اخبار نساجی

تفاوت چند صد درصدی قیمت میوه از باغ تا بازار / زحمت برای کشاورز و سود برای دلال

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

تفاوت چند صد درصدی قیمت میوه از باغ تا بازار / زحمت برای کشاورز و سود برای دلال

سیستم فشل توزیع و بازاررسانی طی سالهای گذشته همواره دلالان و واسطه‌ها را در مقابل تولید کنندگان قوی‌تر کرده است تا جایی که سیب باغدار که یکسال زحمت کشیده است یک شبه به ۴ برابر قیمت در بازار به فروش می‌رود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بحث دلالی و واسطه‌گری که بخش عمده‌ای از سود تولیدکنندگان را نصیب خود می‌کند، موضوع تازه‌ای نیست.

سال‌هاست نابه‌سامانی توزیع در بازار باعث شده تعدادی دلال بخش زیادی از دسترنج یکساله تولیدکنندگان را یک شبه به جیب بزنند، اما هیچ اقدامی برای سروسامان دادن به این وضع اسفناک انجام نمی‌شود.

مجتبی شادلو کشاورز نمونه تولید کننده سیب می‌گوید: سیب دماوند را کیلویی ۱۳۰۰ تومان از باغدار می‌خرند که برای تولید آن کشاورز مشکلات چند برابری قیمت نهاده، هزینه حمل و نقل، کارگری و غیره را تحمل کرده‌ است، در حالی که قیمت پرداخت شده بسیار ناچیز است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است، محصول سیب که از باغدار به قیمت کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریداری شده است، در بازار مرکزی میوه تهران به دو برابر قیمت یعنی ۲۶۰۰ تومان عرضه می‌شود و وقتی به دست مصرف‌کننده در بازار خرده‌فروشی می‌رسد، قیمتی ۴ برابر پیدا می‌کند.

گزارش میدانی خبرنگار فارس حاکی است، قیمت سایر میوه‌ها نیز همین وضعیت را دارند، هر کیلوگرم پرتقال در مرکز شهر تهران ۴ هزار تومان، لیموشیرین ۳۸۵۰، انگور ۴ هزار، انار ۳۸۵۰، نارنگی ۴۴۵۰، سیب قرمز ۳۹۵۰، سیب قرمز استخوانی ۴۳۵۰، سیب سفید ۴۳۵۰، هلو هسته‌ جدا ۵۸۵۰، شلیل ۵۸۵۰، سیب‌زمینی ۲۴۵۰، پیاز ۱۲۰۰، خیار درختی ۲۹۵۰، گوجه فرنگی ۲۲۰۰ و گلابی ۶۵۰۰ تومان است.

براساس این گزارش در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تعداد زیادی از حجره‌ها خالی است و محدوده جلوی آنها به واسطه‌ها اجاره داده می‌شود که همین واسطه‌ها خود باعث بالا رفتن قیمت می‌شود.

در زمین کشاورزی نیز قبل از اینکه محصول به مرحله برداشت برسد، دلالان آنها را به ثمن بخس (بهای ناچیز) پیش خرید می‌کنند و در زمان فروش در بازار نیز از هیچ قانونی تبعیت نمی‌کنند.

در دیگر سو به دلیل عدم نظارت برخی فروشندگان نیز در بالا رفتن قیمت نقش دارند، بخشنامه‌ای است که فروشندگان بعد از خرید میوه از میادین مجازند تنها با ۳۰ درصد افزایش در بازار بفروشند، اما کمتر کسی است این قانون را رعایت کند.

دلالی از ریشه فعلی دلالت به معنی راهنمایی است و ظاهرا کار خوب و برای هر صنفی لازم و ضروری است، اما مشکل از آنجا پیدا می‌شود که برخی افراد سودجود در این صنف از دایره اصول وظایف خود پا فراتر نهاده و اینجاست که این واژه در نگاه دیگران تصویری دیگر پیدا می‌کند.

عدم ساماندهی صنف دلالی و واسطه گری، نبود قوانین یا عدم نظارت باعث شده برخی موارد تفاوت تا ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از زمین تا بازار را شاهد باشیم.

روندی که باید به تقویت تولید منجر شود و انگیزه آنها را روز به روز برای تولید بیشتر کند به سود یک شبه واسطه‌ها تبدیل می‌شود و نتیجه این می‌شود که تولید روزبه روز ضعیف‌تر و و اسطه‌ها فربه‌تر شوند، اینها به نان شب معطل می‌مانند و آنها به طبقات برج‌هایشان اضافه می‌کنند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
×