اخبار فرش ماشینی

گفتگو با رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

در صنف فرش ماشینی گران فروشی وجود ندارد

گفتگو با رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران
آقای هادی کمالیان بیش از ۳۰ سال در صنعت فرش ماشینی ایران سابقه فعالیت دارند. ایشان در سه دوره اخیر به مدت ۱۲ سال ریاست اتحادیه صنف فرش ماشینی و موکت تهران را بر عهده دارند و قبل از آن نیز یک دوره در هیات مدیره حاضر بوده اند. آقای کمالیان مهمترین وظیفه اتحادیه را خدمت رسانی و جلب رضایت مشتریان نهایی و مردم می داند چرا که حیات زنجیره تولید و فروش فرش وابسته به همین قشر ارزشمند است. در زیر گفتگویی را با ایشان و به بهانه انتشار اولین شماره نشریه اتحادیه از نظر می گذرانید.

گفتگو با رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران

■ اتحادیه چه وظایف، کارکردها و اهدافی را دنبال می کند؟
علاوه بر اجرای قوانین نظام صنفی که بر عهده اتحادیه هاست، اجرای مصوبات وزارت صنعت و معدن و تجارت و مجمع امور صنفی را در دستور کار داریم. همچنین رفع مشکلات اعضاء، پیگیری مسائل واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب، جلوگیری از سوء استفاده و فروش کالاهای بی کیفیت از مهمترین کارکردهای اتحادیه است.
در سال آینده مد نظر داریم در جهت جلوگیری از ارائه اجناس بی کیفیت در محل اتحادیه یک آزمایشگاه مجهز برای بررسی مشخصات فرش های ماشینی تولیدی و مطابقت آن با اظهارات تولیدکننده در لیبل پشت فرش راه اندازی نمائیم. متاسفانه با گران شدن مواد اولیه، بالا رفتن قیمت تمام شده و افزایش قیمت فروش برخی از واحدهای تولیدی به سمت کاهش کیفیت مواد اولیه می روند. متاسفانه این معضل باعث ورود فرش های بی کیفیت به بازار شده است. در این آزمایشگاه از واحد های صنفی به طور موردی نمونه فرش هایی به اتحادیه منتقل و آزمایش می شود و اگر لیبل با مشخصات واقعی مطابقت نداشته باشد با تولیدکننده یا واحد صنفی برخورد خواهد شد. این کار هم به نفع اتحادیه و صنف فروشندگان فرش است و هم به نفع مردم. در اتحادیه احقاق حقوق مصرف کنندگان را در صدر کارها قرار داده ایم چرا که این مشتری است که همه چرخه تولید، توزیع و فروش فرش ماشینی را زنده نگاه می دارد.
در مواردی دیده شده است که مصرف کنندگان به دلیل خرید اجناس بی کیفیت شکایت هایی را داشته اند و ما به عنوان مرجع رسیدگی به این شکایت ها با واحدهای خاطی برخورد می کنیم.

■ اتحادیه چه فعالیت هایی در رابطه با ارتباط هر چه بهتر با اعضاء، واحدهای تولید کننده فرش ماشینی و ارتقاء سطح دانش خریداران انجام داده است؟
ما از سال گذشته مجدداً سایت اتحادیه به آدرس
www.efmt.ir را راه اندازی کرده ایم که تمام اعضاء بتوانند به آخرین اخبار و اطلاعات دسترسی داشته باشند و نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنند. همچنین از طریق ارسال پیامک با اعضاء ارتباط مناسبی داریم.
از مهمترین اقدامات اتحادیه که قطعاً می تواند خلاء ارتباطی بین اتحادیه، تولیدکنندگان فرش ماشینی، فروشندگان و بنکداران فرش ماشینی و بالاخره مردم و مشتری نهایی را به خوبی پر کند انتشار همین نشریه اختصاصی اتحادیه فرش ماشینی و موکت است که خوشبختانه اولین شماره آن به نحوی شایسته چاپ شده است. این نشریه متعلق به همه اعضاء صنف و مردم خواهد بود و نمی خواهیم فقط حرف های اتحادیه را به اعضاء منتقل کنیم. قطعاً هر کدام از فروشندگان، توزیع کنندگان فرش ماشینی، خریدارن و …حرف ها و نیازهایی دارند که باید در این نشریه برآورده شود.
از همه واحدهای صنفی دعوت می کنیم علاوه بر معرفی واحد خود در این نشریه، مقالات، نظرات، پیشنهادات و راهکارهای سازنده خود را با ما در میان بگذارند. در صورت همکاری اعضاء، این نشریه هر روز پر بار تر و مفید تر خواهد شد.

■ آیا قیمت گذاری فرش ماشینی بر عهده اتحادیه است؟ آیا شما بر افزایش قیمت فروش هم نظارت دارید؟
در حال حاضر قیمت گذاری فرش ماشینی بر عهده اتحادیه نیست اما در بسیاری از مواقع به دلیل افزایش بی رویه قیمت ها دخالت کرده ایم و جلوی آن را به عنوان یک اهرم بازدارنده گرفته ایم. آنچه مسلم است ما در این صنف افزایش قیمت چندانی نداریم و افزایش قیمت ها فقط به دلیل افزایش نرخ دلار و مواد اولیه وارداتی برای تولید فرش است.
باید توجه کرد که بازار فرش ماشینی یک بازار اشباع شده است و رقابت بسیار شدیدی در آن وجود دارد. در مواردی دیده شده است که تولیدکنندگان قیمت ها را بالا می برند اما این رقابت شدید در بازار قیمت ها را می شکند و نهایتاً چون فروش کارخانه پائین می آید مجبور است به قیمت اصلی برگردد.
تولیدکنندگان باید فرش های خود را با قیمت واقعی و قابل قبول به بازار عرضه کنند. خوشبختانه یا متاسفانه حاشیه سود فرش ماشینی برای تولیدکنندگان و کارخانجات از گذشته حاشیه سود بالا و خوبی بوده است و برخی شرکت ها می خواهند در بازار امروز هم این حاشیه سود را حفظ کنند که چندان موفق نبوده اند.
هدف اصلی ما در اتحادیه مصرف کننده است. چرا که واحد صنفی بدون مصرف کننده معنا ندارد. خوشبختانه در این صنف اصلاً گران فروشی نداریم. در خیلی موارد ارزان فروشی برخی واحد ها مشکل زاست و باعث اختلال در بازار می شود. مثلاً وقتی مشتری فرشی را با نرخ مصوب ۱۰۰ تومان خریداری می کند واحد صنفی دیگری همان جنس یا جنس مشابه با کیفیت پایین تر را ۹۰ تومان می فروشد که در این موارد نمی توان واحدهای صنفی که با نرخ مصوب کالای خود را فروخته اند محکوم به تخلف کرد.
تنها معضل ما برخی از کارخانجات تولیدکننده متوسط و ضعیف هستند که به خاطر ماندن در بازار و فروش کالاهای خود به هر قیمتی اقدام به کاهش کیفیت فرش و تقلب می کنند که با آزمایشگاه مجهزی که راه اندازی خواهد شد امیدواریم بتوانیم این مشکل را برطرف کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

■ لطفاً در مورد تاریخچه اتحادیه بیشتر توضیح دهید؟
اتحادیه در سال ۱۳۶۵ تاسیس شد. قبل از آن فرش ماشینی، صنف پارچه و صنف تزئینات همگی تحت پوشش اتحادیه پارچه فعالیت می کردند. مدتی بعد فرش ماشینی از این دو صنف جدا شد و اتحادیه تخصصی فرش ماشینی تشکیل شد. در حال حاضر حدود ۶۴۰ عضو دارای پروانه کسب ۱۰ ساله دائم داریم و حدود ۳۰۰ واحد بدون پروانه هستند که مدارک آن ها در اتحادیه موجود است و اخطارهای لازم را به آن ها داده ایم و پروسه تشکیل پرونده را انجام می دهند.
یکی از مشکلات ما مشکل واحدهای اجاره ای است که به دلیل مشکلات مالی، عدم پشتوانه، تغییر محل کسب، اتمام مدت قرارداد و … باعث مشکلات زیادی می شوند. متاسفانه ما نمی توانیم این واحدها را تحت پوشش اتحادیه قرار دهیم. مثلاً برای واحدی که اجاره نامه ۱ ساله یا دارای ۶ ماه اعتبار دارد نمی توانیم پروانه کسب صادر کنیم و قانونمند شدن آن پروسه بسیار مشکلی دارد.
من همین جا از مصرف کنندگان عزیز تقاضا میکنم حتما از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب ، فرش خریداری کنند تا اتحادیه بتواند در صورت تخلف با آنها برخوردهای لازم را انجام دهد.
طبق الزامات قانونی پروانه کسب باید نصب العین باشد تا مشتری، بازرسین و … بتوانند آن را ببیند.

■  با توجه به اشرافی که بر صنعت فرش ماشینی در  سه دهه گذشته داشته اید وضعیت کلی این بخش را در حال حاضر چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر من اگر در دهه گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک ها به صورت بی رویه گشایش اعتبار نمی  کردند و به هر کسی اجازه واردات ماشین‌آلات و تاسیس کارخانه فرش را نمی دادند فکر می کنم در حال حاضر این صنعت شکل و شمایل بهتری پیدا می کرد. متاسفانه ورود افراد دور از تولید و صنعت به این بخش گاهاً نتایج خوبی را در پی نداشته است. ولی با توجه به اینکه فرش دستباف به عنوان یک کالای هنری و ایده ال در کشور وجود داشته و طرح و نقشه های فرش دستباف به فرش ماشینی هم جان داده است بسیاری از مردم تمایل دارند فرش ماشینی را که به مراتب ارزان تر و قابل دسترس تر است را در خانه های خود پهن کنند و این تقاضا در کنار رشد دانش تولید فرش در ایران بازار خوبی را ایجاد کرده است و آینده خوبی هم وجود دارد. فرش دستباف یک هنر گران بهاست و فرش ماشینی یک صنعت است.
فرش ماشینی امروز در ایران بسیار  پیشرفت کرده و از نظر فنی و تکنیک بافت، طرح و نقشه و … پتانسیل بالایی داریم. حتی ایده های شرکت های ماشین ساز خارجی فرش ماشینی هم از ایران گرفته می شود که البته جای تاسف دارد که چرا نمی توانیم این ماشین آلات را در ایران بسازیم.
به نظر من اگر فرش ماشینی در بخش مواد اولیه حمایت شود و تولیدکنندگان نیز در بازارهای صادارتی حضور پیدا کنند این صنعت می تواند به طور قطع فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تولید ملی را عملی کند.

■ در مورد اهمیت فروش و توزیع در چرخه تولید بیشتر توضیح دهید؟
نقش فروش در این چرخه قطعاً بسیار مهم است. اما متاسفانه در این بخش با مشکلاتی روبرو هستیم، حتی اصالتی را که قبلاً وجود داشته از دست داده ایم و دیگر این روزها کاسب الزاماً حبیب خدا نیست. امروز فروشنده وقتی فرشی را می فروشد گاهاً باید مشتری را تا در خانه بدرقه کند، چون احتمال دارد فروشنده های دیگر جنس مشابه را ارزان تر و زیر قیمت واقعی و مصوب بفروشند. این گونه فعالیت ها از توصیه های دین اسلام و آئین ما به دور است. از سوی دیگر متاسفانه ساز و کارهای مدرن و جدید فروش هم در همه صنوف از جمله فرش ماشینی وجود ندارد. در شرکت های بزرگ توزیع کننده و فروشنده فرش در دنیا قبل از اینکه شخصی بخواهد در فروشگاه اقدام به فروشندگی کند باید چندین سال در دفتر مرکزی آن شرکت همه جوانب و اطلاعات را در زمینه فروش و مشخصات فنی فرش به دست آورد. در واقع فروشنده باید یک روانشناس و کارشناس خبره باشد نه کسی که فقط خوب حرف می زند. فروشنده همیشه نیاز به آموزش و آگاهی دارد. امروزه فروشنده خوب به کسی گفته می شود که خوب حرف زدن را با چاشنی شیطنت همراه می کند. فروشنده باید یک مشاور خوب برای خریدار باشد. متاسفانه بسیاری از ضربه هایی که واحد های صنفی در همه بخش ها تحمل می کنند، به دلیل عدم اطلاع و آگاهی است. حتی در بخش مالیات، عوارض، مسائل حقوقی و …

در پایان امیدوارم مثل گذشته بتوانیم در اتحادیه فرش ماشینی و موکت خدمت گذار خوبی برای مردم عزیز این کشور باشیم و مشکلات صنف و خریداران محترم را به نحو احسن رفع نمائیم.

منبع: نشریه جهان فرش- شماره یک- اسفند ۹۱

دانلود رایگان pdf مجله

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×