اخبار فرش ماشینی

صادرات بازارچه های مرزی خراسان رضوی طی سه ماه نخست امسال ۶۵ درصد رشد یافت

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری خراسان رضوی گفت : طی سه ماه نخست امسال صادرات بازارچه های مرزی استان ۶۵ درصد افزایش دارد. رضا جمشیدی در جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان گفت : در مجموع صادرات بازارچه های مرزی استان در سه ماه اخیر پنج میلیون و ۹۸۰ هزار دلار بود.

به گزارش روز شنبه استانداری خراسان رضوی، از این میزان پنج میلیون و ۸۰۰ هزار دلار صادرات آن با وزن تقریبی ۵۳۴ تن مربوط به بازارچه باجگیران بوده است.

وی با اشاره به اینکه در این بازارچه ۱۴ غرفه دار و ۳۵۰ نیروی کار به صورت مستقیم در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: عمده صادرات استان در این بازارچه شامل فرش، لوازم صنعتی، پلاستیک و مصنوعات فنی است.وی میزان صادرات بازارچه مرزی دوغارون را ۱۸۳ هزار و ۹۶۴ دلار عنوان کرد و گفت: عمده صادرات این بازارچه را ادوات کشاورزی، مصنوعات فلزی، ام. دی. اف و کولرگازی تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه ۳۵ نفر از مرزنشینان نیز در این بازارچه فعالیت می کنند، افزود : ۱۵۰ نفر هم به صورت غیر مستقیم مشغول به فعالیت هستند.

جمشیدی در ادامه به بررسی مشکلات پیش روی توسعه فعالیت بازارچه های مرزی استان پرداخت و بیان کرد: عدم اعطای معافیت کامل گمرکی در خصوص واردات شش قلم کالا به کشور، کمبود نیروی انسانی بازارچه ها در بخش اجرایی و لزوم بازگشت ارز به کشور به صورت تهاتری از جمله این موارد است.این مسئول در ادامه به ارائه راه حل هایی برای رفع این مشکلات پرداخت و گفت: جذب نیروی جدید برای بازارچه ها، توزیع اعتبارات بر اساس مصوبات، بازدیدهای منظم از بازارچه های مرزی، بررسی راه حل هایی درخصوص معافیت گمرکی به کالاهای وارداتی از کشور ترکمنستان و استفاده از آیین نامه ها و قوانین درخصوص رفع موانع گمرکی از جمله راه های رفع مشکلات یاد شده می باشد.جمشیدی ضمن بررسی عملکرد مرزنشینان در شهرستان های کلات، درگز، قوچان، سرخس، تربت جام، خواف و تایباد ،در زمینه میزان صادرات و واردات کالا در سال های ۹۰ و ۹۱ گفت: میزان صادرات تعاونی های مرزنشین استان در سال ۹۰، ۳۳ میلیون دلار بوده است.وی ادامه داد: در سال ۹۱، در مجموع ۴۰ میلیون صادرات و ۲۲ میلیون دلار واردات در قالب کالاهایی شامل برنج، چای و انبه صورت گرفته است.

جمشیدی مهمترین مشکل مرزنشینان استان را نبود برنامه ریزی دقیق برای انجام صادرات و واردات دانست و گفت: محدودیت تنوع برخی از اقلام وارداتی، تغییر مقررات و تعرفه ها در طول سال و کمبود سرمایه شرکت ها و اتحادیه ها جهت انجام مبادلات از دیگر مشکلات آنان می باشد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی راه حل رفع این موانع را تخصیص سهمیه ارزی تعاونی ها در ابتدای سال از تهران و اجازه تخصیص اقلام واردات مرزنشینان به استان ها با توجه به اختیارات شورای ساماندهی دانست.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×