اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف سفیر افتخار آفرین ایران در فراسوی مرزهاست

حمید کارگر افزود: این هنر- صنعت بومی، اشتغالزا، ارز آور و سفیر افتخار آفرین ایران در فراسوی مرزهاست و در موزه های خارجی نمونه های فاخری از فرش های ایرانی وجود دارد.

کارگر تصریح کرد: فرش ایرانی با تمام افت و خیزهای اقتصادی و اجتماعی همچنان زنده و با نشاط است و اخیرا نیز با توجه به برداشته شدن تحریم ها شاهد اتفاقات خوشی همچون از سرگرفته شدن صادرات به آمریکا و ابراز علاقه کشورهای اروپایی به گسترش مراودات تجاری در این حوزه هستیم.

وی همچنین با اشاره به انگیزه های برگزاری جشنواره فرش برتر، اظهار امیدواری کرد تولیدات امروزین این هنر- صنعت نیز بتواند برای آیندگان افتخار آفرین باشد.

در ابتدای این مراسم محسن حسن زاده معاون تولید مرکز ملی فرش ایران به ارائه گزارشی از روند ثبت نام و برگزاری جشنواره پرداخت.

حسن زاده اهداف برگزاری این جشنواره را معرفی دست بافته های باکیفیت، حفظ اصالت فرش ایرانی در بازار های صادراتی، ایجاد رقابت سالم، ترغیب تولید کنندگان به رقابت، الگو سازی برای فرش دستباف و در نهایت کمک به بازار یابی جهانی فرش دستباف برشمرد.

حسن زاده یادآورشد: اردیبهشت امسال مراحل اجرایی جشنواره آغار شد و در اویل مرداد ماه فراخوان آن انتشار یافت و در روزهای پایانی مرداد فرش های شرکت کننده در جشنواره به ستاد برگزاری جشنواره تحویل داده شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی افزود: در مجموع ۱۵۸ فرش به این جشنواره ارسال شد که براساس انتخاب داوران از میان فرش های ارسالی ۴۳ فرش انتخاب شد و به مرحله نهایی جشنواره راه یافتند.

حسن زاده اظهار داشت: انتخاب فرش ها طبق معیارهایی از جمله اصالت فرش، بافت سالم، مواد اولیه مرغوب، رنگبندی، طرح و نوآوری انجام گرفته است.

محمد رضا فیاض معاون توسعه مدیریت منابع و امور استان های وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به مالکان و آفرینندگان فرش هایی که در جشنواره فرش برتر صاحب عنوان و مقام و برنده جایزه شدند توصیه کرد که فرش های خود را در گوشه خانه ها یا حجره ها حبس نکنند و آنها را در گالری ها یا دوره های فصلی موزه فرش تهران در معرض تماشا و قضاوت عمومی قرار دهند.

وی در مراسمی که در سالن کنفرانس شماره یک شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، از هنر- صنعت فرش به عنوان یکی از ممتازترین نمادهای مشترک ملت ایران و سمبل وحدت اقوام متنوع و متعدد کشور نام برد.

فیاض افزود: علاوه بر نمایش عمومی فرش های برتر در گالری ها و موزه ها می توان تصویر فرش های برتر را همراه با مشخصات تکنیکی و نام و نشان آفرینندگان آنها به صورت پوستر و کارت پستال چاپ و در بازارهای جهانی توزیع کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اصالت، نقطه قوت و امتیاز بزرگ فرش دستباف ایران است و همین اصالت موجب شده است که قالیباف ایرانی زمان های رونق و رکود را با اعتماد و قوت پشت سر بگذارد، این در حالی است که بسیاری از رقبای مقطعی ایران به دلیل فقدان اصالت

تولیداتشان یکی پس از دیگری دلسرد و خسته و از دایره رقابت حذف می شوند.

فیاض علاوه بر اصالت، ایران را صاحب رتبه اول در رکوردهای گینس از لحاظ خلق بزرگترین فرش در جهان خواند و گفت: فرش تولید خراسان ایران که به وسعت ۶ هزار متر مربع در ۹ قطعه بافته و به صورت یکپارچه درآمده از سال ۲۰۰۷ در مسجد جامع شیخ زائد ابوظبی گسترده شده و هر روز به طور متوسط ۵ هزار نفر از سراسر جهان از آن بازدید می کنند و در آینده نزدیک ایرانی ها با خلق فرش بزرگ تری این رکورد خود را هم خواهند شکست.

نمایشگاه فرش دستباف ایران که بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف جهان محسوب می شود، روز چهارشنبه میزبان این مراسم بود.
در بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل ملاحظه ای نسبت به دوره های قبل دارد، بیش از ۷۰۰ شرکت تولیدی و صادراتی هنر- صنعت فرش دستباف کشور حضور و مشارکت دارند و گنجینه ای از قالی های دستباف، مهم ترین کالای فاخر ایرانی و آثار کم نظیر بافندگان و هنرمندان ایرانی را به نمایش گذاشته اند.

در پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران؛ انواع فرش های دستباف مناطق مختلف ایران در اندازه ها و رنگ های مختلف، قالی و قالیچه، گلیم و تابلو فرش های مختلف عرضه می شود و فضایی بسیار متنوع و رنگارنگی را در معرض دید مخاطبان قرار داده اند.

قرار است همزمان با برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران؛ چندین هیئت بازرگانی و تجاری از کشورهای مختلف جهان با حضور در محل نمایشگاه، ضمن بازدید از تولیدات فرش دستباف کشورمان، با تولیکنندگان و فروشندگان ایرانی وارد مذاکرات تجاری شوند.
همزمان با نمایشگاه بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران که در آن علاوه بر تمرکز بر موضوع های تخصصی و صادراتی و همچنین فروش داخلی، ششمین جشنواره فرش برتر نیز با هدف الگوسازی و معرفی دستبافته های با کیفیت به منظور حفظ اصالت ها و حضور در بازارهای صادراتی، برگزار می شود.

در طول روزهای برگزار نمایشگاه و در سالن شماره ۲۷؛ ایستگاه نقاشی ویژه کودکان برای اشنایی کودکان و نوجوانان با فرش دستباف ایرانی و همچنین بصورت زنده فرایند تولید فرش دستباف و نیز نمایش چیدمان فرش ایرانی برگزار می شود.

افزایش صادرات در کنار فروش داخلی، معرفی ظرفیت های این بخش اقتصادی، برنامه ریزی برای حل مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود این صنعت ، ایجاد بستر های مناسب برای سرمایه گذاری های داخلی و خارجی ، ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی، آشنایی دست اندرکاران با محصولات، نوآوریها و ظرفیت های موجود، ایجاد فضای رقابتی سالم میان تولیدکنندگان داخلی برای ارتقای کیفیت تولید و ایجاد ارتباط مستقیم و رو در رو میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

پس از اجرای برجام و در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته؛ صادرات فرش ایران، براساس اعلام رسمی گمرک از نظر ارزشی ۳۹.۵ درصد و از نظر وزنی ۳۸.۱ درصد نسبت رشد یافته است.

متوسط صادرات فرش ایران در دهه های اخیر ۵۰۰ میلیون دلار بود که با اعمال تحریم ها و برخی مسائل داخلی، این میزان در سالهای ۸۹ تا ۹۳ به حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار کاهش یافته بود بر اساس برنامه تدیون شده در مرکز ملی فرش ایران، قرار است صادرات این کالای ارزشمند امسال به ۴۰۰ میلیون دلار برسد. بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران تا ۶ شهریورماه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقمندان است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×