اخبار فرش ماشینی

هنرمندی دستان بانوان کردستان بر نقش‌های قالی

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

فرش بافی در استان کردستان از قدمت خاصی برخوردار است به طوری که بانوان این استان در این زمینه دستی بر آتش دارند و بافته‌های آنان سخن از هنر بانوان این خطه از ایران اسلامی می‌زند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، فرش علاوه بر جنبه‌های هنری آن، یک منبع اقتصادی از نظر صادرات می‌باشد و از آن جایی که در بازارهای جهانی فرش ایران جایگاه خاص دارد، می‌توان از آن به بهترین شکل ممکن سود برد.

فرش یکی از جلوه‌های منحصر به فرد هنری در نزد ایرانیان به شمار می‌رود و شماری از فرش‌های دست بافت ایرانی، در زمره برجسته‌ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر هستند.

خانه یک ایرانی بدون فرش، خانه‌ای بی‌روح و خالی جلوه می‌کند و این نمونه‌ای کم‌نظیر و پیوند یک قوم با هنر ملی خود است.

تاریخ شروع بافت فرش، به درستی معلوم نیست و مشخص نیست که بافت فرش از کدام منطقه شروع شده است اما این را که ایرانیان از جمله اولین اقوامی هستند که بافت فرش را شروع کرده‌اند را همه قبول دارند.

در واقع تبحر منحصر به فرد ایرانیان امروز، در امر فرش‌بافی دستاورد بیش از ۲۵۰۰ سال تلاش و تجربه در این زمینه است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گفته می‌شود؛ که فرش برای مقاصد صرفاً کاربردی نظیر حفاظت خانه روستاییان از سرما و نم به وجود آمد و کم کم راه خود را به عنوان یک اثر زینتی و نشانه‌ای از تحول در خانه‌های اشراف و اعیان باز کرد.

استان کردستان یکی از استان‌های شاخص کشور در زمینه این هنر اصیل به شمار می‌رود، که بانوان کرد همواره به نوعی با این هنر سروکار داشته‌اند.

هرچند امروز دیگر از دارهای قدیمی و دفتین و قلاب و سیخ در خانه‌ها خبری نیت، اما برخی بانوان کردستان سعی دارند تا این هنر فراموش شده ایرانی را احیا کنند.

دیگر فرش به عنوان یک زیرانداز نیست تا جمع خانواده بر روی آن بنشینند، بلکه امروز هر فرشی بیانگر سلیقه بانوی خانه است و در این میان فرش دست‌باف به دلیل اصالت رنگ و بافت و نوع موادی که در آن به کار می‌رود، جایگاه برجسته‌ای را دارد.

برخی فرش‌ها نیز این روزها، جای تابلوها و نقش و نگارهای نقاشی را در دیواره خانه‌ها، به خود اختصاص داده‌اند و جلوه‌ای از هنر دست بانوان را نمایش گذاشته‌اند.

کارش را از یک زیرزمین کوچک در یکی از کوچه های شهر قروه آغاز کرد، خودش فرش بافی را در کرج یاد گرفته است، کارش دستیاری یک دندانپزشک بود، اما علاقه زن ایرانی به هنر موجب شد تا به این سمت و سو برود.

از آنجا که هنر فرش بافی با سرشت زن کرد، عجین شده است وی نیز به دنبال ذائقه هنری خود، این رشته را انتخاب کرد و در مدت زمان کوتاهی، تابلو فرش‌هایی را کار کرد که همه را دست به دهان می‌کرد.

چند سال گذشت و تصمیم گرفت تا به دیار خود بیاید و خدمت خود را صرف دختران و زنان آنجا کند.

مشکلات زیادی فرا روی او بود اما با همت خود کارش را با هنرجویانی به تعداد انگشتان دست شروع کرد و یک سالی به همن منوال گذشت تا توانست تعداد هنرجویانش را در مدت کوتاهی به ۲۰۰ نفر برساند و در این مدت بازار شهرها و استان‌های همجوار، رنگ و بوی هنر دستان بانوان قروه‌ای را به خود گرفت.

فریبا ناصرآبادی بانوی بنیانگذار نخستین تعاونی فراگیر بانوان در کردستان است که با خطرپذیری زیاد که جامعه زنان کمتر آن را بر عهده می‌گیرد وارد عرصه شد و توانست با موفقیت پله‌های صعود را یکی پس از دیگری پشت سر بگذارد.

وی هم اکنون با توسعه کارگاه آموزش تابلو فرش دست‌باف خود در قروه، برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کرده است و آثار هنرجویانش را به نمایشگاه‌های خارج از کشور می‌فرستد که با استقبال دوستداران هنر فرش مواجه می‌شود.

ناصرآبادی هم اکنون بخش کیف‌دوزی سنتی را هم در بخشی از کارگاه خود دایر کرده است که در آن، هنر فرش و گلیم و هرآنچه که از پشم و ابریشم است در کنار چرم مصنوعی، نام کیف دستی و کیف پول را به خود می‌گیرد و منبع درآمدی می‌شود برای آنان که خاک را بهنر کیمیا کنند.

وی درباره توسعه کارش می‌گوید: در آینده قصد دارم کار سفالگری با بهره‌گیری از فرش را در کارگاه خود راه‌اندازی کنم.

وی می‌گوید، با برش قسمت‌هایی از فرش‌های مستعمل و کهنه و به کارگیری آن بر روی صنایع سفالی، آثاری خلق می‌شود که چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند.

آموزش هنر تنها منحصر به محیط کارگاه نمی‌شود و هنرجویان پس از آموزش‌های لازم در صورتی که خود بخواهند می‌توانند در اینجا مشغول به کار شوند و یا اینکه دار فرش را به خانه ببرند و هم به کار خانه برسند و هم درآمدی را برای کمک به معیشت خود کسب کنند.

تابلوهای هنری هنرجویان، زینت دیوار کارگاه است و همین که وارد می‌شوی، انگار دنیایی از نقاشی با تو سخن می‌گوید، سخنی از نوع تارو پود و پشم و ابریشم.

به گفته رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی قروه، در حال حاضر ۳۸۰ تعاونی در این شهرستان وجود دارد که برای ۳ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد کرده‌اند.

کوروش شعبانی با اشاره به اینکه ظرفیت و فرهنگ توسعه تعاون در قروه وجود دارد، تصریح کرد: بیشتر واحدهای تعاونی فعال در شهرستان در زمینه تولیدی و توزیعی هستند، که صنعت بخش عمده‌ای از آن را به خود اختصاص داده است.

شعبانی با اشاره به فعالیت، این واحد تعاونی به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تعاونی در این شهرستان گفت: این واحد که در زمینه فرش و تابلو فرش دست‌باف فعالیت دارد، توانسته است ۲۰۰ نفر را جذب کند و اولین تعاونی فراگیر بانوان در استان است.

وی این گونه طرح‌ها را گامی بزرگ در راستای تحقق حماسه اقتصادی و نیز تسریع در تحقق ۲۵ درصد، سهم بخش تعاون در اقتصاد بر اساس سند چشم‌انداز ۲۰ ساله عنوان کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×