غذا اشاره و عنوان کرد: متصدیان استاندارد نباید تحت تشکیلات دولتی اداره شوند. وی اظهار کرد: بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌هایی که مصرف می‌کنیم، از نظر سلامت مورد اطمینان نبوده و باقیمانده سموم در آنها در حد مجاز نیست. شهریاری همچنین به ماجرای ضدعفونی‌ کردن شیرهای مصرفی با مواد شوینده‌ چون «آب ژاول» اشاره کرد و گفت: از مسوولان وقت سازمان غذا و دارو خواستیم تا این مساله را اطلاع‌رسانی کنند؛ اما این اتفاق نیز نیفتاد. وی اضافه کرد: اطلاعات بسیار نگران‌کننده‌ای هم درباره سوسیس‌ و کالباس‌ها به دستمان رسیده که توصیه می‌کنیم مردم به هیچ وجه سوسیس و کالباس نخورند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

دفاع تمام قد استاندار از کیفیت غذا

اما در پاسخ به این انتقادات، سیدحسین‌هاشمی، استاندار تهران با انتقاد جدی از بیان چنین موضوعاتی از سوی رییس کمیسیون بهداشت مجلس، تصریح کرد: استان تهران جمعیتی بیش از ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر دارد، اما در این محدوده عظیم، ما حتی یک گزارش نگران کننده، درباره تولیدات صنعت غذا از جمله گوشت مرغ عرضه شده در تهران نداشته‌ایم و من وجود هرگونه مشکل در واحدهای تولیدی رسمی صنایع غذایی را قویا تکذیب می کنم. البته من هم نسبت به کیفیت برخی صنایع غذایی انتقاد دارم و ممکن است در برخی واحد‌های غیررسمی و زیرپله‌ای مواد غذایی مشکلاتی وجود داشته باشد، اما نباید با چنین سخنانی، مردم را نگران کنیم. وی افزود: طرح چنین مسائلی به این دلیل است که هنوز بخش خصوصی در اقتصاد کشور جایگاه خود را پیدا نکرده و شاید اگر فاصله بخش خصوصی و نمایندگان مجلس کمتر بود، شاهد مطرح شدن چنین موضوعاتی از سوی نمایندگان نمی‌بودیم، اما در هر حال، ما باید افتخار کنیم که بخش عمده صنعت غذای کشور در دست بخش خصوصی است و صنعتگران ایرانی در شرایط سخت تحریم، کارها را پیش می‌برند.

سیستم‌های نظارتی توانمند نیستند

اما سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت نیز که سخنانش در همایش را به خواندن پیامی خطاب به صنعتگران کشور محدود کرد، در حاشیه همایش، گفت: متاسفانه شرایط مطلوبی در حوزه غذا نداریم، اما این یک مشکل جهانی است و نباید هم سیاه‌نمایی کنیم. وی ادامه داد: خوشبختانه در دولت جدید، امید بیشتری داریم تا مواد غذایی که در آینده به دست مردم می‌رسد، ایمن‌تر باشد. وی افزود: اکنون سلامت مواد غذایی از دو مسیر وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد کنترل می‌شود. البته تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی به نظارت دوگانه در این خصوص انتقاد دارند که انتقادشان هم وارد است، زیرا متاسفانه سیستم‌های نظارتی ما توانمند نیستند. اما در ادامه، رییس سازمان غذا و دارو نیز اظهارات رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر آلودگی محصولات غذایی را تکذیب کرد. رسول دیناروند در حاشیه همایش گفت: چند هفته پیش اخباری مبنی بر اینکه مرغ‌های عرضه‌ شده در بازار آلوده به سرب و فلزات سنگین هستند، منتشر شد که وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی وارد عمل شدند و اقدام به جمع‌آوری نمونه‌ کردند که حتی در یک مورد آلودگی مشاهده نشد. وی با تاکید بر اینکه ادعاهای بدون پشتوانه علمی، به جز ایجاد نگرانی برای مردم، سود دیگری ندارد، اظهار کرد: مطمئنا تخلفات و سودجویی‌هایی صورت می‌پذیرد، اما دستگاه‌های نظارتی وظیفه خود را انجام می‌دهند.

رکورد واردات شکسته شد

بر اساس این گزارش، در همایش روز جهانی غذا که با مشارکت کانون صنایع غذایی ایران و سازمان غذا و دارو با هدف بررسی چالش‌ها و چشم‌انداز پیش روی صنعت غذای کشور برگزار شد، رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی نیز از شکسته‌شدن رکورد واردات محصولات کشاورزی به کشور در سال گذشته خبر داد و گفت:‌ سال قبل حدود پنج میلیون تن ذرت، ۱/۳ میلیون تن برنج و ۶/۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد. محمدرضا مرتضوی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده در صنعت غذا باید حذف شود، افزود: پیشنهاد ما این است که همزمان با حذف مالیات بر ارزش افزوده در صنعت غذا، مالیات بر سیگار افزایش یابد تا درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش نیابد.

تازه ترین آمار از صنعت غذا

علی موحد، دبیرکل کانون صنایع غذایی ایران نیز با اعلام برخی آمار از صنایع غذایی کشور، گفت: هم‌اکنون ۲/۳ درصد از تولید ناخالص داخلی به غذا اختصاص دارد، ۱۲ درصد کارگاه‌های صنعتی ایران در اشتغال صنایع غذایی است، ۴۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و بالغ بر ۴ برابر اشتغال غیرمستقیم در بخش‌های توزیع و فروش و خدمات و سایر بخش‌های مرتبط صنعت غذا دارند و در مجموع، ۱۵ درصد اشتغال صنعتی ایران به صنعت غذا اختصاص دارد. وی بر اساس این آمار، بر اهمیت حضور بخش خصوصی در صنعت غذا تاکید کرد و خواستار حمایت ویژه دولت جدید از این صنعت شد. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در این همایش گفت: بخش کشاورزی در راستای تولید محصولات کشاورزی سالم و کافی، از سایر سازمان‌ها طلب حمایت می کند. وی افزود: حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، آمایش توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی، گسترش ظرفیت ذخیره‌سازی و حمایت از تولید محصول سالم و ارگانیک از جمله وظایف بخش کشاورزی است. پدرام سلطانی، عضو هیات رییسه اتاق ایران نیز اعلام کرد: طی ۴۰ سال آینده میزان غذایی که باید تولید شود معادل کل میزان غذایی است که از آغاز زندگی بشر تاکنون تولید و مصرف شده و این آمار تکان‌دهنده‌ای است که میزان اهمیت موضوع غذا را نشان می‌دهد.

در پایان این همایش، کاوه زرگران، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران و دبیر همایش نیز قطعنامه پایانی را قرائت کرد که شامل بررسی چشم‌انداز پیش روی صنعت غذا و ارائه راهکارهایی برای پیشبرد اهداف صنعت غذای کشور بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×