اخبار نساجی

توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا نهایی می شود

 

توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت و بورس کالا نهایی می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پس از یک هفته گفت وگو بین نمایندگان این وزارتخانه و بورس کالا، به زودی توافق حاصل از این گفت وگوها نهایی می شود.

به گزارش روز جمعه ایرنا از شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) ، ˈمهدی غضنفریˈ با تاکید بر این که درانتظار عملیاتی شدن تصمیمات این وزارتخانه و بورس کالا هستیم، افزود: مقرر شد بورس کالا نه براساس قیمت ارز آزاد در بازار، بلکه طبق حداکثر نرخ ارز در مرکز مبادله اجازه قیمت گذاری کند.

وی تصریح کرد: این توافق کمک زیادی به کنترل قیمت کالاهای پایه همچون پتروشیمی ، فولاد ، مس ، آلومینیم و امثال آن می کند که چند ۱۰ هزار واحد پایین دستی صنعتی محتاج آن مواد درحال عرضه آن ، به عنوان مواد اولیه خود هستند.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت یادآور شد: براساس توافق های نمایندگان بورس کالا قرار است توافق درشورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب نهایی برسد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

غضنفری تاکید کرد: در شرایط حاضر همه نهادهای قانونی باید محاسبه قیمت ها را براساس ارز آزاد از دستور کار خود خارج کنند تا بتوان با نرخ یکسان ارز به حوزه تولید و تجارت سامان بیشتری بخشید .

وی چندی پیش با انتقاد از نحوه قیمت گذاری کالاهای پایه تولید در بورس کالا ، از دست اندرکاران این نهاد خواست تا نسبت به اصلاح وضعیت موجود اقدام کنند ودر یکی از اظهارات اخیر خود نیز گفت : ˈدرمورد بورس کالا عنوان شد اگر نرخ ارز حول و حوش ۲۵۰۰ تومان است، چرا باید پتروشیمی ، فولاد ، مس و این نوع کالاهای پایه تولید که به تعداد زیادی احد صنعتی ماده خام می دهند نرخ خود را با ارز ۳۰۰۰ و ۳۵۰۰ تومان قیمت گذاری کنند .

وزیر صنعت، معدن و تجارت توضیح داد : به بیانی دیگر یعنی اگر به طور مثال یک کیلوگرم آهن ، یا یک کیلو گرم فولاد ، یک واحد وزنی پتروشیمی دربورس خارج از کشور ۱۰۰ دلار است ، دربورس داخل عدد ۱۰۰ ضرب در ۳ هزار و ۵۰۰ تومان شود ، اینکه درست نیست یک واحد صنفی خرد را به دلیل اینکه ماست خود را به قیمت ۳۰۰۰ تومان به فروش می رساند جریمه کنیم ، می گوییم ماست را چند فروختی ؟ مثلا می گوید ۳ هزارتومان ، اما به او می گوییم باید با ۲۵۰۰ تومان می فروختی ، اما دراین محل که سرچشمه توزیع مواد اولیه ، دهها و صدها و هزارها کارخانه است هرجور که مایل باشد روی محصولات خود قیمت گذاری کند ، آنهم محصولی که هنوز قیمت خام محسوب می شود و اگربتوانیم با ارزش افزوده بیشتری صادرکنیم به نفع کشور است.

غضنفری با بیان این که از نظر بورس کالا، مجادلات با آنها بیشتر نوعی مدیریت عرضه و تقاضا بود که باید بهتر انجام می شد، افزود: به نظر ما هر چند که باید مدیریت عرضه و تقاضا بهتر می شد ، اما مبنای قیمت گذاری بورس و اینکه مرز قیمت گذاری از بورس خارج از کشور می گرفت، اشکال داشت.

وی ادامه داد:‌همکاران ما در وزارت صنعت ، معدن و تجارت با مسوولان بورس مذاکرات خود را انجام داده اند و در انتظار عملیاتی شدن این تصمیمات هستیم ، این نوع کالاها که سرچشمه ماده خام بسیاری از کالاهای دیگر محسوب می شوند، باید خود را با نظام جدید طراحی شده ، تطبیق دهند .

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×