اخبار فرش ماشینی

سخنرانی مهندس احسان سلطانی در نشست هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اقتصاد بر علیه تولید

هشتصد و چهل و ششمین جلسه هیات مدیره انجمن صنایع نساجی ایران عصر روز یکشنبه دوم آذرماه در محل دفتر انجمن برگزار شد.

بخش اول جلسه به طرح موارد دستور جلسه و بحث و تبادل نظر در این خصوص اختصاص یافت و در بخش دوم برنامه که با حضور سرکار خانم نصرالهی مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و مهندس احسان سلطانی از کارشناسان و تحلیلگران صنعت نساجی و مدیرعامل موسسه تحقیقاتی صنایع نساجی یزد و میهمان دیگری از حوزه تولید و توزیع نساجی برگزار شد، مهندس سلطانی به ارائه مطالب پژوهشی و آماری خود درخصوص وضعیت صنعت و بالاخص صنایع نساجی در اقتصاد ایران در سال های اخیر پرداخت. در این پژوهش که با عنوان “اقتصاد برعلیه تولید” تهیه شده بود به تحلیل سیاست گذاری های و اقدامات دولت های مختلف پس از انقلاب و پاسخ بازار به این سیاست ها پرداخته شد.

مهندس سلطانی رشد بهای نفت در سال های گذشته و افزایش درآمدهای نفتی و سیاست های غلط درخصوص تثبیت نرخ ارز و رشد چشمگیر واردات و سیاست های ناکارآمد در کنترل تورم را عامل کاهش قدرت رقابتی تولید دانست که سبب کاهش سرمایه گذاری مولّد در سالهای اخیر شده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با اشاره به بی انضباطی های دولت و تجمیع سرمایه ها در بازار مسکن در کنار موارد مذکور را عامل اصلی نابسامانی اقتصاد در سالهای گذشته خواند. (نمودار ۱)

نمودار ۱

وی با اشاره به روند رشد بهای زمین/مسکن و شاخص های تولید در سالهای ۹۳-۷۸ براساس آمارهای بانک مرکزی به تحلیل روند قیمت تمام شده کالاهای ایرانی پرداخت. (نمودار ۲)

نمودار ۲

احسان سلطانی سپس به تحلیل آمارهای مربوط به شاخص های اقتصادی – مالی در دهه اخیر پرداخت و با استفاده از کم توجهی های دولت به بخش تولید و صنعت، وضعیت صنایع نساجی را نسبت به سایر صنایع ناگوارتر دانست.

سلطانی در ادامه به تحلیل روند درآمد تولید ناخالص داخلی، صنعت، کشاورزی و ساختمان در ایران پرداخت.
(نمودار ۳)

نمودار ۳

سلطانی در ادامه به بررسی ترکیب واردات ایران در سال ۹۰ براساس آمار WTO پرداخت و افزایش بی رویه واردات صنایع نساجی را یکی از دلایل اوضاع فعلی این صنعت دانست.
(نمودارهای ۴-۵-۶)

نمودار ۴

نمودار ۵

نمودار ۶

پس از سخنان مهندس سلطانی حاضرین در جلسه به طرح سوالات و نظرات و دیدگاه های خود در خصوص مطالب ارائه شده پرداخت و با طرح موضوعاتی نظیر واردات و قاچاق کالای نساجی و همچنین تعرفه های ترجیحی میان کشورهای ایران و ترکیه و نیز موضوع معوقات بانکی و بحث و تبادل نظر در این خصوص جلسه به پایان رسید و مقرر شد در جلسات آتی موارد مذکور مورد توجه قرار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×