اخبار نساجی

سرمایه گذاران افغان مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

رییس بورد اقتصادی و مشاور ارشد اتاق های تجاری افغانستان گفت: در صورت سهولت در امور گمرکی ایران و افغانستان سرمایه گذاران افغان مشتاق سرمایه گذاری در ایران هستند.

رحم الدین حاجی آغا روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر دو روزه هیات تجاری و سرمایه گذاری افغانستان به ایران افزود: در این سفر تجاری ،تجار ولایت های قندهار، نیمروز و فراه برای بازدید از ظرفیت های سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان حضور دارند.

وی اظهار داشت: اعضای این هیات به اتفاق تجار ایرانی از کشتارگاه صنعتی دام و لبنیات سیستان دیدن کردند که بسیار مورد استقبال و رضایت تجار افغان قرار گرفت زیرا کشتارگاه صنعتی سیستان از نگاه بهداشتی و پزشکی مطابق با قوانین بین المللی است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مشاور ارشد اتاق های تجاری افغانستان گفت: به دلیل اینکه جمهوری اسلامی ایران از مارکتینگ خوبی برخوردار است صادرات کالاهای تولیدی آن به کشور افغانستان ضروری به نظر می رسد و تجار افغان نیز علاقه مند به صادرات خشکبار و دیگر کالاهایشان به ایران هستند.

وی تاکید کرد: بدنبال سرمایه گذاری مشترک تجار ایران و افغانستان در مناطق مرزی دو کشور هستیم زیرا علاقه مندیم مناطق مرزی سیستان و بلوچستان و افغانستان از طریق مراودات اقتصادی رشد کنند.

حاجی آغا با بیان اینکه ملاحظات مرزی در حال حاضر تقریبا خوب است تصریح کرد: به دلیل گرمای زیاد و احتمال فاسد شدن برخی مواد غذایی باید راهکار مناسبی در هر دو سوی مرز برای سهولت در صادرات و واردات انجام شود.

وی انجام سفرهای تجاری و بازدید هیاتهای تجاری از ایران را بسیار مفید و موثر دانست و از استقبال خوب ایران از این هیات تجاری تقدیر کرد.

رییس بورد اقتصادی افغانستان واردات و صادرات از مرز مشترک ایران و افغانستان به ویژه مرز میلک را از نگاه ترانسپورتی و ترانزیتی به سبب سهولت و کاهش نرخ تمام شده بسیار خوب و مفید عنوان کرد.

همچنین رییس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا سفر هیات تجاری ولایت های قندهار، فراه و نیمروز را به ایران مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این سفر تفاهم نامه ای میان سرمایه گذاران دو کشور ایران و افغانستان برای صادرات و واردات کالا به امضا خواهد رسید.

عبدالحکیم ریگی اظهار داشت: بیشترین درخواست سرمایه گذاران دو کشور از دولتمردان سهولت در کار صادرات و واردات است.

وی عمده صادرات ایران به افغانستان را مواد غذایی و دیگر کالاها عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های خشکبار و سنگ های قیمتی در کشور افغانستان با اقدامات انجام شده در آینده واردات این کالاها به ایران انجام خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه بخش خصوصی با انگیزه سود وارد عرصه می شود تصریح کرد: مهم ترین درخواست هیات تجاری افغانستان سرمایه گذاری در ایران است و باید تجارت دو طرفه باشد که با امضا قرار داد تعرفه های ترجیحی موانع و محدودیت های که برای کالاها وجود دارند رفع خواهد شد.

رییس یکی از شرکت های تجاری افغانستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با ایجاد منطقه آزاد تجاری در سیستان بسیاری از سرمایه گذاران افغانستان راغب به سرمایه گذاری در این استان خواهند شد.

محمد اکبر صمدی اظهار داشت: متاسفانه مرز میلک جاده یک طرفه است و بیشتر صادرات به افغانستان انجام می شود و واردات کم است به همین سبب نیاز به تقویت بازارچه های مرزی است.

وی افزود: در حال حاضر رفت و آمد تجار افغان به خاک ایران بسیار مشکل است که ما از مسوولان کشور دوست و همسایه ایران درخواست سهولت در این رفت و آمد را داریم.

رییس شرکت صمدی نورزیان تاکید کرد: تجار افغان ظرفیت راه اندازی کارخانه مشترک میان دو کشور ایران و افغانستان را دارند.

هیات تجاری، بازاریابی و سرمایه گذاری افغانستان متشکل از ۲۶ نفر از تجار و بازرگانان در ادامه این سفر از کارخانه شیر سیوستان، کشتارگاه صنعتی محمدآباد و کارخانه سیمان سیستان دیدن کرده و با بخشی از ظرفیت های تجاری و سرمایه گذاری این منطقه آشنا شدند.

این هیات همچنین قرار است در زاهدان و چابهار از ظرفیتها و توانمندیهای موجود صنعتی، تجاری و بندری و محور ترانزیتی دیدن کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×