اخبار نساجی

پایان سال ۹۰ تولد دوباره نساجی مازندران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

پایان سال ۹۰ تولد دوباره نساجی مازندران

گسترش آنلاین: شرکت نساجی مازندران در سال ۱۳۳۶ با مجوز وزارت اقتصاد با نظارت سازمان برنامه و بودجه وقت در زمینی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار با بخش‌هایی نظیر سالن‌های ریسندگی، بافندگی، رنگرزی، پشتیبانی و رفاهی در بخش شرقی شهرستان قائمشهر با هدف تولید منسوجات پرده‌ای، ملحفه، پیراهنی و فاستونی ساخته شد. در سال ۱۳۵۲ از محل سرمایه شرکت و با مشارکت بانک صنعت و معدن، شرکت نساجی شماره ۳ در زمینی به مساحت تقریبی ۴۴ هکتار و زیربنایی حدود ۳۵ هزار متر تاسیس و کارهای اجرایی آن از سال ۱۳۵۴ با نظارت کارشناسان خارجی آغاز شد و نیمه دوم سال ۱۳۵۶ با همیاری کارشناسان و متخصصان داخلی شروع به کار کرد.
عمده تولیدات این شرکت، انواع نخ، منسوجات نخی و مصنوعی به صورت خام و رنگی بوده است.این شرکت طی سال‌های ۷۵ تا ۷۸ با حمایت‌های دولت مبادرت به دریافت اعتبار برای ساخت سه خط جدید و کامل نساجی شامل ریسندگی، بافندگی و رنگرزی و چاپ و تکمیل با استفاده از شرایط فاینانس کرد. البته این بخشی از تاریخ پرفراز و نشیب نساجی مازندران در این سال‌ها بود.

واگذاری به سرمایه‌گذار خارجی
پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر احیای کارخانه‌های نساجی مازندران، سرانجام با دستور ویژه رئیس جمهوری و مصوبه سفر نخست هیات دولت به استان، احیای این واحد بزرگ تولیدی در دستور کار قرار گرفت. با پیگیری‌های به عمل آمده در سطح ملی و استانی در مجلس «هولوس بولداک» سرمایه‌گذار ترک تبار ‌به‌عنوان صاحب این کارخانه برای اجرای مصوبه دولت تعیین شد و این سرمایه‌گذار خارجی طی مراسمی در سال ۸۸ از فعالیت کارخانه با تولید ۴۰ میلیون تن نخ در سال خبر  داده بود.

به گفته وی، راه‌اندازی خط تولید بافندگی با ظرفیت ۵۰میلیون متر و راه‌اندازی خط رنگرزی و تکمیلی با ظرفیت ۵۰ میلیون تن از فعالیت‌های احیا و نوسازی خواهد بود.بولداک در آن مراسم قول داده بود که کارخانه‌های نساجی مازندران پس از احیا و نوسازی به چهارمین کارخانه بزرگ نساجی خاورمیانه تبدیل خواهد شد.
سرمایه‌گذار ترک تبار مسلمان کارخانه‌های نساجی مازندران گفته بود که با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری و همیاری مسوولان و کارگران
نساجی مازندران با توجه به ظرفیت‌های موجود به سومین یا چهارمین کارخانه خاورمیانه تبدیل شود.
هولوس بولداک با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد ماشین‌آلات از کشورهای آلمان و سوئیس خریداری خواهد شد، گفته بود: حدود ۵۰۰ کانتینر ماشین‌آلات بر‌اساس برنامه به کارخانه‌های نساجی مازندران وارد خواهد شد.
براساس برنامه‌ریزی‌ها برای احیا و نوسازی کارخانه‌های نساجی مازندران ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری و در مرحله نخست ۸۰ هزار مترمربع در مدت پنج ماه سوله‌سازی می‌شود. بر‌اساس اعلام سرمایه‌گذار خارجی، فعالیت کارخانه‌های نساجی مازندران با ۲۰۰۰ کارگر آغاز می‌شود که براساس برنامه این میزان به ۶۰۰۰ نیروی کار خواهد رسید.

براساس توافق دولت و سرمایه‌گذار خارجی پرداخت ۱۳۲میلیون یورو تسهیلات از اعتبارات ارزی به علت تحریم‌های صورت گرفته به مشکلاتی برخورد، ولی با تلاش‌های صورت گرفته در مهر سال ۸۹ اعتبارات
ال سی برای خرید ماشین‌آلات خارجی برای شرکت نساجی مازندران گشایش یافت. در حال حاضر حدود دو سال از حضور سرمایه‌گذار خارجی در شرکت نساجی مازندران گذشته است و کمبودهایی در‌خصوص اجرای احیای این واحد تولیدی بزرگ وجود دارد. مسوولان وجود تحریم‌ها و تاخیر در بازگشایی اعتبارات ارزی را یکی از دلایل این کمبودها اعلام می‌کنند.

۱۳ هکتار تخریب  در نساجی شماره ۲
به تازگی استاندار مازندران و همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان به همراه برخی از مدیران اقتصادی از کارخانه‌های نساجی مازندران دیدن کردند و از آخرین تحولات طرح احیا شرکت نساجی مازندران ‌به‌عنوان مصوبه سفر نخست رئیس‌جمهوری به استان قرار گرفتند. هدف دیگر این بازدید گفت‌وگو با نمایندگان ۲۶۱ کارگر این شرکت بود که مطالبات مالی برخی از آنان به  ۱۳ ماه نیز می‌رسد.  
نساجی شماره ۲( ‌واحد دوخت و دوز نساجی مازندران) نخستین مکانی بود که مورد بازدید مقام‌های ارشد استان قرار گرفت. حدود ۱۳ هکتار از این واحد کاملا تخریب و به یک مخروبه تبدیل شده است. در واقع بازدید مقامات ارشد استان از خرابه‌هایی آغاز شد که دل هر مازندرانی را به درد می‌آورد. سالن آموزش واحد دوخت و دوز یکی از واحدهای فعال این شرکت محسوب می‌شود. براساس اعلام

«ایلماز سلماز»، مدیر این واحد روزانه ۱۲۰ بانو در دو شیفت صبح و عصر برای کسب آمادگی برای ورود به عرصه کار آموزش خیاطی می‌بینند و تاکنون نیز ۵۰۰ کارآموز آموزش دیدند. این مدیر ترک‌تبار می‌گوید: واحد دوخت و دوز شرکت نساجی مازندران دارای ۴۰۰ چرخ خیاطی و دیگر تجهیزات است، به‌طوری‌که همه لوازم تولید در این بخش را داراست.
واحد دوخت و دوز با ۵۰۰۰ مترمربع دارای دفتر جلسات، اتاق مدل، انبار پارچه، بخش برش، خط دوخت، بخش کنترل نهایی و بسته‌بندی است. ایجاد بخش پرس و نقشه‌کشی از دیگر برنامه‌هایی است که در این واحد راه‌اندازی خواهد شد.
ساخت ۸۰ هزار مترمربع  سوله جدید
در ادامه این بازدیدها مسوولان در محل اصلی شرکت نساجی مازندران واقع در جاده نظامی شهرستان قائمشهر حاضر شدند. در ابتدای ورود به این شرکت ساخت سوله‌های جدید امیدی در دل هر بیننده‌ای ایجاد می‌کند. در کنار این امید، بلاتکلیفی ۲۶۱ کارگر قدیمی این واحد و دریافت نکردن چند ماه حقوق و مزایا هم وجود داشت.
براساس برنامه سرمایه‌گذار در این واحد باید ۱۲۰ هزار مترمربع سوله جدید ساخته شود که تاکنون ۸۰ هزار مترمربع با هزینه
۸۰ میلیارد تومان ایجاد شده، ولی هنوز تکمیل نشده است. در این کارخانه سوله‌هایی نیز از گذشته وجود داشت که در حال حاضر بازسازی و به انبار ماشین‌آلات تبدیل شده است.در این شرکت دو نوع ماشین‌آلات آماده نصب هستند. یکی ماشین‌آلاتی که در سال‌های گذشته وارد شده و هنوز مورد استفاده واقع نشده است.
عزت‌الله اکبری، نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار درخصوص این ماشین‌آلات گفت: ماشین‌آلات موجود از بهترین و مدرن‌ترین دستگاه‌های نساجی دنیا محسوب می‌شود که در سال‌های گذشته وارد شده و هنوز بکار گرفته نشده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

‌وی اظهار امیدواری کرد با احیای کامل کارخانه‌های نساجی مازندران همه این ماشین‌آلات مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. گروه دیگر ماشین‌آلات از جمله تجهیزات رنگرزی بوده که در ماه‌های اخیر وارد شده است و بنا بر اظهارات مسوولان کارخانه مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌های حال حاضر دنیا محسوب می‌شود. با توجه به تحریم‌ها هنوز ماشین‌آلات شرکت نساجی مازندران براساس طرح سرمایه‌گذار ترک‌تبار تکمیل نشده است و در مدت باقی مانده واردات بقیه ماشین‌آلات نیز انجام خواهد شد.

واگذاری ۶۵ درصد از سهام شرکت به سرمایه‌گذار
استاندار مازندران در این بازدید از واگذاری سهام بانک ملی ایران در شرکت نساجی مازندران به سرمایه‌گذار خارجی در هفته اخیر خبر داد و گفت: سرمایه‌گذاری که بیش از یکسال از فعالیت‌اش می‌گذرد در هفته گذشته موفق شده ۶۵ درصد از سهام شرکت را دریافت کند و ۳۵ درصد بقیه که در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد برای واگذاری به سرمایه‌گذار در دست اقدام است. علی‌اکبر طاهایی خاطرنشان کرد: ماشین‌آلات مدرن صنعت نساجی توسط

کشورهای غربی تولید می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شرکت نساجی مازندران تنها واحد نساجی کشور است که توسط سرمایه‌گذار خارجی مدیریت می‌شود، تصریح کرد: سرمایه‌گذار خارجی از ابتدا تا انتها بازسازی و ساخت این واحد را بر‌عهده گرفته است.
استاندار مازندران به شرایط خاص شرکت نساجی مازندران اشاره کرد و افزود: این کارخانه از قبل فعالیت می‌کرد ولی به‌دلیل برخی مشکلات در روند تولید و وجود اصل ۴۴ قانون اساسی، این مسیر برای واگذاری برای بخش خصوصی فراهم شد. به گفته وی، سرمایه‌گذار با وارد کردن تعدادی از ماشین‌آلات و آغاز ساخت سوله‌ها به بخشی از تعهدات خود در‌خصوص احیا اقدام کرده است.
وی به مطالبات شماری از کارگران شرکت نساجی مازندران اشاره کرد و گفت: پرداخت نشدن حقوق شماری از کارگران یکی از مشکلات این شرکت است.

طاهایی با بیان اینکه معاون اول رئیس‌جمهوری به طرح احیای نساجی مازندران توجه ویژه دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون دو هیات ویژه از نهاد ریاست‌جمهوری برای بررسی وضع احیا نساجی به استان اعزام شده است.وی بیان کرد: مساله حفظ سرمایه‌گذار خارجی بسیار بااهمیت است و کارگران باید در این خصوص بیشتر توجه کنند.
براساس اعلام وی، مسوولان شرکت نساجی مازندران متعهد شدند که تا پایان سال ۹۰ طرح‌های نوسازی نساجی مازندران به پایان خواهد رسید.طاهایی افزود: پس از اتمام این سرمایه‌گذاری نه تنها اشتغال قبلی حفظ خواهد شد بلکه افزایش اشتغالزایی نیز در این واحد تولیدی به وجود خواهد آمد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×