اخبار فرش ماشینی

گفتگو با مهندس علی محمد زاده / مدیر عامل شرکت دی تی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

کشش بازار ایران برای نخ های مخلوط پنبه پلی استر از گذشته بسیار مطلوب بوده است. اما سهم عمده الیاف پلی استر استیپل (کاتن تایپ) مصرفی وارداتی است که این موضوع نیازمند بررسی بیشتر است. در این خصوص مصاحبه ای با آقای مهندس علی محمد زاده، مدیر عامل شرکت دی تی با محوریت الیاف کوتاه پلی استر انجام گرفته که در ادامه از نظر می گذرانید.
با سپاس از همکاری ایشان.

صنعت کهن: لطفاً توضیحاتی راجع به تمرکز فعالیت های شرکت دی تی بفرمایید.
– گروه تجاری  “دی- تی”   از سال ۱۳۶۴ فعالیت خود را در عرصه صنعت با واردات ماشین آلات صنعتی آغاز کرد. در سال ۱۳۷۰ همزمان با معرفی و واردات الیاف کوتاه پلی استر محصول کشورهای چین و کره جنوبی نسبت به واردات خطوط تولید الیاف پلی استر از کشورهای نامبرده نیز تلاش خود را آغاز نمود.
این شرکت به عنوان نماینده انحصاری شرکت Shanghai Pacific، در حال حاضر یکی از معتبرترین سازندگان خطوط تولید الیاف کوتاه پلی استر و ماشین آلات مربوطه در کشورهای ایران و دبی می باشد.
قابل ذکر است که کلیه ماشین آلات با یک سال ضمانت بفروش رسیده و خدمات پس از فروش به صورت مادام العمر ارائه می گردد.
انواع الیافی که با استفاده از مواد اولیه چیپس ویرجین و همچنین پرک بطری (پت بازیافتی) توسط این خطوط قابل تولید می باشد عبارتند از:
– الیاف ۲/۱ تا ۵/۱ دنیر پنبه ای با مقاومت بالا (Cotton Type / high Tenasity )
– الیاف ۲ تا ۴۰ دنیر توپر معمولی (  Solid Regular)
– الیاف ۷ و ۱۵ دنیر هالو کانجاگیتد  Hollow Conjugated

صنعت کهن: به نظر جنابعالی علت این که سهم عمده الیاف  cotton type جهت تولید نخ های مخلوط وارداتی است (علت عدم سرمایه گذاری کافی در این بخش) چیست؟
قطعاً عدم دسترسی به خطوط تولید در کشور و متعاقب آن عدم تأمین نیاز بازار داخلی دلیل واردات این نوع الیاف و در نتیجه خروج ارز از کشور می باشد. تا به امروز دلایل اصلی فقدان سرمایه گذاری در عرصه خود کفایی کشور در امر تولید عدم دسترسی به منابع مالی به صورت وام بلند مدت وبا بهره پایین و همچنین عدم شناخت منابع ارزانتر خرید ماشین آلات با کیفیت تولید بالا و قابل رقابت با انواع گران اروپایی آنها بوده است. اما اخیراً با اختصاص یافتن منابع مالی دولتی به صورت وام های بلند مدت به صاحبان این صنعت و هم چنین ورود خطوط تولید با کیفیت و قیمت بسیار مناسب به بازار ایران، راه برای صنعتگران و دوستداران این صنعت هموار شده است.

صنعت کهن: در مورد قابلیت های ماشین ساخت کمپانی دی تی در مورد تولید الیاف پلی استر cotton type (در حجم های تولید کم – ۲۰ تا ۳۰ تن) توضیحاتی بفرمایید.
یکی ازبرجسته ترین قابلیت های ماشین آلات ساخت این شرکت در خصوص الیاف پلی استر Cotton Type    وجود دستگاه تثبیت کننده حرارتی الیاف یا   Annealer   می باشد که امکان تولید الیاف پنبه ای با مقاومت بالا    Cotton Type / high Tenasity را مهیا می کند.
هم چنین ظرفیت پایین ۲۵ تن در روز برای تولید الیاف   Cotton Type / high Tenasity دیگر قابلیت خطوط تولید این شرکت می باشد که امکان سرمایه گذاری پایین برای تولید این نوع الیاف را فراهم نموده است.

صنعت کهن: با توجه به شرایط موجود و ایجاد زیر ساخت هایی مانند پتروشیمی و… در کشور آیا ایران قابلیت تولید رقابتی و صادرات به بازارهای جهانی (در زمینه تولید الیاف مصنوعی و با در نظر گرفتن سهم کشورهای شرق آسیا مانند چین ، تایوان و کره در تولید پلی استر) را دارد؟
با توجه به شرایط تولید و مواد اولیه و نیروی کار قطعاً امکان رقابت برای این محصول در ایران وجود دارد. مواد اولیه به مقدار کافی توسط پترو شیمی واقع در عسلویه / شهید تندگویان یا شرکت پلی استر یزد در شهر یزد با قیمت پایین تر از بازار جهانی در اختیار می باشد که این امر یکی از کلیدی ترین موضوعات در یک طرح صنعتی و اقتصادی محسوب می شود. لذا تأکید می شود که با توجه به زیر ساخت ها در ایران، قابلیت تولید و رقابت با کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا وجود دارد، از سوی دیگر هزینه حمل بسیار مناسب از بنادر جنوب کشور و هم چنین مقررات سخت گمرکی که اتحادیه اروپا و اخیراً آمریکا در مقابل الیاف پلی استر چینی و کره ای وضع کرده و وارد کنندگان را ملزم نموده تا در برخی موارد تا ۸ برابر سود و حقوق گمرکی پرداخت نمایند، فرصت بسیار مناسب را برای صادرات از ایران فراهم نموده است.

صنعت کهن: با توجه به شناخت شما از بازار ایران، سرمایه گذاری جهت تولید الیاف مصنوعی باید به چه سمت و سویی باشد؟
نیاز بازار داخلی که در حدود ۳۰۰ هزار تا ۳۵۰ هزار تن ، انواع الیاف کوتاه پلی استر می باشد شرایط را برای سرمایه گذاری جهت تولید الیاف پلی استر بسیار مناسب نموده است. البته با توجه به تولید چیپس پلی استر در کشور که سالانه به مرز ۷۰۰ هزار تن می رسد ایجاد صنایع پایین دست از جمله تولید الیاف پلی استر را ضروری نموده است که قطعاً پس از آن سبب حمایت صنایع وابسته از جمله شرکت های ریسندگی، تولید کنندگان منسوجات بی بافت و پر کننده ها که همواره نیازمند ماده اولیه بوده اند و هستند خواهد شد و متعاقب آن گسترش این صنایع طی چند سال آینده، مجدداً نیاز بازار داخلی را افزایش داده و چه بسا این نیاز به مرز۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن از انواع الیاف پلی استر نیز برسد.
می توان این گونه نتیجه گیری نمود که حلقه تولید MEG PTA , به عنوان ماده اولیه تولید انواع چیپس محصولات پلی استر و تولید الیاف پلی استر و نخ در صنایع نساجی و فرش و هم چنین تولید انبوه انواع لایی و پر کننده ها در آینده بسیار نزدیک تکمیل گردیده و ایران را به عنوان قطب پلی استر در منطقه خاور میانه معرفی نماید. لذا سرمایه گذاری در جهت تولید الیاف پلی استر بسیار توجیه پذیر بوده و آینده بسیار درخشانی را برای صاحبان این صنعت رقم خواهد زد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

صنعت کهن: این مورد که تولید کننده بتواند با حجم سرمایه گذاری کم در قیاس با خطوط کمپانی های اروپایی الیاف cotton type تولید کند، مساله جذابی است. آیا کیفیت cotton type تولیدی نیز می تواند نیاز تولید کنندگان را مرتفع سازد؟
بله، تاکید می کنم که تولید الیاف کوتاه پلی استر مطابق با استانداردهای جهانی توسط خطوط تولید این شرکت می تواند نیاز تولیدکنندگان داخلی و خارجی را مرتفع سازد.
شرکت  Shanghai Pacific  با سابقه ۴۰ ساله در ساخت ماشین آلات تولید الیاف پلی استر تولید ماشین آلات خود را تحت لیسانس شرکت  Barmag  آغاز نمود و در حال حاضر کلیه قطعات و تجهیزات ماشین آلات خود را از بهترین و با کیفیت ترین انواع موجود در چین و کشورهای دیگر انتخاب می نماید.
به عنوان مثال کلیه اینورترها و تجهیزات الکترونیکی ماشین آلات از شرکت Siemens  و پمپ های اسپیم بین از شرکت  Huaxi  که تحت لیسانس  Barmag  می باشد و یا بلبرینگ ها از شرکت SKF  انتخاب گردیده است. لذا با توجه به دانش فنی که از شرکت   Barmag گرفته شده و انتخاب قطعاتی که اشاره گردید، کیفیت بالای ماشین آلات این شرکت را ثابت خواهد نمود از طرفی فروش بیش از ۱۵۰ خط تولید در کشور چین و فروش بیش از ۲۰ خط تولید ۱۰۰ تن در روز با سیستم ) CP مذاب) کمتر از ۲ سال در کشور چین و هم چنین فروش در بازارهای استرالیا، کره جنوبی، مالزی، هند، پاکستان نیز اثبات کننده کیفیت بالای خطوط تولید این شرکت می باشد. لذا با سرمایه گذاری یک سوم تا یک پنجم نسبت به تولید کنندگان ماشین آلات اروپایی الیاف کوتاه پلی استر مطابق با استانداردهای جهانی می تواند نیاز تولید کنندگان داخلی و خارجی را مرتفع سازد.
البته لازم به ذکر است که چند سالی است که قرارداد این شرکت با شرکت  Barmag  به اتمام رسیده و در مقابل تعهدات و قوانین که به طور معمول در این گونه قراردادها وضع می گردد، آزاد می باشد.

 

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×