اخبار نساجی

آنکارا آماده میزبانی مذاکرات بین ایران و ۱+۵ است

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد که مذاکرات بین ایران و پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان درباره برنامه هسته‌یی تهران می‌تواند در ماه آوریل از سر گرفته شود.

به گزارش ایسنا، احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی تی‌آر‌تی هابر گفت: حدس من این است که در اواخر ماه آوریل نشستی برگزار خواهد شد. اگر آنها ترجیح دهند این نشست را در ترکیه برگزار کنند آنکارا همیشه آماده میزبانی آن خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، داوود اوغلو افزود که در روزهای آینده در این باره با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو خواهد کرد.

ترکیه خواستار راه‌حل دیپلماتیکی برای برنامه هسته‌یی ایران است و بارها پیشنهاد میزبانی گفت‌وگوی ایران با گروه ۱+۵ (پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متشکل از آمریکا، انگلیس، روسیه، فرانسه و چین به علاوه آلمان) را داده است.

ایران و گروه ۱+۵ دو دور مذاکرات چند جانبه در گذشته داشتند که در دسامبر سال ۲۰۱۰ در ژنو و در ژانویه سال ۲۰۱۱ در استانبول، پایتخت ترکیه برگزار شد.

در حالی که تهران اعلام کرده است برای تداوم مذاکرات بر مبنای مواضع مشترک آماده است، تاکید کرده است که از هیچ یک از حقوق خود دست برنمی‌دارد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اخیرا اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه پس از دریافت نامه مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران در حال بررسی از سرگیری مذاکرات هسته‌یی با تهران هستند.

اشتون در جمع خبرنگاران در بروکسل با اشاره به نامه سعید جلیلی، مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد ایران گفت: نامه کوتاهی است، اما نامه‌ای است که درباره برنامه هسته‌یی ایران صحبت می‌کند و پیشنهاد می‌دهد که ما بازگشت به مذاکرات را در نظر بگیریم.

اشتون افزود که مدیران سیاسی دفترش به همراه مدیران سیاسی کشورهای عضو گروه ۱+۵ در تلاشند ببینند آیا “این (نامه) برای آغاز مذاکرات کافی است یا خیر و من در این زمینه به نحو محتاطانه‌ای خوشبین هستم”.

اشتون گفت: اتفاقات بعدی از اینجا دنبال می‌شود، اینکه در کجا مذاکره کنیم و مذاکرات درباره چه چیزی باشند و چه کارهایی باید از نظر فنی انجام شود تا وضعیت موجود را درک کنیم، چه کارهایی باید انجام دهیم و برای جلو رفتن چه گام‌هایی را باید برداریم.

سعید جلیلی، ‌دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مذاکره‌کننده هسته‌یی ارشد تهران در تاریخ ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن) نامه‌ای برای اشتون فرستاد و در این نامه تاکید کرد که موفقیت مذاکرات به رویکرد سازنده قدرت‌های جهانی نسبت به ابتکارات ایران بستگی دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×