مد و پوشاک

پوشاک ایرانیان باستان در مستند «ورکانه»

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

مستندهایی چون ورکانه، تارا و غوزه های سفید، سرزمین ما، گل نرگس و باریچه در مراکز مختلف سیما در حال تولید است

در حال حاضر مستندهایی چون ورکانه، هلیل رود، گل نرگس، تارا و غوزه های سفید، سرزمین ما، سقزگیری و باریچه در مراکز مختلف سیما در دست ساخت قرار دارند.
این مستندها در قالب های مختلف فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، علمی، صنعتی و … ساخته می شوند.

بررسی اسناد مربوط به پوشاک در ایران باستان
مستند ورکانه به کارگردانی محمدحسین صفری و تهیه کنندگی ناهید یزدی در ۱۳ قسمت ۳۰ دقیقه ای تولید می شود.
یزدی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان این که ورکانه در زبان محلی روستاهای اطراف گرگان و زبان طبری به معنای گرگ است، گفت: در این مستند با ورود به مناطق باستانی گرگان و سایت های تاریخی کشور تنوع پوشاک در دوران مختلف بررسی شده که این موضوع می تواند راهکاری برای تولیدکنندگان پوشاک برای تولید لباس بر اساس ویژگی های ایرانی ـ اسلامی برای نسل جوان و پیشگیری از ورود مد های غربی بین جوانان باشد. وی افزود: مستند ورکانه همراه با معرفی گرگان قدیم به عنوان یکی از متمدن ترین بخش های ایران، معرفی سایت های تاریخی در سطح کشور، دوره تاریخی و اطلاعات تاریخی بارز آنها، پوشاک مربوط به دوره های مختلف و تمامی اکسسوارهای مربوط به لباس را به طور دقیق و با نگاه تیزبین علمی و کاربردی جهت ارائه سبکی نوین به صنعت پوشاک و علم تاریخ لباس در ایران خواهد داشت.

زندگی عشایر هلیل رود
مستند هلیل رود نیز به کارگردانی حسن کاربخش و تهیه کنندگی بهروز شهدادنژاد در یک قسمت ۵۲ دقیقه ای به سفارش صدا و سیمای مرکز کرمان تهیه و تولید می شود.
شهداد نژاد گفت: تلاش شده در این مستند عشایر کناره های هلیل رود از زمانی که در منطقه ییلاقی حضور دارند و به سرچشمه های هلیل رود کوچ می کنند و پس از آن به سمت کهنوج می روند به تصویر کشیده شوند.
وی هدف از تولید مستند هلیل رود را معرفی عشایر استان کرمان و بررسی آداب و رسوم این قشر از جامعه عنوان کرد و افزود: در این مستند نحوه کوچ، مراتع و جغرافیای منطقه نیز نمایش داده خواهد شد.
وی با بیان این که این مستند یک ماه پیش تولید داشته، ابراز کرد: تصویربرداری مستند هلیل رود در ۳ مرحله ییلاق،قشلاق و کوچ انجام می گیرد که بخش مهمی از تصویربرداری در مراحل ییلاق و کوچ است. وی تصریح کرد: این مستند برای نخستین بار از زوایای مختلف به زندگی عشایر هلیل رود می پردازد و مناطق بکر و جغرافیای منطقه نیز در بخش هایی از آن معرفی خواهد شد.

گل نرگس در خراسان جنوبی
همچنین مستند گل نرگس به کارگردانی فخرالدین سیدی و تهیه کنندگی فرهاد ثریا در صدا و سیمای مرکز خراسان جنوبی تولید شده است. ثریا گفت: به منظور معرفی منطقه کشت گل نرگس در خراسان جنوبی و همچنین تاریخچه کشت گل، تحقیقات گسترده ای صورت گرفت تا این مستند در مرحله تولید قرار بگیرد. وی اظهار کرد: در این مستند اطلاعات دقیق شیوه و فصل کشت، معرفی بازار فعلی و امکان توسعه آن مطرح می شود.

مستند تارا و غوزه های سفید
مستند تارا و غوزه های سفید هم به کارگردانی محمدحسین صفری و تهیه کنندگی ناهید یزدی در ۳ قسمت ۳۰ دقیقه ای به سفارش صدا و سیمای مرکز گلستان تولید می شود.
یزدی ضمن اشاره به این که تارا در زبان ترکمنی به معنای دستگاه بافندگی است، گفت: موضوع مستند تارا و غوزه های سفید، پنبه است. پنبه از محصولات مهم کشاورزی استان گلستان محسوب می شود که امروزه به دلیل عدم کشت و حمایت نکردن از این محصول مهم، بسیاری از کارخانه های مربوط به این محصول بسته و بسیاری از کارگران و کشاورزان سراغ کارهای دیگری رفته اند.
وی گفت: در مستند تارا و غوزه های سفید از مصاحبه و گفت وگوهای طولانی مدت و کسل کننده پرهیز خواهد شد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

ناشناخته های خراسان جنوبی
مستند سرزمین ما نیز در ۴ قسمت ۳۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی و کارگردانی محمد عبداللهی با هدف معرفی ناشناخته های استان خراسان جنوبی در حال تولید است.
عبداللهی گفت: مستند سرزمین ما ۳ ماه پیش تولید داشته و تصویربرداری آن در خرداد سال جاری آغاز شده است.
وی افزود: پس از اتمام تصویربرداری، مراحل تدوین، صداگذاری و میکس آغاز و تا پایان بهمن سال جاری هر ۴ قسمت آماده پخش خواهد شد.

فرآیند تولید سقز
علاوه بر این، مستند سقزگیری به تهیه کنندگی و کارگردانی مسعود رخزاد در صدا و سیمای مرکز کردستان تهیه و تولید می شود. رخزاد گفت: سقزگیری عنوان مستندی داستانی است که فرآیند تولید و خواص محصول سقز در عرصه جنگلی زاگرس در منطقه دزلی مریوان از استان کردستان را در مدت زمان ۳۰ دقیقه به تصویر می کشد. وی افزود: سقز مهم ترین محصول فرعی مورد بهره برداری جنگل های زاگرس است. این محصول طی انجام عملیات خاصی روی تنه درختان بنه از خانواده پسته به دست می آید.

معرفی یک گیاه اقتصادی
مستند باریچه به تهیه کنندگی و کارگردانی روح الله فخرو در صدا و سیمای مرکز سمنان تولید می شود.
فخرو گفت: هدف از تولید و ساخت این مستند تلویزیونی معرفی همه جانبه این گیاه و شیره باریچه است که در اقتصاد کشور سهم مهمی دارد.
وی افزود: باریچه نام گیاهی است که در کوهستان های مرتفع بعضی از مناطق ایران یافت می شود که استان سمنان یکی از مناطق مهم به شمار می آید. شیره این گیاه که از ریشه آن به دست می آید در صنعت داروسازی و بهداشتی و زینتی کاربرد بسیار دارد و کشورهای صنعتی از خریداران مهم آن هستند.

روزنامه جام جم، شماره ۳۲۰۴ به تاریخ ۲۵/۵/۹۰، صفحه ۳ (رادیو و تلویزیون)

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×