اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف این‌بار قربانی رکود بازار جهانی شد

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

 

 

تولید فرش خراسان جنوبی بیشتر از تقاضای این محصول شده و این امر ناشی از رکود بازارهای جهانی است و مسؤولان باید تبلیغات را در بازارهای جهانی افزایش دهند تا تقاضا بیشتر شود.

بافت فرش در خراسان جنوبی یکی از هنرهای دیرینه است که مردم این خطه از کشور آن را از نیاکان خود به ارث برده‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

فرش خراسان جنوبی در نقش‌های مختلف بافته می‌شود که از جمله آن می‌توان به نقش‌های ریزماهی، لچک ترنج و خشتی اشاره کرد و این فرش‌ها به سایر کشورها صادر شده و برای استان ارزآوری دارد.

در استانی مانند خراسان جنوبی که چندین سال است مورد بی‌مهری طبیعت قرار گرفته گسترش این صنعت می‌تواند زمینه اشتغال را برای گروهی از جوانان فراهم کند و این امر نیاز به توجه مسؤولان دارد.

تولید فرش، بیشتر در روستاهای استان انجام می‌شود و زنان و دختران روستایی با وجود مشکلات فراوان برای گذران زندگی اقدام به بافت این هنر دستی می‌کنند تا شاید گوشه‌ای از امورات خود و خانواده خود را از این طریق تأمین کنند.

بیمه قالیبافان استان یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مشکلات پیش‌روی آن برداشته شود تا بافندگان با فراغ خاطر تولید این سرمایه ملی را ادامه داده و آن را در استان گسترش دهند. 

معاون صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در پنجم آذرماه سال گذشته با اشاره به تسهیلات به بافندگان فرش، اظهار داشت: در مبحث ارائه تسهیلات فرش به بافندگان یک روان‌سازی باید انجام شود و صندوق کارآفرینی امید حمایت لازم را در شرایط و ارائه تسهیلات روان‌سازی انجام داده تا در راستای اجرا راحت‌تر کسانی که به دنبال اخذ تسهیلات و نیازمند افزایش سقف تسهیلات هستند، بتوانند دریافت کنند.

مهدی ماهگلی با اشاره به موضوع بیمه قالیبافان، بیان داشت: یکی از عمده مشکلات قالیبافان خراسان جنوبی موضوع بیمه قالیبافی است و با توجه به اینکه ۵۰ هزار بافنده فرش در خراسان جنوبی وجود دارد و یکی از امتیازات این استان به شمار می‌آید اما تنها ۵ هزار و ۲۴۹ نفر یعنی کمتر از ۱۰ درصد قالیبافان استان بیمه قالیبافی هستند.

وی با توجه به تعداد زیاد بافندگان فرش در خراسان جنوبی خواستار راه‌اندازی گمرک تخصصی فرش در استان شد و افزود: در استان نیازمند زنجیره کامل تولید از قبیل رنگ‌ریزی، پالت‌بندی و سایر مراحل بافت فرش هستیم تا اثرگذاری را ایجاد و در این زمینه خوشه فرش در استان شکل گیرد.

ماهگلی بیان داشت: ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی فرش از دیگر درخواست‌های این استان در حوزه فرش است تا فضا برای عرضه و فروش فرش دستباف در خراسان جنوبی وجود داشته باشد.

درخواست‌ها برای بهبود تولید فرش در استان زیاد است ولی تا زمان اجرای کامل این درخواست‌ها زمان طولانی سپری می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همزمان با پنجم آذرماه سال گذشته در کمیته تخصصی فرش خراسان جنوبی با بیان اینکه ایجاد نمایشگاه و یا پایگاه فرش در خراسان جنوبی در راستای معرفی فرش این خطه بسیار اهمیت دارد، افزود: زیر پوشش نبودن بیمه از مهم‌ترین مشکلات بافندگان فرش دستباف استان است.

حمید کارگر ادامه داد: این مشکل در دو سال اخیر گریبان‌گیر بافندگان فرش شده و دلیل اصلی این امر نبود اعتبار بوده و تعیین سطح‎بندی برای بیمه‎شدگان بافنده فرش توسط سازمان تامین اجتماعی یکی از راه‌حل‌های رفع این مشکل است.

وی به خوشه فرش خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: برای حمایت از این خوشه در این استان مرکز ملی فرش ایران آمادگی دارد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران یادآور شد: شناسنامه‎دار کردن فرش از دیرباز به سبب پرهیز از شفافیت اطلاعات توسط تولیدکنندگان عملی نشده و این مشکل اصلی بر سر این راه است.

کارگر به اهمیت گردآوری کتاب فرش خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: مرکز ملی فرش آمادگی خود را برای حمایت از این امر اعلام می‌کند.

رئیس اتحادیه فرش خراسان جنوبی در ۲۸ مهرماه سال گذشته در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌های استان، تصریح کرده است: تولید فرش به لحاظ خشکسالی‌ پیاپی و طولانی از یکسو و پا نگرفتن صنعت از سوی دیگر نقش بسزایی در رشد اقتصاد منطقه دارد و از این منظر نیز باید مورد عنایت بیشتر مسئولین قرار گیرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×