مد و پوشاک

اسرافیل شیرچی: «مد» استفاده هوشمندانه از رنگ و فرم است

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

اسرافیل شیرچی هنرمند نقاش و خوشنویس در گفتگو با ستاد خبری پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر گفت‌: «مد» استفاده هوشمندانه از رنگ و فرم برای بیان اثرگذار در پوشش و سبک ظاهر است

شیرچی در توصیف رنگ و نقش در پوشاک و در قالب مد عنوان کرد: مد بیان رنگ و خاطره در ذهن مردم است. رنگها هر یک مفهومی را به ذهن منتقل می کنند، خاطره‌ای ذهنی در بر دارند  و با فلسفه‌ای همراه می‌شود و بنابر آن چه در ذات آن‌ها نهان است؛ مورد توجه قرار می‌گیرد. رنگ در تمامی طول تاریخ هویت و معنا داشته و هرگز از پیام عاری نبوده است. اما مواجهه رنگ با ذهنیت سازماندهی شده برای طراحی پوشاک مفهومی مدرن است. حال آنکه این پدیده نو ظهور به وسیله نخبگان شرکتهای بزرگ تجاری جهان در زمینه پوشاک شکل گرفته و به صورت دستورالعملی برای بهتر دیده شدن به مردم عرضه می‌کند. ازین رویکرد اگر به هنر مد بنگریم خواهیم دانست که «مد» در واقع استفاده هوشمندانه از فرم است و رنگ، از دریچه حقیقتی بنام پوشش.

وی با اشاره به جایگاه ظاهری رنگ در دنیای مد توضیح داد‌: رنگ از اهمیت ویژه‌ای در تمامی ابعاد زندگی بشری برخوردار است و ورود آن به دنیای مد سبب تأثیرات بی بدیلی می‌شود. گرچه حذف رنگ در هیچ کجای ذهن انسان نمی گنجد؛ باید گفت که اگر رنگ را از این هنر حذف کنیم، حتی بزرگ ترین طراحان و خلاقترین هنرمندان عرصه مد نیز از خلق تمامی ابعاد زیبایی بی نصیب می مانند و قادر نخواهند بود تمام ذهنیت خود را در اثر هنری نمایش دهند. به سبب همین میزان اثرگذاری، استفاده هوشمندانه از رنگ بسیار حایز اهمیت است. چراکه این رکن مهم در فضاهای مختلف اثراتی متفاوت را بر جای  می‌گذارد. در عالم سایر هنرها هم هنرمندان از تاثیرات رنگ بر محیط و کار خود بی‌نصیب نمانده‌اند، به طوری که نقاشان و فعالان عرصه هنر بدون شناخت و استفاده درست از رنگ‌ها  نمی‌توانند دست به خلق اثری بزنند.

این هنرمند در ادامه افزود‌: از گذشته مفهومی به نام «هارمونی» که می‌توان آن را «هماهنگی» ترجمه کرد؛ با هنر آمیخته بوده است. چنان که هوشمندی هنرمندان ایرانی را در زمینه شیوه بهره گیری از رنگ در فرش، کاشی، سرامیک و پارچه های ایرانی می‌توان به وضوح دید. حتی شاعرانی مانند نظامی و… در اشعار خود از مفهوم رنگ و گستره فلسفی نگرش به آن بهره بسیار برده اند. این از مصادیق هویت فرهنگی جامعه ایرانی است که باید به پاسداشت آن در شکوه هنر ایرانی و بهره گیری از آن در سایر فنون تلاش کرد.

شیرچی در توضیح اهمیت رنگ در پوشش و نشانه‌هایی که از شیوه انتخاب رنگ در پوشش می‌توان دریافت، بیان کرد‌: رنگ‌ها در پوشش از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند چرا که بیانگر روح آدمی اند و با روانشناسی ارتباط مستقیم دارند. درگذشته تنوع رنگ جزو لاینفک پوشش مردمان سرزمین ما بود اما در حال حاضر جامعه‌ما به تیره پوشی روی آورده و پژمردگی بصری غالب بر پوشش را می توان آشکارا دید. از آن جا که در فروشگاه های پوشاک رنگ‌های تیره رنگ غالب بر لباس‌ها هستند؛ می توان فهمید که گرایش به پوشش با رنگ های تیره سلیقه غالب بر جامعه امروز ماست.

وی ادامه داد: استفاده مکرر از رنگ‌های تیره نشان از روحیه مردم جامعه دارد که نیازمند کارشناسی دقیق است. در دنیا کارشناسانی در زمینه مد و لباس وجود دارند که نوع لباس را برحسب رنگ آن تعیین می‌کنند پس جامعه ما هم باید با نگرشی تخصصی در روانشناسی رنگ‌ها پیش برود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این نقاش و خوشنویس در پایان کلام خود، درباره تاثیر مد بر هویت فرهنگی جامعه خاطر نشان کرد‌: هویت فرهنگی ملل در سایه مدرنیته کمرنگ شده است؛ چراکه نگرش مردم جامعه به «مد» مفهومی جهانی را به ذهن آن‌ها متبادر می‌کند و از آن‌جا که بسیاری از ملل متمدن در زمینه مد با رویکرد تخصصی فعالیت میکنند و مدهای ارائه شده توسط آن‌ها به واسطه سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری موثر از رسانه در سطح جهان فراگیر شده است،واضح است که در این زمینه اثرگذار تر باشند. در حقیقت جهت دهی زهن مردم، در پذیرش «مد» به کشورهای توسعه یافته گرایش دارد. همین موضوع هویت مردم را تحت تاثیر قرار داده و آنان را از داشته های خود غافل نگه می‌دارد.

شیرچی ادامه داد: اما نباید از یاد برد که هویت فرهنگی یک ملت را نوع پوشش و رنگ های مورد استفاده در آن جامعه تعیین می‌کند.نکته‌ای که اهمیت آن‌را مدت‌هاست از یاد برده‌ایم! امروز مردم ما از هویت فرهنگی خود فاصله گرفته‌اند. نسل جوان نیز از آن شناخت درست و کاملی ندارند.

وی در پایان تاکید کرد: همه چیز در دنیا در حال تغییر و تحول است دنیا مسیر سریعی را در پیش گرفته است و برای آنکه مردم از هویت فرهنگی خود دور نشوند باید آنها را با ریشه‌های فرهنگی وهنری آشنا کنیم .

پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر به دبیری منصور حسینی از هجدهم تا بیست و دوم اسفند در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد. علاقمندان برای مشاهده اخبار، رویدادها و فراخوان شرکت در این جشنواره می‌توانند به نشانی: مراجعه کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×