مقالات فرش ماشینی

فرش خریده شده یا فرش فروخته شده!

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

گزارشی از وضعیت فروشندگان فرش ماشینی در فروشگاه‌های سطح شهر

کوچه ها و خیابان‌های شهر پر از فروشندگانی است که گاهی برای فروش کالاهای خود دست به ترفندهای عجیب و غریبی می‌زنند. از همین کودکان فال فروش و گل فروش سر چهارراه ها و متروها گرفته تا فروشندگان داخل مغازه‌ها و مراکز بزرگ خرید و دست فروشان کنار خیابان. هرکدام از افراد برای فروش کالا ترفندهای خاصی به کار می‌برند. اما اغراق در هنگام فروش و اضافه کردن ویژگی‌های عجیب و غریب یکی از خصوصیات مشترک تمام فروشندگان در سطح شهر است. فالی که سر چهارراه می‌خرید زندگی شما را نجات می‌دهد، لباسی که از مغازه یا دست فروش می‌خرید غالبا جنس ترک بوده و سالیان سال خواهید پوشید و در آخر فرشی که می‌خرید بحث‌های بسیاری پیرامون خود به همراه دارد.

برای بررسی دقیق جملاتی که فروشندگان فرش‌های ماشینی از آن استفاده می‌کنند، سری زدیم به تعدادی از فروشگاه‌های فرش های ماشینی در سطح شهر تهران تا از نزدیک ببینیم و بشنویم که آنها از چه عبارات و چه شیوه‌ای برای فروش کالاهای خود استفاده می‌کنند.

میدان هفت تیر تهران محلی است که برندهای معتبر زیادی در آنجا فروشگاه های اختصاصی دارند مقصد اول ما مغازه های حوالی آنجا بود. فروشگاه‌هایی که چندین سال است به فروش فرش مشغول هستند. آنها برای فروش فرش یک الگوی مشترک و تعریف شده‌ای دارند که در میان تمام فروشگاه‌های آن منطقه می‌توانید مشاهده کنید. برتر بودن جنس ماده اولیه فرش خود و نامناسب خواندن محصولات دیگر. ارائه اطلاعات نادرست و همان سیستم سنتی فروش درمورد فرش ماشینی یکی دیگر از ویژگی های مشترک این مغازه‌ها است.

مقصد بعدی مراکز بزرگ خرید فرش ماشینی در سطح شهر بود. اما آنها به نسبت مغازه‌های کوچک، اهمیت بیشتری به مسئله فروش داده‌اند. آنها در استخدام نیروهای خود به موارد بسیاری دقت می‌کنند اما بازهم نیروهای مشغول به کار تخصص چندانی در مورد فرش ندارند. اما درمقابل نظارت مختصری بر روی آنها می شود و مسئولین بالادست مراقب هستند تا به هنگام فروش، عبارات غلط در توصیف فرش کمتر استفاده گردد.

آیا نقص و ایراد در کالاست که باعث می‌شود برای فروش از عبارات و اصطلاحاتی استفاده گردد که اکثرا هیچ ارتباطی با محصول فروخته شده ندارند؟ درواقع در اغلب موارد فروشنده‌ها، فروشنده ی کالای ساخته شده و ایده‌ال در ذهن‌شان هستند و کالای موجود در فروشگاه تفاوت‌های ساختاری عجیبی با آنچه که شرح داده می‌شود دارد.

این مسئله در فروشگاه‌های کوچک سطح شهر در اغلب موارد پررنگ‌تر و شدیدتر از مراکز بزرگ خرید فرش است. مطابق با آمار ثبت شده در سایت “بانک اطلاعات اصناف و مشاغل ایران”، هزار و هفتصد و هفتاد و دو فروشگاه فرش وجود دارد که در این فروشگاه‌ها به طور متوسط دو یا سه نفر فروشنده هست که از این میان یکی باتجربه و دیگری تازه‌کار است و آموزش‌های لازم را نزد نیروی متخصص و گاهی مدیر فروشگاه می‌بیند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در یک گشت و گذار ساده در اشل*** کوچکی از میان این فروشگاه‌ها با مراجعه به مغازه‌های موجود در میدان هفت تیر متوجه خواهید شد که اغلب نیروها هیچ گونه تخصصی نسبت به فرش و نحوه تولید آن ندارند و آموزش‌ زیادی نیز از طرف مدیران به آنها داده نمی‌شود؛ چون اغلب مدیران فروشگاه خود نیز یا از قدیم‌الایام، از طریق پدران خود که در کار بافت فرش دستباف بوده‌اند آشنا شده‌اند و یا در حجره نزدیکان کار کرده‌اند.

کلید واژه‌های مشترکی در این فروشگاه‌ها توسط فروشنده‌ها استفاده می‌شود که بیشتر مربوط به نحوه ی شست‌وشوی فرش و یا ماندگاری و دوام آنها است؛ برای مثال آنها می‌گویند لکه‌های موجود روی فرش با یکبار کشیدن دستمال مرطوب و اندکی کف بر روی آن از بین می‌رود یا گاهی درمورد جنس مواد اولیه اغلب اطلاعات اشتباه، ضعیف و فاجعه باری به خریدار می‌دهند. آنها تفاوت فرش تولید شده با آکریلیک و پلی‌استر را نمی‌دانند. حتی در بیان مزایای فرش گاهی برای ماندگاری و دوام فرش اعدادی نجومی تحویل مشتری می‌دهند.

همانگونه که در بالا نیز ذکر کردیم اطلاعات آنها درمورد نوع و جنس مواد اولیه و کاربردهای آنها در فرش ماشینی به شدت ضعیف بوده و به همین خاطر اطلاعاتی که به مشتری نیز ارائه می‌دهند صرفا برای فروش کالا است و اینگونه فروش باعث بدبینی نسبت به محصولات آن برند می‌گردد. با یک گشت و گذار ساده میان خریداران متوجه شدیم که آنها واقع به بسیاری از حرف‌های فروشندگان اعتنایی ندارند و می‌دانند که بسیاری از آن گفته‌ها پایه و اساسی ندارد.

بهتر نیست شرکت‌‌های تولیدی خود مسئولیت توزیع و فروش محصولات و رساندن آن به دست مصرف‌کننده را برعهده گیرند؟ با نگاه به مجموعه‌هایی که در طول سالیان گذشته اقدام به ایجاد نمایندگی‌ها یا مراکز خرید برای فروش کالاهای خود کرده‌اند متوجه خواهیم شد که آن مجموعه‌ها نظارت بیشتری بر نیروهای خود دارند و زمان‌هایی را نیز جهت آموزش آنها اختصاص می‌دهند یا حتی اگر آموز‌ش‌های لازم به صورت حرفه‌ای وجود دارد، دلیلش آن است که مدیران، خود، مستقیم بر فروشگاه‌ها نظارت دارند نحوه فروش را نیز از طریق مدیران فروشگاه به اطلاع آنها می‌رسانند.

از مزایای دیگر این نمایندگی‌ها استخدامی بودن نیروها، پرداخت حقوق به صورت مشخص با پورسانت است. در برخی موارد گاهی برانامه‌هایی برای بیمه نیروها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

 

تهیه و تنظیم: فرشاد سلطانی                                     انتشار: امین امیرخیزی

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×